findus42 skrev:
Den täcker ekonomiska skador också

Enligt 32 kap. 3 § måste skadan bestå av någon av följande för att skadestånd ska utgå enligt samma kapitel (dessutom grävning enligt annan reglering):

• 1. förorening av vattenområden,
  • 2. förorening av grundvatten,
  • 3. ändring av grundvattennivån,
  • 4. luftförorening,
  • 5. markförorening,
  • 6. buller,
  • 7. skakning, eller
  • 8. annan liknande störning.
Vilken av dessa skadetyper är det du anser att grannens entreprenör gjort sig skyldig till?

Redigerat:
5 och 8

Haha, du är GULD :D.

Offtopic:

Miljöbalken i dess nuvarande form och tillämpat av svaga/illvilliga/korkade tjänstemän är en styggelse.
Tanken må vara god, men förutsätter att det finns sunt förnuft.

Läs gärna exemplen på vansinniga tolkningar på nedanstående länk. (Känsliga personer varnas...)
http://www.svensktnaringsliv.se/multimedia/archive/00022/Milj_fara_-__r_barn__22591a.pdf

Bl.a husägare som förbjuds flagga för att flaggans skugga/flagglinan stör grannen...

Å andra sida visar det ju hur användbar miljöbalken kan vara...

Hej igen,

Hade funderat på att skita i det då jag har som inställning att dte måste finnas en lösning som är bättre än dagsläget som går att kämpa igenom för det ska vara värt besväret.

Då är frågan hur åtgärdas takpapp där "fjällen" skavts av, lappa de över med nya fyrkanter, likt en byxbot? Hur bra blir det eller finns det andra lösningar?

Var nämligen nyss upp och kikade igen, hittar då märken i pappen längs med hela grannens husvägg. Dessutom ligger det en stege permament, minst en vecka på carporten som hade derformerat pappen, hur farligt är detta?

Här kommer lite bilder.

Skulle uppskatta om någon kan avgöra om det är risk för läckage eller om åtgärd behövs, i så fall vad?

• takpapp 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • takpapp 004.jpg
    Skapa konto
  • takpapp 005.jpg
    Skapa konto
  • takpapp 006.jpg
    Skapa konto
Ta kort på lite längre håll (bild 1-3) så kameran har en chans att fokusera.

Det dår hade jag inte släppt. Jag tycker att den hantverkare som en gång lagt taket ska komma och fixa till det i form av en ny våd ovanpå den som är skadad. Fakturan bör grannen ta hand om och vidarebefodra till den entreprenör som slarvat.

Tack för svar!

Det är på lite olika vårder och även det hade varit bäst lösning så tror jag det är väldigt svårt att få igenom. Är det verkligen så illa att ny vård behövs, kan man inte lägga sån massa man har mellan vårderna över de ställen som är skadat mest?

Vad har de bortskavada "fjällen" för uppgift?

Jo har inte stommen i pappen tagit skada kan man göra så. ta kontakt med en takläggare. i det fallet värmer man i asfalt från baksidan av en bit papp som man sedan spacklar i med en slev och sedan häller man på nytt granulat.

I dag var målarna här igen och då nämnde jag för dem att jag var missnöjd med hanteringen av min papp och då sa de att jag skulle ringa chefen och fick ett nummer.

Jag kommer då ringa han och berätta hur det är, ska jag föreslå att ta hit någon takläggare eller ska de få chansen och titta på de och ev åtgärda nåt?

Hej igen,

Har nu kollat upp i papperna att pappen är en: Trebolit Elastolit SEP 5500-001

Det verkar som jag fått en 10-årig utfästelse på pappen.

Nu vill firman som skadat pappen laga med nån massa från Flugger, hur blir det med utfästelse och sådant då?

tacksam för svar pappskallen

nja utfästelsen kommer säkert fungar undantaget för dom skador som uppkommit, kan inte tänka mig att hela utfästelsen blir värdelös pga skadorna du fått.

Är lite osäker på juridiken här men jag hade nog velat få skadan+åtgärd bedömd av en takläggare.
Tätningsmassor har en tendens att ha kort livslängd men samtidigt så känns det här som ett ganska litet problem egentligen.

Hej,

Målarfirman har lovat att skicka en pappkille som ska kolla på det, troligtsvis som de känner, men jag hoppas han är rak och ärlig och jag tycker inte kostnaden för egen är motiverad i detta fallet.

Men som vanligt tar det längre tid än lovat och nu har de varit och målat midjeplåten igen. Då flyttade de soptunnan när båda våra bilar står i carporten, det har vi aldrig lyckats med innan sopbilen ska komma och de ställde stegen minimalt från min framskärm på bilen för att komma upp på carporten.

Jag gick upp och öppna badrumsfönstret som är ut mot carporten lagom besviken och bad dem säga till nästa gång så kan jag flytta bilarna. Dessutom måla de utan att täcka av så jag frågade dem om de inte brukar täcka av längre och sa, du ser ju hur pappen ser ut nu.

När jag tittar ut nästa gång genom fönstret så har de täckt av men samtigt ser jag att de försökt gnugga bort färgfläckarna med något som inte ser klokt ut och hängrännan är full av granulat, detta gör mig ledsen :(

• tak+august 062.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Nu har de varit här och tittat och som vanligt så var ju detta ingenting om man skulle tyda deras kroppsspråk. Vad skulle de göra åt detta?

Färgstänken och försök till slip skulle gå bort med tiden. Revan och bortskavet av granulat skulle hålla minst 15 år. När jag visat revan så gick pappkillen dit och bara sparkade loss det upprivna lite nonschalant och påstod det var ingen fara, det fanns många lager.

Mitt argument att det var inte så innan några hantverkare varit här och pappen är i betydligt sämre skick tog de med en nypa salt.

Skulle komma en kille i dag som skulle titta på det igen, jag återkommer efter han har varit här.:)

• Takpapp 019.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.