Jag ska börja med att säga att jag är väldigt okunnig på elektronik. Men jag flyttade precis i min lägenhet så vet tyvärr inte när kylen och frysen är ifrån. Det är en liten kyl och en liten frys uppepå som visuellt ser ganska nya ut. Problemet är att de svänger i temperatur jättemycket.

Har jag den på något annat än kallaste blir frysen för varm. Men har jag på kallaste fryser maten i kylen på någon dag. Sänker jag ett steg upplever jag också att tempen i kylen blir för varm. Det blir isbildning på väggarna när jag har den på kallaste.

Kompressorn låter mer/oftare än jag är van vid där jag bodde tidigare, dock låter den normalt. Jag har kollat och rengjort avrinningshålet. Dock har jag inte dragit fram den och kollat bakom för att den är så tung och står på en liten upphöjning så är rädd att inte få upp den igen. Det är ett vred 1-7 och jag har förstått att ju högre siffra desto mer jobbar kompressorn och desto kallare blir det.

Finns någon lösning förutom att köpa en ny?

Det allra enklaste att göra är att frosta av. Gör man det så är det gjort. I vissa fall kan det ge resultat.

Det näst enklaste är att testa och se hur den uppför sig om man kör den tom. (så inget som finns i den stör funktionen) Tänker speciellt på att tempsensorn inte är blockerad

O O12781 skrev:
Finns någon lösning förutom att köpa en ny?
Man kan läsa manualen.

Har man ingen kan man leta fram en på nätet. Sök på produktens modellnummer så brukar man hitta.

Vad blir det för temperaturer i kyl och frys? Och hur varmt är det i rummet? Det brukar bara vara en kompressor till både kyl och frys. Så man är inte fri att välja temperatur i båda. Och förhållandet kan ändras med temperaturen i rummet. Så om det inte är avfrostat, någon list inte sluter tätt, man ofta öppnar dörren till frysen eller stoppar in varma saker eller om det är kallt i rummet där det står kan det bli oönskat varmt i frysen. Sedan kan det förstås vara en dålig modell eller något fel på den också. Vad är det för fabrikat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.