3 230 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Problem med integration mellan Hager Domovea och Google Home Assistant
Jag försöker mig på ett långskott här...
Jag har installerat en Domovea-server, TJA670, för att styra belysningen i huset genom KNX. Detta främst för att den har stöd för integration med Google Home. Jag kan få allt att funka genom att koppla mitt Hager-konto till Google Home, alla lampor går att styra. Men kopplingen är tämligen labil. Helt plötsligt slutar det fungera i ett par timmar, sedan fungerar det igen. Ibland utan att jag gör något alls. Och det är just kopplingen de olika systemen emellan som slutar lira, för när det inte går att styra genom Google så kan jag fortfarande komma åt min domovea-server (även genom extern åtkomst) och styra lamporna genom domoveas egna gränssnitt. Är det någon därute som upplever samma problem och eventuellt har en lösning? Eller är det helt enkelt Hagers egna servrar som är klappkassa och att det inte går att göra något åt saken?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Jag har installerat en Domovea-server, TJA670, för att styra belysningen i huset genom KNX. Detta främst för att den har stöd för integration med Google Home. Jag kan få allt att funka genom att koppla mitt Hager-konto till Google Home, alla lampor går att styra. Men kopplingen är tämligen labil. Helt plötsligt slutar det fungera i ett par timmar, sedan fungerar det igen. Ibland utan att jag gör något alls. Och det är just kopplingen de olika systemen emellan som slutar lira, för när det inte går att styra genom Google så kan jag fortfarande komma åt min domovea-server (även genom extern åtkomst) och styra lamporna genom domoveas egna gränssnitt. Är det någon därute som upplever samma problem och eventuellt har en lösning? Eller är det helt enkelt Hagers egna servrar som är klappkassa och att det inte går att göra något åt saken?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Jag har för snart två veckor sedan tagit över installationen av min Domovea TJA670 och har inte hunnit testa röststyrningen så mycket. Tycker det lilla jag använt den hittills har fungerat bra, men i helgen hade jag problem med att det tog ovanligt lång tid för röstkommandot att utföras, runt en minut kanske. Jag hann göra några försök och ge upp, sen efter en stund började lamporna reagera. Idag fungerar det inte alls. Har tyvärr ingen lösning ännu, följer tråden med intresse.
Kanske, men det låter också lite som en brandvägg/NAT kan bete sig om det finns en idle TCP/UDP connection som fått timeout, och att den gått ner upptäcks inte förrän gatewayen på insidan skickar något. Lite nätverksloggning kunde visa om så är fallet.E EyEr0n skrev:
Klicka här för att svara