Byggahus.se

Problem med gsm-styrning k3-sms

1. P
    Medlem Nivå 2
    Jag har problem med min k3-sms som styr en luftvärmepump i fjällstugan. Den är 6-7 år gammal och har tidigare har fungerat som önskat.

Jag får inte längre någon kontakt med k3-sms-enheten, eller luftvärmepumpen, via sms, och ser inte heller någon indikation på enhetens dioder när jag kontaktar den. Det enda på enheten som indikerar aktivitet är diodkombinationen kort röd, lång grön och tolv korta gröna, ca en gång per minut men oberoende av mina kontaktförsök.

Jag tog därför hem enheten från stugan och konstaterade att Telia Refill-abonnemanget var avslutat, så det är nu förnyat, pin-koden avstängd och åter monterat. Jag har sedan provat att sms:a abonnemanget på nytt men inget svar kom då heller och ingen diodindikation syntes till, förutom de 1+1+12 blinkningarna som tidigare.

För att säkerställa att SIM-kortet är aktivt och tillgängligt flyttade jag över de nya SIM-kortet till min mobiltelefon och behövde till att börja med inte låsa upp SIM-kortet för att nyttja den, vilket var som önskat. Sedan bad jag dottern ringa det aktuella numret och signalen gick direkt fram. Dessutom började de sms jag tidigare skickat till enhetens abonmmemang att dimpa ner i telefonen. Detta tyder för mig på att gsm-abonnemanget fungerar som det ska.

Då måste felet ligga i själva k3-sms-enheten, men Kinnan, som marknadsför k3-sms, svarade på min önskan om genomgång och reparation med att de inte kan felsöka..! Och "- Det finns nya att köpa.".

Är det någon som kan dessa k3-sms och vet hur man kan felsöka och t o m åtgärda dem?

Ska någon indikation synas på enheten när den är i drift?

Är det någon skillnad om enheten har kontakt med en luftvärmarepump eller inte?

Ska enheten svara något på skickat sms-kommando, även om den inte är ansluten till en lvp?

Bifogar bild för er info om k3-sms-version.

Tack på förhand.