3 977 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Problem med fukt på vind
Ulltand skrev:
För mig verkar det inte som att åtgärdene har hatt någon signifikant effekt och att fuktigheten på vinden följer fuktigheten utomhus. Om vi inte skulle använde vinden för uppbevaring hadde det kanske inte varit någon kris, men just nu funkar det dårligt.Ulltand skrev:
Den kommer alltid att följa fuktigheten utomhus om det inte finns något läckage in av luft från våningen under eller högre temperatur pga av transmission genom bjälklaget, med viss eftersläpning.tanghan skrev:
Det ger normalt ingen tillväxt av mögel av signifikans. Sedan finns ju mögelsporer överallt och alltid så fundera över vilket problem du anser att måste lösas. Fuktigheten i mätningen är inget problem.
Tack för svar! Vi såg problemet i höstas när vi uppdaget mögeltilväxt på väskor/sko som hadde blivit lagt upp för lagring. Tanken med att innreda vinden var att kunna lagra sånt där uppe och om du får samma luftfuktighet som utomhus blir det svårt. Felet från min sida var att jag inte tänkte på den höga luftfuktigheten som är här i Stockholm. Norr i Norge vart jag kommer ifrån har vi inte samma problem...Ulltand skrev:
Den kommer alltid att följa fuktigheten utomhus om det inte finns något läckage in av luft från våningen under eller högre temperatur pga av transmission genom bjälklaget, med viss eftersläpning.
Det ger normalt ingen tillväxt av mögel av signifikans. Sedan finns ju mögelsporer överallt och alltid så fundera över vilket problem du anser att måste lösas. Fuktigheten i mätningen är inget problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden