Olsin skrev:
1. Om säljarens namnteckning finns på kontraktet har ni ett bindande avtal.
2. Om köpare 2 hoppar av, så kan mäklaren slänga fram kontraktet till säljaren och denne skriver på och vips så sitter ni där med ett bindande avtal som ni inte ens vet om.
Precis därför jag tycker mäklaren ska anmälas. Han har lurat in TS i ett avtal där TS har 100% skyldigheter men 0 rättigheter.

Så länge det där kontrakt finns så kan säljaren plocka fram det när som helst och kräva att det fullföljs. Det finns säkert någon skadeståndsparagraf han skulle kunna tillämpa.

Att mäklaren har "rivit" kontraktet är absolut inte att lita på. Du vet ju säkert att han är oärlig och inte drar sig för att luras. Varför skulle du lita på honom i just detta fallet?

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Hej!
Tack för all input i tråden!
Eftersom vi har en vecka på oss att lämna en skriftligt brev att vi vill bryta kontraktet (besiktningsklausul) ska vi använda det samt sambon ska åka dit imorgon och hämta kontrakten (3 st) och så ska vi makulera dem.

Ska absolut gå vidare med detta. Dels för att varna andra potentiella köpare och dels för att göra livet lite surt för mäklare och säljare. Jag tror inte att de nya köparna vet att det är ett blåbetongshus med förhöjd radonhalt.
Mäklaren vet om det men valde att skriva stomme av betong osv. ej ordet "blåbetong". Men jag pratade med kommunen innan visningen och fick det bekräftat att det är blåbetong och att en mätning är gjord 2006 som visar förhöjd radonhalt i innomhusluften. Men som sagt står det inte i några papper osv. lite hyckleri.

Har förstått att vi gjort fel och nog har man lärt sig att aldrig lita på mäklare!

Återkommer imorgon!
Mvh. Magnus

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Olsin skrev:
När man bevittnar namnteckningar så intygar man att man sett personen skriva på pappret och i Magnus fall så borde det ha skett i samband med att han skrev under avtalet och att troligtvis mäklaren och en mäklarassistent bevittnade det hela.

Eftersom kontraktsskrivningen verkar ha gått korrekt till beträffande Magnus' underskrift så gör det att det underskrivna kontraktet är farligt om det inte makulerats.
Där säger ni nått, det var bara vi två och mäklaren, ingen skrev under "vittnesraden".
På så vis borde kontraktet vara ogiltigt om inte någon gör en "falsk vittning" (heter det vittning?)
Vi har aldrig ens träffat säljaren.

Aaaaaaalm skrev:
Där säger ni nått, det var bara vi två och mäklaren, ingen skrev under "vittnesraden".
På så vis borde kontraktet vara ogiltigt om inte någon gör en "falsk vittning" (heter det vittning?)
Vi har aldrig ens träffat säljaren.
Att det saknas vittnen är inte så mycket att hänga i julgranen. Att man bevittnar namnteckningar är egentligen bara ett sätt att skydda sig mot urkundsförfalskning. I ditt fall är inte det problemet. Du har skrivit under avtalet oavsett om namnteckningen är bevittnad eller inte. Du måste se till att du är säker på att avtalen är makulerade.

Absolut. Det bästa vore om vi fick tag på samtliga papper. Annars får mäklaren skriva under ett papper att han på heder och samvete intygar att kontrakten är makulerade samt polisanmälan och att vi + säljaren skriver under att köpet skall utgå.

Mäklaren skulle aldrig ha gått med på att skriva under avtalet utan säljaren, men i övrigt är det ju säljaren som bytte fot mitt i så att säga. Det kan inte mäklaren göra så mycket åt.

Även om alla sitter i samma rum och skriver på, kan den ena parten ta det halvpåskrivna kontraktet och springa. Vad händer då? ;)

-MH- skrev:
Även om alla sitter i samma rum och skriver på, kan den ena parten ta det halvpåskrivna kontraktet och springa. Vad händer då? ;)
Det är därför man har vittnen. Köpare och säljare skriver på först, först när samtliga deras namnteckningar är på plats skriver vittnena på. Om någon skulle försöka sig på en springnota får han med sig ett värdelöst papper.

Oerhört tråkig historia för er. Om man sätter sig in i säljarens position så skiter hon fullständigt i vem som köper huset. Hon vill bara ha så bra betalt som möjligt och 25 000 kr kanske känns som kaffepengar i det stora hela men samtidigt är det ändå 25 000 kr. Säljaren har aldrig träffat er eller pratat med er så för henne är ni budgivare 1 och sedan kom budgivare 2 in och bjöd över. Perfekt tänkte hon, nu kanske det kan dra iväg en bit till!

Detta visar vikten av att efter avslutad budgivning omgående få ner underskrifterna på kontraktet. Att skriva kontrakt om några dagar funkar inte utan gärna ordna det samma dag. I det här fallet var det otur att inte säljaren kunde närvara på kvällen eller så var det en medveten taktik från henne och mäklaren. Kanske det var husvisning för det andra paret på kvällen samtidigt som ni satt och skrev kontrakt? Vad kan vara så viktigt för säljaren att hon inte kan vara med och skriva kontrakt i mångmiljonsklassen? Inte så många sådana affärer man gör i sin livstid? Sjunga med kören, träna på Friskis? Nja, allt sådant borde gått att ställa in...

Hej igen, updatering av läget.
Var in till kontoret och hämtade samtliga kontrakt nu och tog hand om dem. Så nu är dem
i säkert förvar! Sov lite halvdåligt inatt...

Hanteringen på kontoret är under all kritik... Då mäklaren inte var inne la han kontrakten i ett kuvert med mitt och sambons namn på i receptionen. Var bara att gå dit och säga att jag ska ha det, inget leg osv. (Hade ju kunnat vara ett giltigt kontrakt)
Även när vi skrev under kontraktet visade vi inte legitimation, så hela affären hade kunnat genomföras i någon annans namn... Vet inte om det bara är jag som tycker det är märkligt eller om det faktiskt går till såhär? Som sagt första husköpet som vi skulle göra...

Vidare har vi lärt oss otroligt mycket och visst är det som ni säger med samtliga underskrifter på samma tillfälle, nu var det mäklaren som bestämde tiden vi skulle vara där och vi antog att säljaren skulle vara där.
Om inte, att hon skulle skriva samma dag i alla fall.. För det stod klart och tydligt hennes namn och 13 feb. Men hon skulle inte ha skrivit på förens idag 15 feb enligt mäklarens plan.

Är så glad att det är över, hoppas innerligt att det skiter sig totalt och köparna drar sig ur (kanske pga. radon eller liknande) och att de får börja om på nytt med visningar -> lägre pris och hon förlorar pengar istället. Då skulle det kännas bättre och hon får stå sitt kast. Köparna sa mäklaren att de var på samma visning som oss, och vi var tre intressenter. Hade varit kul att ringa dem och förklara ett och annat, men det är inte helt lätt...

Redigerat:
  • Gilla
matsa79
  • Laddar…
Mäklaren har gjort flera mycket grova fel. Mäklaren är skyldig att kontrollera er identitet vid kontraktskrivningen, mäklaren har medverkat till att lura er att binda er vid affären, utan att säljaren bundit sig. Mäklaren har inte vidarebefodrat ert bud till säljaren. Där kan man misstänka att mäklaren har låtit sig mutas av den andre köparen, ganska vanligt förekommande, "dui får sälja mitt hus om du fixar så jag får köpa det här".

Anmäl till fatighetsmäklarinspektionen! Skaplig chans att mäklaren blir avresitrerad.

Okej, så bra att fler delar uppfattningen.
Vill bara förtydliga, mäklaren framförde budet till säljaren som vi lade (samma som den andra köparen) men hon ville inte ta det utan hoppades antagligen på fortsatt budgivning. Vi drog även tillbaka vårat bud så nu är det endast nya köparens bud som ligger. Svårt att veta om denne kommer sänka sitt bud.

Däremot att vi var bundna och säljaren inte var känns fruktansvärt. Så otroligt glad att vi har kontrakten och inte behöver ha något mer med mäklaren att göra!

En anmälan och en mail till chefen får det bli i helgen. Så att inte fler ska behöva luras.

Tycker definitivt att du borde gå ut med mäklarens namn och vilket företag h*n företräder, det är ju just till sånt här som internetforum är helt fantastiska, en enkel googling och andra slipper hamna i samma situation!

Min gamla käpphäst gäller således fortfarande..
Mäklare finns till bara för att bilförsäljare ska verka hederliga...

• Gilla
se38005 och 1 till
  • Laddar…
Hur kan man skydda sig mot att säljaren ångrar sig i sista stund genom att inte köpa hus som säljs av någon speciell mäklare?

Varför inte gå ut med säljarens namn istället?

Edit: Jag minns faktiskt inte om jag behövde visa leg någon av mina fastighetsköp. Hur var det för er?

Hemmakatten
Jo, visst måste man visa leg. Vid vårt andra tillfälle vi anlitade samma mäklare (jo, det finns bra mäklare) fick vi, trots att vi kände varandra visa leg. Mäklaren kopierade alltid legitimationerna och la till handlingarna.

-MH- skrev:
Hur kan man skydda sig mot att säljaren ångrar sig i sista stund genom att inte köpa hus som säljs av någon speciell mäklare?

Varför inte gå ut med säljarens namn istället?

Edit: Jag minns faktiskt inte om jag behövde visa leg någon av mina fastighetsköp. Hur var det för er?
Det gäller att skydda sig mot en mäklare som sätter köpare i klistret på det här viset. Detta att låta en part skriva på och låta den andre parten vänta med att binda sig är typexempel på hur en mäklare inte får bete sig. Givetvis kan det finnas situationer där både köpare och säljare är överens att göra så, men då skall mäklaren se till att parterna förstår den potentiella risken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.