1 514 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hitachi WH18DSAL bitshållare problem
Har fått problem med bitshållaren på min Hitachi WH18DSAL, den låser sig inte om bitsen utan bitsen ramlar ur. Jag har sökt efter en sprängskiss på nätet men ej hittat någon vettig. 
Så lite frågor
1: har någon skruvat itu en dito och vet om det går att fixa själv? (om det finns någon som kan i u-a trakten, så är jag beredd att anlita)
2: Vet någon om en verkstad i närheten av Uppsala som man kan lämna maskinen för reparation? eller vart man kan vända sig (jag är privatperson och har ej firma)
3: i värsta fall kan man svetsa dit en bitshållare och det håller?
Synpunkter och idéer mottages
Eller är det bara att skrota och köpa nytt?
Så lite frågor
1: har någon skruvat itu en dito och vet om det går att fixa själv? (om det finns någon som kan i u-a trakten, så är jag beredd att anlita)
2: Vet någon om en verkstad i närheten av Uppsala som man kan lämna maskinen för reparation? eller vart man kan vända sig (jag är privatperson och har ej firma)
3: i värsta fall kan man svetsa dit en bitshållare och det håller?
Synpunkter och idéer mottages
Eller är det bara att skrota och köpa nytt?
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Det borde gå att byta den delen på maskinen. Jag bytte rotor i motorn på min makita när den pajat, kostade bara ett par hundra spänn. Kolla med småmaskinservice om de har reservdelar, har för mig att de är rätt bra på sånt. Har för mig förresten att jag köpte den reservdelen från verktygsladan, nånstans via postorder var det i alla fall. Är du bara lite händig byter du nog själv.
Jepp verktygsladan var det, hittade det gamla emailet
"Rotorn (del 35 på sprängskissen) kostar 250 kr inkl. moms och frakt."
Bitshållaren borde ju inte vara dyrare än rotorn, kan man ju tycka. Får hoppas hitachi har bra reservdelspriser bara
Jepp verktygsladan var det, hittade det gamla emailet
"Rotorn (del 35 på sprängskissen) kostar 250 kr inkl. moms och frakt."
Bitshållaren borde ju inte vara dyrare än rotorn, kan man ju tycka. Får hoppas hitachi har bra reservdelspriser bara
Tackar! Jag ska kolla med SMS om reservdelar. Jag får väl skruva lite försiktigt, någon gång ska ju vara den första gången 
Efter lite pillande och några böner (en och annan svordom också) så fick jag dit nya kulor som låser bitsen, En mekaniker som jag pratade med trodde att det kunde vara att en del billiga bits har för lång hals så låsningen inte blir korrekt och kulorna trycks fram när maskinen börjar slå. Ytterligare en anledning att köpa riktigt bits på en gång. (Jag chansande och köpte maskinen som defekt
) Kostnad reservdel 50kr :wow:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden