Cheesen
Vi har en hyfsat ny anläggning från Systemair med roterande trumma, problemet som uppstår kommer när vi haft under -20 i ett par dagar. Upplevde detta några gånger förra vintern och två gånger nu denna vintern. När utetempen sjunker under -20 så går anläggningen några dagar vartefter trumman stannar. Detta kan även hända om vi har en köldknäpp på -20 en dag och dagen efter är det -10 så har vi samma fenomen. Däremot så gick anläggningen helt problemfritt under februarikylan i fjol när vi hade -30 till -35 ungefär en vecka i sträck. Den stannade då när kylan närmade sig -15.
Det bildas väldigt mycket is på utsidan av trumman och jag tror det är därför den stannar, remmen slirar nämligen på ishinnan. Idag har jag vart uppe och satt igång den igen och återigen isbefriat med hårtorken. Vad kan det bero på. Hade is på två ställen på trumman idag. Den ena fläcken (Se bild)är den jag såg och torkade bort direkt när jag öppnade... den större fläcken visade sig när jag startat maskinen (se film).
Trumman snurrar alltid lätt, om den inte nu stått stilla i några dagar i -20 grader, då har den frusit fast.

Vad kan isbildningen bero på? hur blir jag av med den?
Isbildning på roterande trumma i ventilationssystem med synlig ishinna och varningsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Is är ju stelnad fukt. Hur tar sig fukten till utsidan av trumman? Borsttätningen?lucktätningen?ändrat frånluftsflöde?
 
Cheesen
E exerg skrev:
Is är ju stelnad fukt. Hur tar sig fukten till utsidan av trumman? Borsttätningen?lucktätningen?ändrat frånluftsflöde?
Ja det är ju det som är frågan.. hittar inget uppenbart ställe där fukten kan komma in.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Ja det är ju det som är frågan.. hittar inget uppenbart ställe där fukten kan komma in.
Är det inte så att tumman blir för kall då? Att luften kondenserar på trumman och fryser till is.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
K
Har du mailat leverantören och frågat?
 
Cheesen
K Kortling skrev:
Har du mailat leverantören och frågat?
Jag får göra det. Hursomhelst är det märkligt.
 
  • Gilla
nummer7
  • Laddar…
Griffeltavlan
Är uteluftskanalen isolerad?
Känns som de är nå strul med avfrostningen..
 
Cheesen
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Är uteluftskanalen isolerad?
Känns som de är nå strul med avfrostningen..
Jorå, alla rör är isolerade går dessutom en bra bit ner i ullen.
 
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
Hej,
Hittade du någon lösning på problemet?
Vi verkar lida av samma sak och har också ett systemair...
 
J jan_martinsson skrev:
Hej,
Hittade du någon lösning på problemet?
Vi verkar lida av samma sak och har också ett systemair...
Sitter den på kallvinden och man får upp fukt från bodelen om äldre hus så nu an jag tänka mig att detta uppkommer men då är ftx boxen dåligt isolerad
 
Cheesen
J jan_martinsson skrev:
Hej,
Hittade du någon lösning på problemet?
Vi verkar lida av samma sak och har också ett systemair...
Har justerat upp nivån på frånluften. I fjol frös det aldrig, men nu när det kräm under -35 så råkade vi ut för samma fenomen.
 
Cheesen
H Håbbe01 skrev:
Sitter den på kallvinden och man får upp fukt från bodelen om äldre hus så nu an jag tänka mig att detta uppkommer men då är ftx boxen dåligt isolerad
Fukten kommer via ventilationen.
 
Dår är det ovanligt stort läckage omkring trumman om det läcker frånluft till apparatskåpet. Minska rotationen med att öka temp på tilluft kanske om test.
 
Sitter precis och försöker se om det finns några vettiga roterande FTX:er som kan stå på kallvinden i Norrbotten, med vintertemperatur ner mot -30. Kikar på SystemAir SAVE VSR 500, men är inte riktigt nöjd med de vibbar jag får när det gäller frysning. I specarna står det "Temperaturområde -20 till +40 grader", så jag frågade SystemAir om hur den funkar när det blir kallt. De svarade:

"Det som kan hända att vid en längre period med mer än -20 grader är att det kan bli isbildning i aggregaget, då aggregatet inte klarar av att avfrosta. Då får man tina upp aggregatet, brukar inte var någon större fara. Vid problem så kan man montera en förvärmare på uteluftskanalen."

Jag frågade hur de tänker sig att man ska "tina upp" den, med tanke på att den står på kallvinden, där det kanske är -30 grader när den frusit. Har inte fått nåt svar. Sen vill man ju inte köra en förvärmare som drar en massa el heller, det sabbar ju verkningsgraden rätt rejält.

Och att ta sig upp på min kallvind innebär att bära in en stege in i huset, krypa upp genom en yttepytte taklucka, och därefter vada i spån. Inget man vill göra mer än en gång per år, typ. Visst, det går väl att bygga om till lucka med inbyggd stege, och bygga landgångar ovanpå spånet, men helst vill man ju att allt bara ska funka.

Frågan är om det är samma frysproblem om man monterar aggregatet inomhus, t.ex. i tvättstugan? Jag kan inte se att det egentligen borde bli någon skillnad, då uteluften som kommer till aggregatet kommer att ha exakt samma -30 grader? Eller är inomhusvarianten (dvs SAVE VTR 500) sämre isolerad så att utsidan av trumman värms av rumsluften? Men oavsett så blir det väldigt besvärlig rördragning för mig om jag inte kan ha FTX:en på vinden.

Man kan ju fundera på om det skulle hjälpa att bygga en isolerad låda runt aggregatet på vinden (typ 10 cm gullfiber/frigolit eller liknande), och sen ha en liten elektrisk frostvakt i lådan som håller typ 5 plusgrader? Men vindsaggregatet är ju isolerat i sig själv, så vet inte om värmen från ytterlådan verkligen skulle nå innandömet?

Lekte för övrigt lite med SystemAirs kalkyldel, och matar jag in 80 l/s, frånluft 23 grader, tilluft 18 grader, då räknar de ut att eftervärmaren startar vid en utetemp på -15 grader. Vid -30 grader skulle eftervärmen dra lite drygt 5 kWh/dygn (se bild nedan). Om det stämmer i verkligheten är förstås svårt att veta...

Teknisk specifikation för värmeåtervinning och elektrisk värmare med temperatur- och fuktvärden markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Cheesen
E eplgh skrev:
Sitter precis och försöker se om det finns några vettiga roterande FTX:er som kan stå på kallvinden i Norrbotten, med vintertemperatur ner mot -30. Kikar på SystemAir SAVE VSR 500, men är inte riktigt nöjd med de vibbar jag får när det gäller frysning. I specarna står det "Temperaturområde -20 till +40 grader", så jag frågade SystemAir om hur den funkar när det blir kallt. De svarade:

"Det som kan hända att vid en längre period med mer än -20 grader är att det kan bli isbildning i aggregaget, då aggregatet inte klarar av att avfrosta. Då får man tina upp aggregatet, brukar inte var någon större fara. Vid problem så kan man montera en förvärmare på uteluftskanalen."

Jag frågade hur de tänker sig att man ska "tina upp" den, med tanke på att den står på kallvinden, där det kanske är -30 grader när den frusit. Har inte fått nåt svar. Sen vill man ju inte köra en förvärmare som drar en massa el heller, det sabbar ju verkningsgraden rätt rejält.

Och att ta sig upp på min kallvind innebär att bära in en stege in i huset, krypa upp genom en yttepytte taklucka, och därefter vada i spån. Inget man vill göra mer än en gång per år, typ. Visst, det går väl att bygga om till lucka med inbyggd stege, och bygga landgångar ovanpå spånet, men helst vill man ju att allt bara ska funka.

Frågan är om det är samma frysproblem om man monterar aggregatet inomhus, t.ex. i tvättstugan? Jag kan inte se att det egentligen borde bli någon skillnad, då uteluften som kommer till aggregatet kommer att ha exakt samma -30 grader? Eller är inomhusvarianten (dvs SAVE VTR 500) sämre isolerad så att utsidan av trumman värms av rumsluften? Men oavsett så blir det väldigt besvärlig rördragning för mig om jag inte kan ha FTX:en på vinden.

Man kan ju fundera på om det skulle hjälpa att bygga en isolerad låda runt aggregatet på vinden (typ 10 cm gullfiber/frigolit eller liknande), och sen ha en liten elektrisk frostvakt i lådan som håller typ 5 plusgrader? Men vindsaggregatet är ju isolerat i sig själv, så vet inte om värmen från ytterlådan verkligen skulle nå innandömet?

Lekte för övrigt lite med SystemAirs kalkyldel, och matar jag in 80 l/s, frånluft 23 grader, tilluft 18 grader, då räknar de ut att eftervärmaren startar vid en utetemp på -15 grader. Vid -30 grader skulle eftervärmen dra lite drygt 5 kWh/dygn (se bild nedan). Om det stämmer i verkligheten är förstås svårt att veta...

[bild]
Ja det är ungefär min erfarenhet. har sällan igång FTX:en när det sjunker under -25 numer. Det går som inte. blir jobbigt när man har två veckor med smällkyla som det var i början av året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.