Vi har ett problem med golven i källarplanet i vårt hus. På visningen i maj i år var det inga problem alls, men nu när hösten kommer och det blir lite svalare i kåken har det uppstått bubblor i golven lite överallt. Laminatgolven reser sig på sina ställen, som 20-40 cm breda veck (en eller två skivor av laminatgolvet) som står upp kanske 2-3 cm, och vart jag än kollar har golvet krupit ut så att det ligger dikt mot alla väggar under listerna, även kring trösklarna in i rummen. I ett av rummen ligger det lite äldre parkett som inte gamla ägarna har rört sedan de flyttade in och den är helt opåverkad.

Ska jag ha ångest över att det kan ha krupit upp fukt från grunden (reglat mot betongplatta, 1962-lösning vet ni...) som orsakar den här svällningen, eller handlar det om att gamla ägaren till huset borde gett fan i golvläggningen istället för att chansa? Vi känner absolut ingen unken lukt, och ingenting annat indikerar att det skulle vara exceptionellt fuktigt i källaren.

Hur mycket rör sig laminatgolven vanligtvis? Där jag kan se ligger det en skumplastduk under golvet, som det ska göra, men mer än så är det svårt att se.

Tack på förhand!

Låter i bästa fall som om det bara är för lite utrymme längs väggar och trösklar för golvet att svälla på. Trägolv rör sig alltid en hel del, så det behöver inte bero på fukt under golvet. Jag skulle nog till att börja med bara lossa på trösklar och golvsocklarna, såga bort en cm-bred remsa från laminatgolvet och sätta tillbaka socklar och trösklar.

Sedan ska ju inte golvytan vara för stor heller innan man måste börja lägga in rörelsefogar. Det brukar sällan vara ett problem i normalstora rum och med trösklar mellan rummen, men i hus med väldigt öppen planlösning kan det bli problem.

Fick höra när jag köpte vårt hus av gubbar från besiktingen att man skall riva ut alla träreglar som ligger mot betongen för betongen behöver andas och man kan täppa igen det med trägolv/plastmattor, deras tips var att lägga klinker för då andas det genom fogarna, men att ha träreglar direkt mot betongen var som om att tigga om problem, man kan även köra stålreglar med ngt fläktsystem installerat och sedan lägga trägolv.. men de finn säkert ngn här inne som kan det bättre än jag, men jag haft samma problem, och jag river ut mitt nu..

Det håller jag iofs helt med totti_jansson om, det allra bästa är förstås att riva ut allt organiskt ur källaren.

Hej på er, tack för bra svar!

Vi undersökte möjligheterna att riva upp laminaten och "börja om från början" där nere, blev bland annat tipsade av mäklaren att Nivell hade smidiga lösningar. Problemet är väl kostnadsbiten, det är ju inte helt billiga system, och dessutom känns det som att jag hellre tar hjälp av muraren i familjen och gör en lösning i sten på det hela.

Nackdelen med att lägga klinkers är att det blir så för*annat kallt där nere, och det är inte direkt ett dröm-material att ha i ett sovrum heller.

b8q: det du säger med rörelsefogar är lite intressant, för detta är i en hall. Du har ungefär tre meter i en smal passage (1½ meter kanske) från dörren nere som öppnas upp i ett större rum som senare fortsätter till vänster i en fyra meter lika bred gång som tidigare, med exakt samma golv. Totalytan är säkert 20-30 kvadrat golv, minst, utan några fogar. Problemet är att det är bubbligt inne i före detta gillestugan också, det rummet är nog iofs också 20-25 kvadrat. Exakt samma laminatgolv, Tundra från Ikea, 69 kr kvadraten.. :) fantasi etc..

Frågan är om man ens ska lägga någon energi på att riva bort golvlister och trösklar för att putsa på kanterna eller bara skita i allt ihop, riva ner till plattan och göra det rätt från början. Ber om ursäkt om jag låter bitter och uppgiven, men ibland önskar man att folk hade koll på vad man kan och inte kan göra själv istället för att chansa.

Jo, håller helt med, klinkers blir kallt, och golvvärme kan man inte ha, för de e lite att elda för kråkorna om man inte har gjort om grunden, iaf så e de så hos oss.. vi behöver inte bo där ner utan de blir mer som ett hobbyrum.. dock så har jag pratat med en golvläggare som säger att trelleborg gör ngn typ av platta av plast som andas, har inte hör talas om det tidigare men du kasnke ska fråga ngn som vet, kanske kan vara ett tips för slippa iskall klinkers..

klinker är inte så iskall som många gör det till :).Betonggolvet i en källare håller alltid plusgrader trots att det är minus ute :). Har man bra uppvärmning i rummet så blir också klinkergolvet varmare. Väljer man klinker med ej helt slätt yta så hjälper det litet till att det känns varmare. Envisas man inte att gå barfota ( utan strumpor) året runt så ser jag ingen problem med klinker. Dessutom kan man lägga mattor, som kan tas ut och tvättas/vädras, där man vill ha det mer ombonat fex i sovrum.
En lackat tunn laminat lagt direkt på betongen är ju lika kallt som att gå på än klinkers om rummet är ej uppvärmt.
Har klinker utan golvvärme i min källarbadrum men håller en högre rumstemperatur där och det är fullt tillräckligt för att slippa kalla fötter :).
gaia

Funderar själv på det där - Anses det ok att sätta klinker rakt på betongplattan i tex källarutrymmen villa?
Ska man inte dra på fuktspärr alls då, med tanke på att den stryper andningen för sulan? :S

(Går på husvisningar och man får ju se en hel del skit)

Har själv precis installerat ett Nivellsystem, ja, det var väl en viss kostnad, c:a 28 000kr komplett med ventilation och golvspånskivor, men attans vad bra det blev. Men det kräver ju ett visst utrymme under, dom har lite olika lösningar. Minsta bygghöjd på regelsystemet är 15mm ( sen tillkommer ju golvspån på 22-25mm ). Sen är ju frågan om man vill ha isolering i golvet. Jag satte in 45mm och jag kan ju säga nu när jag byggt färdigt att rummet är varmare än det var innan trots att jag inte har nån isolering i väggarna längre. Nu återstår målning av väggar och tak samt nytt laminatgolv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.