Hej!

Behöver hjälp med att få till en bra yta vid lackning av betsad bänkskiva.

Har använt Herdins Äkta Bets för att återskapa tidigare betskulör i vårt lite äldre kök. Har slipat skivan helt trären och torkat av noga flera gånger med fuktig trasa. Skivan har sedan fått torka över natten i rummet som håller ca 22 grader.

Efter att betsen torkat har jag med pensel lackat två varv mycket tunnt med betslack (ej vattenburen) från Herdins. Lacken tunnades ut med en del lacknafta på nio delar betslack.

Resultatet efter dessa två varv blev bitvis vitfläckigt, något som försvann vid efterföljande strykning.

Tredje varvet körde jag med outspädd betslack men fick då inte till en jämn yta samt små kratrar där lacken verkat dra sig tillbaka. Dessa har jag försökt slipa ner innan ny påstrykning med utspädd 1/9 lack. Dock så kvarstår problematiken med kratrarna.

Kan någon mer erfaren själ hjälpa mig med vad jag gör fel?

Ska jag lacka många vändor med utspädd lack?

Bilderna är tagna efter försöket att slipa ner kratrarna och applicering av ett fjärde lager lack.

All hjälp uppskattas!

• Betsad bänkskiva med blank yta och små kratrar syns tydligt, problem med lackering. Fleckar och ojämnheter påvisade efter fjärde applicering av lack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betsad bänkskiva med ojämn lackyta och kratrar, synlig glans i fläckar efter applicering av flera lager lack; upplevda problem med ytbehandlingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.