Hej alla!

Jag har en Wilo cirkulationspump som verkar ge upp, och jag är osäker på modellen – kan det vara EA 4/1"? Här är vad som hänt:

På nedervåningen (suteräng) blev det plötsligt kallt, trots att vattnet som går ut till golvvärmen var varmt. Returvattnet däremot var kallt, och jag upptäckte att cirkulationspumpen inte fungerade. Jag försökte lufta golvslingorna, men enligt vattenfördelaren ska detta ske automatiskt.

Efter att ha kontrollerat att elen kom fram till pumpen (vilket den gjorde), skruvade jag bort den stora skruven i mitten och försökte få igång pumpen manuellt – utan framgång. Jag misstänker att kondensorn kan vara trasig, men det är svårt att avgöra.

Efter ytterligare tester upptäckte jag dock att pumpen startar om jag trycker på vredet för att justera varvtalet. För att den ska fortsätta gå måste jag hålla trycket på vredet, men släpper jag så stannar den igen.

Nu undrar jag:

• Vad kan vara problemet?
  • Behöver jag byta kondensorn, eller kan det vara något annat?
Jag bifogar några relevanta bilder för att ge en bättre bild av situationen. Tacksam för alla tips och råd!

• Cirkulationspump från Wilo, modell EA 4/1, med justerskruv och synlig etikett med specifikationer, monterad på rör i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspumpinstallation med ventiler, kopplingar och elkopplingsbox i ett tekniskt utrymme.
    Skapa konto
Glapp i reglaget, har du provat att ställa på en annan fart, tror inte kondingen är något fel på. Har inte diskerat någon box, för att se hur blecken ser ut, snurra några ggr från min 1 till max 3,så kan det bli kontakt. Annars byta, finns på B-tema för ca 1500kr. Det som gäller ä rbygglängd 130 mmeller 180 mm, samt om det är 1 tum ( 25 mm ) eller 1 1/4 tum ( 40 mm ) anslutning på rören. Pumpen sitter tajt mellan rören, så alla mått måste stämma.

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Glapp i reglaget, har du provat att ställa på en annan fart, tror inte kondingen är något fel på. Har inte diskerat någon box, för att se hur blecken ser ut, snurra några ggr från min 1 till max 3,så kan det bli kontakt. Annars byta, finns på B-tema för ca 1500kr. Det som gäller ä rbygglängd 130 mmeller 180 mm, samt om det är 1 tum ( 25 mm ) eller 1 1/4 tum ( 40 mm ) anslutning på rören. Pumpen sitter tajt mellan rören, så alla mått måste stämma.
Hej!

Jag har testat lite mer och märkt att när jag trycker in vredet går pumpen igång, men den fungerar bara på en hastighet.

Jag börjar fundera på att skaffa en ny pump. Jag tog ett mått på fästet och bifogar en bild. Är det detta mått som avgör om det är 1 tum (25 mm) eller 1 1/4 tum (40 mm)? Passar pumpen från B-tema i så fall?

Jag såg att B-tema-pumpen har nattläge, vilket vore uppskattat här hemma eftersom den nuvarande pumpen orsakar vibrationer i väggen.

Tack för din hjälp!

• Rörkoppling med mätskala som visar 3 cm brett mått för att fastställa om pumpens fäste är 1 tum eller 1 1/4 tum.
    Skapa konto
C cliffton skrev:
Hej!

Jag har testat lite mer och märkt att när jag trycker in vredet går pumpen igång, men den fungerar bara på en hastighet.

Jag börjar fundera på att skaffa en ny pump. Jag tog ett mått på fästet och bifogar en bild. Är det detta mått som avgör om det är 1 tum (25 mm) eller 1 1/4 tum (40 mm)? Passar pumpen från B-tema i så fall?

Jag såg att B-tema-pumpen har nattläge, vilket vore uppskattat här hemma eftersom den nuvarande pumpen orsakar vibrationer i väggen.

Tack för din hjälp!
Jepp 1 1/4 tum 40 mm, ser ut som en 130 mm byggmått och då blir den här. Sen det med nattsänkning kan vara kontraproduktivt, minskar farten, så kanske inte delarna längst ut i systemet får det flöde som behövs.
Ställ in fart som behövs konstant och glöm resten.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/var...cirkulationspump-pro-tech-25-6-130-2000044303

J jonaserik skrev:
Jepp 1 1/4 tum 40 mm, ser ut som en 130 mm byggmått och då blir den här. Sen det med nattsänkning kan vara kontraproduktivt, minskar farten, så kanske inte delarna längst ut i systemet får det flöde som behövs.
Ställ in fart som behövs konstant och glöm resten.
[länk]
Hade samma problem med min pump. Kontakten dålig pga att motorkondensatorn tappat i värde min skulle vara på 5microF men var på knappt 1microF. Köpte ny kondensator samt byglade enligt bild rött streck. Byglade så det blev Max fart. Nu har allt fungerat sedan Januari. Mvh Magnus

• Närbild av ett kretskort med rött tillägg för att förbättra kondensatorns funktion, visar omkoppling och byglad kondensator enligt beskrivning.
    Skapa konto
  • Inre del av en trasig motorkondensator med rött streck för maximal hastighet, enligt forumdiskussion om renovering.
    Skapa konto
  • Motorkondensator installerad i en elektrisk kopplingsbox med en röd markering för att visa var bygeln är placerad för att öka hastigheten.
    Skapa konto
M _Magnus L skrev:
Hade samma problem med min pump. Kontakten dålig pga att motorkondensatorn tappat i värde min skulle vara på 5microF men var på knappt 1microF. Köpte ny kondensator samt byglade enligt bild rött streck. Byglade så det blev Max fart. Nu har allt fungerat sedan Januari. Mvh Magnus
Hej,

Jag misstänkte också att det kunde vara kondensatorn. Hade jag haft möjlighet att testa den hade jag kanske också försökt byta ut den.

Det slutade dock med att jag köpte en ny pump från B-tema. Den är nu på plats och gör sitt jobb som den ska.

Tack för att du delade med dig av din lösning!

C cliffton skrev:
Hej,

Jag misstänkte också att det kunde vara kondensatorn. Hade jag haft möjlighet att testa den hade jag kanske också försökt byta ut den.

Det slutade dock med att jag köpte en ny pump från B-tema. Den är nu på plats och gör sitt jobb som den ska.

Tack för att du delade med dig av din lösning!
Har de kvar den defekta pumpen kan du ju laga den och ha den som backup. Rengör byt kondensator smörj in lägg på hyllan. Mvh Magnus

• Gilla
cliffton
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.