Ulltand Ulltand skrev:
Det var ju innan du gjort några åtgärder.

Du har gjort en avancerad mätning som inte ger anledning till oro för tillväxt. Varför gjorde du den om du ändå inte skall på resultatet?
Ulltand Ulltand skrev:
Det var ju innan du gjort några åtgärder.

Du har gjort en avancerad mätning som inte ger anledning till oro för tillväxt. Varför gjorde du den om du ändå inte skall på resultatet?
För mig verkar det inte som att åtgärdene har hatt någon signifikant effekt och att fuktigheten på vinden följer fuktigheten utomhus. Om vi inte skulle använde vinden för uppbevaring hadde det kanske inte varit någon kris, men just nu funkar det dårligt.
 
tanghan tanghan skrev:
För mig verkar det inte som att åtgärdene har hatt någon signifikant effekt och att fuktigheten på vinden följer fuktigheten utomhus. Om vi inte skulle använde vinden för uppbevaring hadde det kanske inte varit någon kris, men just nu funkar det dårligt.
Den kommer alltid att följa fuktigheten utomhus om det inte finns något läckage in av luft från våningen under eller högre temperatur pga av transmission genom bjälklaget, med viss eftersläpning.

Det ger normalt ingen tillväxt av mögel av signifikans. Sedan finns ju mögelsporer överallt och alltid så fundera över vilket problem du anser att måste lösas. Fuktigheten i mätningen är inget problem.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Den kommer alltid att följa fuktigheten utomhus om det inte finns något läckage in av luft från våningen under eller högre temperatur pga av transmission genom bjälklaget, med viss eftersläpning.

Det ger normalt ingen tillväxt av mögel av signifikans. Sedan finns ju mögelsporer överallt och alltid så fundera över vilket problem du anser att måste lösas. Fuktigheten i mätningen är inget problem.
Tack för svar! Vi såg problemet i höstas när vi uppdaget mögeltilväxt på väskor/sko som hadde blivit lagt upp för lagring. Tanken med att innreda vinden var att kunna lagra sånt där uppe och om du får samma luftfuktighet som utomhus blir det svårt. Felet från min sida var att jag inte tänkte på den höga luftfuktigheten som är här i Stockholm. Norr i Norge vart jag kommer ifrån har vi inte samma problem...
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.