Hej,
Köpte hus i vintras. Fjärrvärme som kommer från en verkstads flispanna. Kommunalt vatten.

I samband med att pannan slogs på för vintern så öppnade jag kranarna till fjärrvärmen.
Denna värmer även varmvattenberedaren, så jag slog av strömmen etill den.

Övertrycksventilen med blå hatt har läckt lite under sommaren, så en rörmokare bytte nyss den.

Problemet jag har är att det kommer tryckstötar i rören, så övertrycksventilen vid varmvattenberedaren löser ut. Till och med så den blåa toppen flyger av.
Så var det ibland sa den gamla ägaren, och inget att oroa sig för. Men nu sker det varje kväll och natt. Det kommer 5-10 tryckstötar som man hör dunkandes, och så kommer det en del vatten ur röret som går ner till avloppet, med hög kraft.

Frågan är varför det blivit så frekvent nu. Kan jag ha gjort något fel? Tryck i systemet (på manometern i det röda expansionskärlet) har jag ställt till ca 1 bar.
Och hur löser man det? Nån tryckutjämnare eller expansionskärl till varmvattnet?

För en diskussion med rörmokaren men är nyfiken på andras erfarenheter.

• Övertrycksventil med blå hatt på rörsystem; kopparrör och svarta isolerade rör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med rör, expansionskärl och manometer i ett hus, omgiven av träpanel och vägg.
    Skapa konto
  • Rörsystem och värmepump i en källare, visar installationen av fjärrvärmeanläggning med ventiler och isolerade rör för varmvatten och uppvärmning.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.