Jag har en Electrolux EUE2664MFX. Ca 2år gammal. Upptäckte att det blev is i botten av skåpet. Efter att ha rivit isär bakstycket så inser jag att hela botten är fylld med is. Den automatiskt avfrostningen fungerar bara till hälften vad det verkar. Den avfrostar men det avfrostade vattnet fryser på folien botten och således blir det snabbt stopp i hålet där det ska rinna ut för att kunna kondenseras. Vilken funktion/del är det som har gett upp? Finns ett fåtal reservdelar i "katalogen" bland annat ett styrkort. Kan detta ha gett upp?
Den andra bilden visar en avfrostad frys.
J jonaserik skrev:
Hmm. Borde inte frysen ha problem att hålla kyla då? Har haft en garantiärende på den när den va ny och då tror jag att va problem med kylmediumet. Men då blev den inte kall.
Detta är ett mycket vanligt fel på dessaD dessaj skrev:Jag har en Electrolux EUE2664MFX. Ca 2år gammal. Upptäckte att det blev is i botten av skåpet. Efter att ha rivit isär bakstycket så inser jag att hela botten är fylld med is. Den automatiskt avfrostningen fungerar bara till hälften vad det verkar. Den avfrostar men det avfrostade vattnet fryser på folien botten och således blir det snabbt stopp i hålet där det ska rinna ut för att kunna kondenseras. Vilken funktion/del är det som har gett upp? Finns ett fåtal reservdelar i "katalogen" bland annat ett styrkort. Kan detta ha gett upp?
helt enkelt så hinner inte allt tövattnet rinna ut innan skåpet börjar kyla igen
jag brukar montera en koppartråd från en EK1,5 runt värmeslingan och ner i hålet.
då kommer detta att värmas extra vid varje avfrostning och problemet försvinner
electroluxaren skrev:
Stort tack för informationen. Misstänkte starkt att något var galet i konstruktionen.