För ca 1,5 år sedan investerade vi i ett larm (trådlöst) från Bosch och fick det installerat av behörigt larmföretag. Under denna tid har en av rörelsedetektorn krånglat och blivit utbytt under tiden men samma problem kvartstår. Så fort det blir något kallare ute (om man kan kalla 10c för kallt) så kan jag gå fram 1,5m framför dekkaren utan att den utlöser. Vi kör skalskydd på natten och när man kommer ner på morgonen utlöser den direkt men som sagt inte när man kommer utifrån och in. Larmföretaget har varit där ett antal gånger och menar att det kan krångla något när det blir kallare och kroppen får en lägre temperatur men tycker detta verkar konstigt...någon som haft liknande problem?
 
Det här är ett vanligt fenomen med extremt billiga rörelsedetektorer. Om kroppen och ytan som är bakgrund har liknande temperatur så reagerar inte detektorn. Jag har tex en 199-kronors rörelsevakt i badrummet. Om jag duschar såpass länge att lyset slocknar, så tänds inte lyset när jag sticker ut armen genom draperiet såvida jag inte först skakar av vattnet från den.
 
Jag tycker ändå att det ganska mysko....sommartid fungerar den klockrent (runt 20c) men med 10graders skillnad så skulle den inte reagera? Och kommer jag utifrån, nu när det är runt 10c, så borde kroppen ha en annan temperatur än ytan, eller hur? Vilken prisklass skall man komma upp i för att få schyssta "dekkare"?
 
Denna deckare kanske kan vara något om du kan använda trådbundet?

IR-detektor FX-40D


MULTI-FOCUS ger extremt höga och täta vertikala detekteringszoner vilka är 2-3 gånger storleken på en konventionell IR-detektor. Dessa höga zoner ger högre tillförlitlighet och precision av detekteringen över hela bevakningsområdet. Känsligheten bibehålls även vid höga temperaturer och vid bakgrundsmiljöer som ligger nära
kroppens temperatur.

DCS (Double Conductive Shielding) består av en kraftig kapsling runt den känsliga IR-sensorn. Kapslingen, som innehåller ett konduktivt filter, släpper igenom infraröd energi (IR), men blockerar och jordar effektivt bort RFI och vitljusstörningar (50 000 lux). Med DCS kan skyddet på detektorns sensor betecknas som EXTREMT BRA!

Inbyggd ECO teknologi förstärker sensorns motstånd mot alla typer av miljörelaterade störningar. ECO (Environmental Compensation), vilket baseras på mikroprossesorteknik möjliggör för sensorn att känna igen, utesluta och justera temperaturförändringar och RFI störningar som normalt kan orsaka problem hos traditionella IR-detektorer.
 
Tack för tipset..men tyvärr är det trådlöst som gäller för oss...
 
Vilket Bosch-larm är det ni har installerat? De har nämligen flera olika typer av larm, både 433 och 868 MHz, och beroende på typ så passar olika detektorer.

I ert fall kanske en kombidetektor (både IR och mikrovåg) passar bättre, även om jag tycker det låter konstigt att detektorn beter sig som den gör.

Har ni (larmfirman) bytt detektorn i felsökningssyfte? Den kanske är trasig/defekt (jag förutsätter att detektorn sitter inomhus i normal rumstemperatur).
 
Vilken typ har jag faktiskt ingen aning om men skall kolla bruksanvisningarna... Jodå, detektorn byttes för ett par månader sedan och den sitter inomhus med "normal" rumstemperatur...
 
När man kommer utifrån så har kroppen och kläderna en temperatur på ung 20 grader, lika som inne och då är det svårt att känna någon skillnad/rörelse.

Larm BÖR inte vara "överkänsliga" utan larma först när de är 100 säkra.

Protte
 
Det förstås...men tycker ändå att när en kille på 95 pannor och 1,90 lång går fram 1,5 meter framför linsen borde den reagera...
 
Ni har ju garanti eller hur? Produkten fungerar inte, således är den defekt och därmed ett ärende för garantin. Två gånger sen har ni rätt att häva köpet.

Låter som en billig skräpdeckare men Bosch klingar ju bra i åtminstone mitt huvud. Borde gå att få löst utan att byta märke tycker jag.
 
Yep, garantin finns kvar..så jag får ringa dem i veckan. Men uppenbarligen får man gå upp ett snäpp i "klass" eftersom de redan bytt den en gång...
 
Kan det vara så att den "ser" rakt mot ytterdörren?

De flesta detektorer fungerar sämre om man kommer rakt emot dem i stället för om man passerar dem från sidan.
Testa att röra dig i sidled framför detektorn för att se om den reagerar snabbare då.
Om så är fallet så kanske man kan flytta på detektorn till en bättre placering.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.