10 790 läst ·
60 svar
11k läst
60 svar
Problem med Jordfelsbrytare och/eller löpband
En isolationstransformator borde funka men är antagligen alldeles för dyr för att vara en lösning. Kanske om du hittar en begagnad.
Men det verkar vara ett känt problem. Jag blev nyfiken och kollade i bruksen för ett slumpvist utvalt löpband.
https://hefitness.se/produktfiler/masterfitnesst20manual.pdf
Sidan 3; "Använd ALDRIG ett vägguttag med jordfelsbrytare till detta löpband."
Samma som bastu alltså.
/Höghus
Men det verkar vara ett känt problem. Jag blev nyfiken och kollade i bruksen för ett slumpvist utvalt löpband.
https://hefitness.se/produktfiler/masterfitnesst20manual.pdf
Sidan 3; "Använd ALDRIG ett vägguttag med jordfelsbrytare till detta löpband."
Samma som bastu alltså.
/Höghus
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Fast en produkt med en elkontakt, som löser ut jordfelsbrytare borde inte få säljas.
Om det beror på faktiska läckströmmar så är produkten trasig (eller farligt felkonstruerad).
Om det beror på faktiska läckströmmar så är produkten trasig (eller farligt felkonstruerad).
Enligt denna artikel
https://www.nordictrackfitness.com.au/support/incline-trainers/GfciafciOutlets
använder löpbandet skyddsjorden för att ladda ur statisk elektricitet vilket trippar jfb.
En sladd mellan chassi och diskbänk kanske?
/Höghus
https://www.nordictrackfitness.com.au/support/incline-trainers/GfciafciOutlets
använder löpbandet skyddsjorden för att ladda ur statisk elektricitet vilket trippar jfb.
En sladd mellan chassi och diskbänk kanske?
/Höghus
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Fast det som står där är rappakalja. Det kan gå hur mycket ström som helst i skyddsjord, utan att jfb skall lösa ut.
Den löser om det går olika stor ström in på matande fas jämfört med ut via neutral. Det får inte finnas någon förbindelse mellan dessa ledare och skyddsjord.
Den löser om det går olika stor ström in på matande fas jämfört med ut via neutral. Det får inte finnas någon förbindelse mellan dessa ledare och skyddsjord.
I princip håller jag ju naturligtvis med - men riktigt så enkelt är det inte. Varje ström åstadkommer ett spänningsfall - ett spänningsfall som kan börja driva en ström åt ett oväntat håll. Även om det inte finns någon metallisk kontakt mellan noll- och skyddsledare - så kan det finnas en tillräckligt stor kapacitiv koppling - som kan räcka för att ställa till problem.H hempularen skrev:
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
När jag prövade bandet igen visade det sig att situationen blivit värre nu:
Testade också följande saker som olika personer föreslagit:
Testade också för skojs skull att ansluta bandet till ett icke jordat urtag i ett annat rum (som konstaterats i en annan tråd om löpband kanske inte rekommenderat men bör FUNGERA om det inte är något elfel i bandet) och då går det att starta bältet, varken säkring i bandet eller propp löste ut men jag tyckte mig känna en svag doft av något som blir varm så jag stängde snabbt av igen för att inte bränna något.
För mig (som ej är elektriker eller löpbandsreparatör) känns det efter dessa experiment rätt säkert att det är löpbandet som är trasigt (motorn mest troligt gå det verkar göra skillnad hur man sätter i kontakten vilket får mig att gissa på något i lindningen) så frågan är nu som jag med mer säkerhet kan veta vilken del som är trasig och om det lönar sig att laga eller om det blir att köpa en ny maskin (eller som någon föreslog springa ute
). En möjlig tanke vore att koppla bort motorn och då se om brytaren fortfarande utlyser så fort jag kopplar in bandet (med kontakten åt det håll som ger denna effekt med motorn inkopplad) - om så fortfarande sker känns det som om det snarare är kretskortet (säker svindyr då "Tunturi only part") som är trasigt?!
Bifogar lite bilder av vad som sitter i bandet - är bara fem delar (styrkort, transformator, filter och motorer för bälte och elevation).
Känner någon till någon bra och hederlig firma som lagar löpband i Stockholm så ge mig gärna förslag om jag inte hittar en lösning själv.
- När man sätter i kontakten åt ena hållet löser brytaren ut så fort man kopplar in bandet i kontakten 100% av gångerna.
- När man sätter i kontakten åt andra hållet kan jag koppla in bandet men när jag sätter på själva löpbältet så löser den ut 100% av gångerna.
- Koppla in bandet på ett annat jordat urtag (annan propp) - ingen skillnad.
- Kopplat ur så många andra apparater i huset som jag kan komma på för att se om de bidrar med läckström (speciellt sådana som är nya) - ingen skillnad
- Kopplade in ett jordat 2000W värme element i urtaget där jag kört löpbandet som på mex effekt ej löste ut brytaren
Testade också för skojs skull att ansluta bandet till ett icke jordat urtag i ett annat rum (som konstaterats i en annan tråd om löpband kanske inte rekommenderat men bör FUNGERA om det inte är något elfel i bandet) och då går det att starta bältet, varken säkring i bandet eller propp löste ut men jag tyckte mig känna en svag doft av något som blir varm så jag stängde snabbt av igen för att inte bränna något.
För mig (som ej är elektriker eller löpbandsreparatör) känns det efter dessa experiment rätt säkert att det är löpbandet som är trasigt (motorn mest troligt gå det verkar göra skillnad hur man sätter i kontakten vilket får mig att gissa på något i lindningen) så frågan är nu som jag med mer säkerhet kan veta vilken del som är trasig och om det lönar sig att laga eller om det blir att köpa en ny maskin (eller som någon föreslog springa ute
Bifogar lite bilder av vad som sitter i bandet - är bara fem delar (styrkort, transformator, filter och motorer för bälte och elevation).
Känner någon till någon bra och hederlig firma som lagar löpband i Stockholm så ge mig gärna förslag om jag inte hittar en lösning själv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tycker du har gått ett steg framåt - gått från ett till synes intermittent fel - till ett konstant jordfel. Det låter som du har ett jordfel i motorn - men det kan vara annat. Såg att du har ett EMI-filter och där har du sannolikt en kontakt mellan spänningsförande ledare och jord/chassie.Amatörsnickaren skrev:
På ett sätt gör detta det lättare att ta reda på vad som är fel antar jag (jämfört med förut då detta bara hände ibland).
- När man sätter i kontakten åt ena hållet löser brytaren ut så fort man kopplar in bandet i kontakten 100% av gångerna.
- När man sätter i kontakten åt andra hållet kan jag koppla in bandet men när jag sätter på själva löpbältet så löser den ut 100% av gångerna.
Efter att ha konstaterat detta har jag tagit av höljet och dammsugit ur damm (fanns en del men inte överväldigande mycket - har utfört detta förut för något år sedan) och testade igen men detta förbättrade inte situationen (slår av på samma sätt).
- Kopplat ur så många andra apparater i huset som jag kan komma på för att se om de bidrar med läckström (speciellt sådana som är nya) - ingen skillnad
- Kopplade in ett jordat 2000W värme element i urtaget där jag kört löpbandet som på mex effekt ej löste ut brytaren
För mig (som ej är elektriker eller löpbandsreparatör) känns det efter dessa experiment rätt säkert att det är löpbandet som är trasigt (motorn mest troligt gå det verkar göra skillnad hur man sätter i kontakten vilket får mig att gissa på något i lindningen) så frågan är nu som jag med mer säkerhet kan veta vilken del som är trasig och om det lönar sig att laga eller om det blir att köpa en ny maskin (eller som någon föreslog springa ute). En möjlig tanke vore att koppla bort motorn och då se om brytaren fortfarande utlyser så fort jag kopplar in bandet (med kontakten åt det håll som ger denna effekt med motorn inkopplad) - om så fortfarande sker känns det som om det snarare är kretskortet (säker svindyr då "Tunturi only part") som är trasigt?!
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Men om du har ett konstant jordfel skall du vara rädd om det - då bör du kunna mäta isolationsresistansen mellan stiften och och skyddsjorden på anslutningskontakten.
Det kan räcka med ett vanligt universalinstrument med dess resistansmätningsfunktion. Om det inte ger något - det bör ligga under 10 kohm - så måste det bli en Megger, där du använder 250-voltsområdet.
Men om du lyckas etablera en mätbar isolationsresistans - då har du möjlighet att sektionera bort felet - och det kan ju ligga redan i anslutningsledningen med dess anslutningspunkten.
Börja med att koppla bort anslutningsledningens skyddsledare till bandet (den gul/gröna). Ligger jordfelet kvar - då ligger jordfelet i anslutningsledningen - och då blir det enkelt att fixa. Om jordfelet försvinner - då är det inte anslutningsledningen.
Anslut skyddsledaren igen och gå sedan inåt i bandets elsystem. Bryt upp och kolla om något händer med jordfelet - försvinner det - då är du ett steg närmare orsaken.
När du förhoppningsvis kunnat identifiera den felaktiga komponenten - då återstår utbyte eller möjligen en titt inuti komponenten - för en tänkbar reparation (här måste man dock veta vad man gör). Men du är duktig på att dokumentera - så släng upp en bild här på tråden - så kanske vi kommer på något. Lycka till.
Just ja, när du körde bandet via den ojordade kontakten - bör bandets chassie ha blivit spänningsförande - och då kan det bli livsfarligt. Tar du på en metallyta på bandet och samtidigt i en jordad diskbänk eller radiator etc. - kan du få en fullt utvecklad strömgenomgång. Då gäller att du har en fungerande JFB - vilket du uppenbarligen har - det är din livräddare i det ögonblicket.Amatörsnickaren skrev:
På ett sätt gör detta det lättare att ta reda på vad som är fel antar jag (jämfört med förut då detta bara hände ibland).
Efter att ha konstaterat detta har jag tagit av höljet och dammsugit ur damm (fanns en del men inte överväldigande mycket - har utfört detta förut för något år sedan) och testade igen men detta förbättrade inte situationen (slår av på samma sätt).
För mig (som ej är elektriker eller löpbandsreparatör) känns det efter dessa experiment rätt säkert att det är löpbandet som är trasigt (motorn mest troligt gå det verkar göra skillnad hur man sätter i kontakten vilket får mig att gissa på något i lindningen) så frågan är nu som jag med mer säkerhet kan veta vilken del som är trasig och om det lönar sig att laga eller om det blir att köpa en ny maskin (eller som någon föreslog springa ute). En möjlig tanke vore att koppla bort motorn och då se om brytaren fortfarande utlyser så fort jag kopplar in bandet (med kontakten åt det håll som ger denna effekt med motorn inkopplad) - om så fortfarande sker känns det som om det snarare är kretskortet (säker svindyr då "Tunturi only part") som är trasigt?!
Se dock till att inte vara ensam och ha gärna en hjärtstartare inom räckhåll.
Jag hade kopplat loss kabel till kretskort och bara testat med filtret EMI Filtret POWERTEC det är stor risk att en kondensator i filtret är kass.
Redigerat:
En pilsner till. Ser att du har en likströmsmotor på 180 V DC - vilket betyder att du har kolborstar som ligger an mot en roterande collector på motorns ankare. När motorn roterar, uppstår små gnistor - som i sin tur joniserar luften genom den bildade ozonen - och det luktar ibland som lite bränt.Amatörsnickaren skrev:
Likströmsmotorn innebär också att du har en likriktare - sannolikt styrd - på kretskortet. Så var rädd om kretskortet - det kanske man inte kan reparera själv.
Hittade ett EMI-filter på Powertec GD08-LT335A 115/250V8A EMI Filter for TreadmillL Leif i Skåne skrev:
vars kretsschema ser ut som bifogad bild. Som du ser finns det 4 kondensatorer som ligger ner mot chassiet (jord) - och är det den som gått till Gud - är det nog inte så mycket att be för. Såg att de tydligen fanns som begagnade reservdelar i varje fall.
Lycka till
Om du tittat på bilderna så ser man att det är en vanlig 3-fas motor som drivs med fas-nolla+Kondensator för den 3:e fasen därav bara 180V till motorlindningarna.B Boggi skrev:En pilsner till. Ser att du har en likströmsmotor på 180 V DC - vilket betyder att du har kolborstar som ligger an mot en roterande collector på motorns ankare. När motorn roterar, uppstår små gnistor - som i sin tur joniserar luften genom den bildade ozonen - och det luktar ibland som lite bränt.
Likströmsmotorn innebär också att du har en likriktare - sannolikt styrd - på kretskortet. Så var rädd om kretskortet - det kanske man inte kan reparera själv.