Har en borrhammare (Hitachi DH52MEY) som inte driver runt borren om den möter motstånd. Motor, slagfunktionen och säkerhetskoppling fungerar normalt. Borrarna är nya.
Jag har lokaliserat felet till att borrstålet inte nyps fast i borrhammaren tillräckligt hårt. Det är två hårdmetalldelar (25) som ska låsa borren. Jag har bytt dessa två gånger, men de har nötts ner på ett par timmar, se bild (ska vara halvrunda).
Jag har inte lyckts reda ut varför den inte kan greppa tag i borrstålet. Men funktionen är sådan att stiften (25) låser borrstålet med hjälp av (6). Trycker man in fjädern (8) ska låset släppa.
Kan något vara fel på 6, 8 eller möjligtvis (26)? 26 är cylindern där borrstålet går in. Kan hålet vidgats så mycket av 1000+ h drift att den låter borren röra sig i sidled och därmed inte låser tillräckligt? (se film)
Någon som har en idé om vad som vara slitet?
Jag har lokaliserat felet till att borrstålet inte nyps fast i borrhammaren tillräckligt hårt. Det är två hårdmetalldelar (25) som ska låsa borren. Jag har bytt dessa två gånger, men de har nötts ner på ett par timmar, se bild (ska vara halvrunda).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte lyckts reda ut varför den inte kan greppa tag i borrstålet. Men funktionen är sådan att stiften (25) låser borrstålet med hjälp av (6). Trycker man in fjädern (8) ska låset släppa.
Kan något vara fel på 6, 8 eller möjligtvis (26)? 26 är cylindern där borrstålet går in. Kan hålet vidgats så mycket av 1000+ h drift att den låter borren röra sig i sidled och därmed inte låser tillräckligt? (se film)
Någon som har en idé om vad som vara slitet?
Logga in
Skapa konto
Ja, det ser onekligen bättre ut på din. Min saknar dock gummit upptill i filmen som borde minska glappet, men tycker ändå det är mycket. Förstår bara inte hur innerdiametern kan öka så mycket med tanke på att borrstålet inte roterar inuti den. Problemet uppstod gradvis, när jag borrade mååånga hål med 32 mm x 0,5m borr, där friktionen gjorde det trögt.nanowire skrev:
Det är inte gummit som begränsar utan det känns att det är metall mot metall. Så du behöver nog den/de delarna som reservdel också. Man kan ju gissa att den gått länge utan tillräcklig smörjningP Plars skrev:Ja, det ser onekligen bättre ut på din. Min saknar dock gummit upptill i filmen som borde minska glappet, men tycker ändå det är mycket. Förstår bara inte hur innerdiametern kan öka så mycket med tanke på att borrstålet inte roterar inuti den. Problemet uppstod gradvis, när jag borrade mååånga hål med 32 mm x 0,5m borr, där friktionen gjorde det trögt.
Du har rätt i att den gått länge. Har säkert förbrukat hundra borrar, och varje borr håller 50-60 hål. Men smörjning har den fått i överflöd. Fettar in efter varje borrbyte. Då beställer jag delarna och testar helt enkelt. Tack för svar.nanowire skrev:
En kort uppdatering.
Problemet löstes genom byte av nr 26, den del som borrfästet går in i. Den visade sig vara helt utsliten på insidan. Låsningen som jag trodde utfördes av nr 25, utfördes istället av skåror inuti nr 26.
till vänster den nya, till höger den utslitna.
Problemet löstes genom byte av nr 26, den del som borrfästet går in i. Den visade sig vara helt utsliten på insidan. Låsningen som jag trodde utfördes av nr 25, utfördes istället av skåror inuti nr 26.
Logga in
Skapa konto
till vänster den nya, till höger den utslitna.
Klicka här för att svara