Jag har en Electrolux EUE2664MFX. Ca 2år gammal. Upptäckte att det blev is i botten av skåpet. Efter att ha rivit isär bakstycket så inser jag att hela botten är fylld med is. Den automatiskt avfrostningen fungerar bara till hälften vad det verkar. Den avfrostar men det avfrostade vattnet fryser på folien botten och således blir det snabbt stopp i hålet där det ska rinna ut för att kunna kondenseras. Vilken funktion/del är det som har gett upp? Finns ett fåtal reservdelar i "katalogen" bland annat ett styrkort. Kan detta ha gett upp?

Den andra bilden visar en avfrostad frys.
 
  • Frostig kylskåpsverk, isbyggnad nära kylflänsar, behov av avfrostning eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre del av en öppen kyl eller frys med synliga kylelement och droppande vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog ett rör/slang på baksidan som vattnet ska rinna ner till koppen på kompressorn, den sätts igen, rensa med en fjäder Tex till en gardin och är flexsibel eller annat som går ner i slangen
 
J jonaserik skrev:
Det är nog ett rör/slang på baksidan som vattnet ska rinna ner till koppen på kompressorn, den sätts igen, rensa med en fjäder Tex till en gardin och är flexsibel eller annat som går ner i slangen

Inget som sitter där dessvärre.
 
Är inte skåpet typ självavfrostande
 
J jonaserik skrev:
Är inte skåpet typ självavfrostande
Jo det ska det ju vara men för att det ska fungera så kan ju inte det avfrostade vattnet frysa på vägen ut.
 
Rätt , om jag inte har fel så är det lika på Värmepumpar, dåligt med kylmedel och der blir is på en del av kondensorn. då hinner inte avfrostningen att töa bort isen Slut på mina ideer nu.
 
J jonaserik skrev:
Rätt , om jag inte har fel så är det lika på Värmepumpar, dåligt med kylmedel och der blir is på en del av kondensorn. då hinner inte avfrostningen att töa bort isen Slut på mina ideer nu.

Hmm. Borde inte frysen ha problem att hålla kyla då? Har haft en garantiärende på den när den va ny och då tror jag att va problem med kylmediumet. Men då blev den inte kall.
 
Fler ideer? Eller har jonaserik rätt?
 
Tycker att det känns som att den avfrostat. All is är ju i botten .
 
Nu har jag rivit isär den igen och efter 2veckor ser det ut som på bilden.
 
  • Kylenhets inre med isbildning på förångaren och aluminiumfolie på en hylla. Behöver avfrostning och underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte så att all folie ska ha god termisk kontakt för att det ska bli tillräckligt varmt i botten för att isen ska rinna ut?
 
  • Inre komponenter av en vit hushållsapparat, troligen en kyl eller frys, med kylflänsar och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var är kylskåpsingenjör Hjalmar Hjortron när jag behöver honom?
 
P
D dessaj skrev:
Jag har en Electrolux EUE2664MFX. Ca 2år gammal. Upptäckte att det blev is i botten av skåpet. Efter att ha rivit isär bakstycket så inser jag att hela botten är fylld med is. Den automatiskt avfrostningen fungerar bara till hälften vad det verkar. Den avfrostar men det avfrostade vattnet fryser på folien botten och således blir det snabbt stopp i hålet där det ska rinna ut för att kunna kondenseras. Vilken funktion/del är det som har gett upp? Finns ett fåtal reservdelar i "katalogen" bland annat ett styrkort. Kan detta ha gett upp?

Den andra bilden visar en avfrostad frys.
Detta är ett mycket vanligt fel på dessa
helt enkelt så hinner inte allt tövattnet rinna ut innan skåpet börjar kyla igen
jag brukar montera en koppartråd från en EK1,5 runt värmeslingan och ner i hålet.
då kommer detta att värmas extra vid varje avfrostning och problemet försvinner
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Nu snackar vi... Kan detta funka?
 
  • Metallisk yta, koppartråd och komponent, delar av elektronisk enhet, tekniskt underhåll eller reparation, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Detta är ett mycket vanligt fel på dessa
helt enkelt så hinner inte allt tövattnet rinna ut innan skåpet börjar kyla igen
jag brukar montera en koppartråd från en EK1,5 runt värmeslingan och ner i hålet.
då kommer detta att värmas extra vid varje avfrostning och problemet försvinner

Stort tack för informationen. Misstänkte starkt att något var galet i konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.