Köpte ett nyrenoverat hus för ett år sedan där man dragit golvvärme till hela bottenvåningen några år tidigare. Förra vintern tyckte jag att elementen aldrig blev riktigt varma, men huset höll värmen ändå och driftskostnaderna är låga. Har haft en frånluftsvärmepump som behövde bytas och i samband med det försökt sätta mig in i detaljerna i hur värmesystemet fungerar. Värmepumpen har jag skaplig koll på nu, men golvvärme systemet är jag sämre på.

Golvärme.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en LK fördelarshunt som på bilden. Övre fördelaren är inloppet och den undre är returen. Det jag inte kommer till rätta med är att när värmepumpen går så märker jag att det markerade området blir varmt. Pumpen går (testat inställning 1, 2 och 3) och ställdonet är fullt öppnat. Däremot kan jag inte märka var värmen tar vägen. Alla de andra rören där jag tycker värmen borde gå (oavsett om någon ventil är trasig eller inte) är rumsvarma. Termometrarna visar sällan någon höjning heller. Skillnaden mellan avgiven temperatur och returtemp på värmepumpen är alldeles för låg (~3 grader).

Var tar värmen vägen? Gissar det är något kring golvvärmesystem jag inte förstår, men vad har jag missat?

Cirkpumpen pumpar ju runt vattnet i slinga i ganska hög fart, och det är bara lite av det varma vattnet som blandas in för att få upp tempen nån/några grader på framledningen jämfört med returen.
Tycker mig se en skillnad mellan övre och nedre tempmätare, och det är nog tillräckligt för att hålla varmt i huset.
Golvvärme ska oftast inte vara mer än några grader över rumstempen, dock skiljer det sig en del beroende på vilket typ av golv som är lagt.

Så om jag tolkar dig rätt så det som gör att värmen efter pumpen är lägre bör bero på att det även blandas in kallvatten i det skedet?

Det stämmer att den är lite varmare, men hade trott jag skulle se en större skillnad gentemot när värmepumpen inte går.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.