Hej,

jag har precis lagt en gardena dropslang (micro-drip system) för min nya häck. Efter huvudenheten (som minska trycket till 1.5 bar) delas slangen med en t-stycke i två delar:
Vänster slangen är ungefär 47 m lang och höger slangen är ungefär 95 m lång. Höger slangen slutar dessutom på kanske 90 cm högre mark.

Problem: Direkt efter t-stycken ges av minst dubbelt så mycket vatten än vid änden på den 95 m långa slangen.

Enligt beskrivning från Gardena fungera systemet upp till 200 m.

Är detta normalt? Finns det någon trick att få en jämnare vattentryck?

Man kunde t. ex. komma in med en ytterligare vattenanslutning på den höger änden, men i så fall skulle jag lägga ett rör tvårs igenom trädgården, även under en väg, som vore jätte jobbigt.

Köp en till tryckreducerare och sätt dem på vardera slinga efter förgreningen, istället för en enda innan. Det är troligen för stor skillnad i tryckfall som du har nu.

För att testa ditt förslag kunde jag stänga av vänster slangen. Problemet med detta är att jag har använt t-stycken, som man kan sätta på plats bara en gång. Det går inte att ta loss slangen, utan man måste klippa av den. Det medför att slangen blir lite för kort om man vill återställa t-stycket.

En fundering: 1.5 bar tryck finns ju redan på båda delar (vänster och höger). Egentligen skulle det inte ändra någonting om man ansluta höger delen med en egen trycksreducerare.

Skulle bara en trycksreducerare inte klara hela systemet, kan jag tänka mig att den inte håller trycket i så fall. Om trycket är mindre än 1.5 bar: Varför skulle då vara vattenflödet så olika vid start och änden?

Jag har nu försiktigt knäckt vänster slangen så att den inte får vatten igenom. Resultatet är att vattenflöde genom höger slangen verkar vara mer homogent. Inte perfekt, men bättre.

Stoft tack för tippset!

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Tyvärr visade sig, att hela systemet krånglar. Jag köpte en Gardena droppslang på 13.7 mm förra året och alla deras nuvarande delar är konstruerat för 13.0 mm, det kommer alltså vatten ur kopplingen.

Gardena verkar tyvärr oprofessionellt för mig angående detta. Jag förväntade inte ett sådant problem.

Jag har tillbringit en hel del tid med Gardenas service: Dem rekommenderade först att köpa reservedelar för att byta ut slangkopplingen till 13.7 mm, men senare skrev dem att det behövs 2.3 bar tryck för deras 13.7 mm droppslang som betyder att mina tryckutjämnare (typ 2000 och 1000) som jag redan köpte inte passar. Det blir ju ännu krångligare.

Frågan är om 2.3 bar ge ett jämnare vattenflöde än 1.5 bar. Vad säger ni?

Redigerat:
Jag har nu köpt två ytterligare tryckutjämnare med 2.3 bar enligt Gardenas rekommendation. (Nu har jag alltså redan köpt 5 olika stycken.)

Tyvärr är resultatet ännu sämre, dvs att det kommer mer vatten ur i början och nästan ingen vatten ur i ändena nu.

Det låter märkligt! Kan du höra av dig till Gardena och se om de kan hjälpa till? Jag har själv inte använt så långa droppslangar.

G Genomklok skrev:
Det låter märkligt! Kan du höra av dig till Gardena och se om de kan hjälpa till? Jag har själv inte använt så långa droppslangar.

Jag hade mycket krångel med Gardena under förra veckorna. Vad som hände:

1) Gardena Sverige skrev att 1.5 bar är fel och rekommenderade en speciell tryckutjämnare från Amazon (som skulle ha 2.3 bar).

2) Jag beställde dem, testade dem, och det blev sämre. Därefter kollade jag förpackningen: Det står 1.5 bar!

3) Jag ringde Amazon Tyskland och dem bekräftade att produkten inte är passande (produktnumret var inte den som Gardena rekommenderar.)

4) Därför skickade jag tryckutjämnaren tillbaka till Amazon.

5) Jag skrev till Gardena Tyskland. Dem undvek svaret på frågan om trycket igen och igen. Det behövdes tio-tals mejls för att slutgiltigt få ett klart svar som säger att 13.7 mm droppslangen ska bedrivas med 1.5 bar, inte med 2.3 bar.

6) Nu ska jag alltså igen köpa 1.5 bar tryckutjämnare…

Jag är väldigt missnöjd med Gardena och deras service. När man skrev någonting fel, skulle man erkänner det.

Dessutom verkar det så att min vattenkran levererar inte tillräckligt vattenflöde vid 1.5 bar för hela systemet. Alltså ska jag installera en timer till och bedriver båda hälften efter varandra.

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.