8 072 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Problem med LED-belysning och rörelsedetektor
Tja
Har problem med en rörelsedetektor Exxact primo Rörelsevakt Basic 350W som ska styra belysning som endast är av typen LED.
Det blinkar, surprise..
Har förstått att det var ett uppenbart felköp. Finns en variant som jag tror ska fungera men... enligt elbutik:
"Schneider Exxact Rörelsevakt finns i två olika modeller om 350W modell och 2300W/VA modell, anslutning genom snabbanslutning.
Schneider Exxact Rörelsevakt 350W är avsedd för resistiv last, R, ingen neutralledare krävs.
Schneider Exxact Rörelsevakt 2300W/VA är avsedd för resistiva (R) och kapacitiva (C) eller induktiva (L) laster så som elektroniska transformatorer (C) eller konventionella-/järnkärne transformatorer (L). Kräver neutral ledare (Nolla). De olika lasterna kan blandas.
Schneider Exxact Rörelsevakt har detekteringsvinkel 120° Justerbar tid 1sek-20min och ljusvärde 0-500 lux. Monteringshöjd 1,0 till 1,5 m över golv. För infällt IP20 montage i apparatdosa c/ c 60 eller utvändigt i utanpåliggande i dosa 21mm. Schneider Exxact Rörelsevakt kan kompletteras med valfri Schneider Exxact ram.
Schneider Exxact Rörelsevakt är inte avsedd för att belastas med LED, vid belastning med LED gäller inte garanti."
1. Vad rent tekniskt gör att LED inte fungerar med dessa?
2. Vilken rörelsedetektor rekommenderas om man endast har LED-belysning?
3. Finns det någon workaround som inte är lika dyr som att köpa ny rörelsedetektor? T.ex. driva en kontaktor som tänder/släcker belysningen? Eller är det för mycket fulfix över det?
Har problem med en rörelsedetektor Exxact primo Rörelsevakt Basic 350W som ska styra belysning som endast är av typen LED.
Det blinkar, surprise..
Har förstått att det var ett uppenbart felköp. Finns en variant som jag tror ska fungera men... enligt elbutik:
"Schneider Exxact Rörelsevakt finns i två olika modeller om 350W modell och 2300W/VA modell, anslutning genom snabbanslutning.
Schneider Exxact Rörelsevakt 350W är avsedd för resistiv last, R, ingen neutralledare krävs.
Schneider Exxact Rörelsevakt 2300W/VA är avsedd för resistiva (R) och kapacitiva (C) eller induktiva (L) laster så som elektroniska transformatorer (C) eller konventionella-/järnkärne transformatorer (L). Kräver neutral ledare (Nolla). De olika lasterna kan blandas.
Schneider Exxact Rörelsevakt har detekteringsvinkel 120° Justerbar tid 1sek-20min och ljusvärde 0-500 lux. Monteringshöjd 1,0 till 1,5 m över golv. För infällt IP20 montage i apparatdosa c/ c 60 eller utvändigt i utanpåliggande i dosa 21mm. Schneider Exxact Rörelsevakt kan kompletteras med valfri Schneider Exxact ram.
Schneider Exxact Rörelsevakt är inte avsedd för att belastas med LED, vid belastning med LED gäller inte garanti."
1. Vad rent tekniskt gör att LED inte fungerar med dessa?
2. Vilken rörelsedetektor rekommenderas om man endast har LED-belysning?
3. Finns det någon workaround som inte är lika dyr som att köpa ny rörelsedetektor? T.ex. driva en kontaktor som tänder/släcker belysningen? Eller är det för mycket fulfix över det?
En rörelsevakt utan neutralledare bygger på principen att den låter en svag ström flyta genom ansluten last. Den svaga strömmen är då för en led-ljuskälla tillräcklig för att den ska lysa till eller flimra.
Ska det bli bra får du antingen byta ljuskällor till kanske halogen eller fixa fram en neutralledare och byta din rörelsevakt.
Ska det bli bra får du antingen byta ljuskällor till kanske halogen eller fixa fram en neutralledare och byta din rörelsevakt.
Bottenlast låter ju som något som skulle kunna fungera.
Kan man tänka sig en sådan här?
https://www.byggel.se/product.html/eltako-bottenlast
Kan man tänka sig en sådan här?
https://www.byggel.se/product.html/eltako-bottenlast
Det handlar inte om att rörelse-detektorn inte ”orkar” driva LED-lampan.
Rörelsedetektorn är strömlös och kan inte göra någonting alls när en LED-lampa är ansluten, då är det avbrott i strömkretsen. Elektroniken är strömlös.
Men med en glödtrådslampa ansluten så kan elektroniken drivas av den låga ström som kan ”läckas ut” genom glödtråden.
Rörelsedetektorn är strömlös och kan inte göra någonting alls när en LED-lampa är ansluten, då är det avbrott i strömkretsen. Elektroniken är strömlös.
Men med en glödtrådslampa ansluten så kan elektroniken drivas av den låga ström som kan ”läckas ut” genom glödtråden.
Klicka här för att svara
