Har ingått ett avtal med en markägare i Hälsingland som att få styckat av ca 3.000 m2 som gränsar till vår stugas tomt. Det går en väg i mellan, så det går inte att slå i hop det med vår tomt, så detta blir en fristående tomt. Vi har egentligen inte tänkt att bygga nåt där nu, utan vill i första hand bara säkra oss om att ingen annan köper tomten och kommer tätt på oss. Vi skrev kontrakt med markägaren. Blev enig om pris och la in en klasul om att det förutsätter ett godkänt förhandsbeskjed på bygge av en liten stuga.

Söknad om förhandsbeskjed ble sänt in för ca 12 månader sedan. Strandskyddsdispens OK och förhandsbeskjed OK. Nu återstår egentligen bara avstyckningen. Där körde vi fast.

Detta är svaret från Lantmäteriet:

"Jag har nu haft tillfälle att lämplighetspröva ärendet. Jag anser att det är lämpligt att genomföra under förutsättning att ni inkommer med ett bygglov.
Förhandsbeskedet har villkorats med att lämplig VA försörjning ska kunna ordnas, och för utlåtande rörande detta hänvisas till bygglovsprövningen. 3 kap 1§ fastighetsbildningslagen ställer krav på att en nybildad fastighet ska vara lämplig för bostadsändamål med hänsyn till storlek, möjlighet till utfartsväg samt tillgång till VA. Förhandsbeskedet utgör därför inte ett tillräckligt underlag för att konstatera att lämplig VA tillgång kan ordnas. Det tillgodoser övriga villkor i 3 kap 1§ FBL.

När du kompletterat ärendet med bygglovshandlingar kan jag gå vidare med förrättningen. Återkoppla gärna angående inom vilken tidsram du tror dig ha möjlighet att komplettera ärendet. Jag vilandeförklarar ärendet om du tror att det drar ut på tiden. "

Det låter som att ända utvägen för mig att få genomfört köpet är att faktiskt rita en "exakt" stuga med "exakt" plassering och söka bygglov om detta för att få styckat av. Ser ni nån annan utväg här?

Dagens stuga ligger för övrigt mycket längre ned och närmare vattnet. Där är sluten tack och infiltrasjon godkänt och installerat för ca 5-6 år sedan.

På förhand tack!

Men, jag tolkar det som att problemet gäller möjlighet till VA. Du behöver ordna tillstånd för avlopp. Och det i sin tur brukar nog innebära att man måste gräva en provgrop, för att påvisa att marken är lämplig för infiltration.

H hempularen skrev:
Men, jag tolkar det som att problemet gäller möjlighet till VA. Du behöver ordna tillstånd för avlopp. Och det i sin tur brukar nog innebära att man måste gräva en provgrop, för att påvisa att marken är lämplig för infiltration.
Ja, så tolkar jag det också, men miljökontoret ger uttalande i förbindelse med bygglov. Inte innan. Det är lite knasigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.