27 146 läst ·
54 svar
27k läst
54 svar
Problem med Fläktwoods rdkr motorn till värmeväxlaren
Långsamt!J JoekSter skrev:
Lagren korkar igen av fukt och korrossion. Kan lösas temporärt genom att smörja båda ändarna hos både rotoraxel och motor (tag bort förseglingen). Använd typ symaskinsolja, inte 5-56 eller WD-70.
Sen får man byta lagren till nya.
Har haft samma problem med rotorn och försökt smörjt upp både rotor och motor. Funkar ett tag med sen är det samma visa igen. Är det någon som har namnet/dimensionerna på lagren till rotorn? Så man kan beställa nya innan man river isär paketet.
Går det på något sätt att köra systemet med luckan öppen för att se om och hur bra rotorn går? Min stänger av direkt så fort luckan inte är helt stängd.
Går det på något sätt att köra systemet med luckan öppen för att se om och hur bra rotorn går? Min stänger av direkt så fort luckan inte är helt stängd.
Jag gjorde en bygel och tryckte i där " piggarna " går i luckan. Då får man en tydlig bild av vad som händer.
Jag sparade +50k på det. 😆 En fläkttekniker var hemma hos mig och " felsökte " . Han sa att aggregatet var slut , bara att köpa nytt. Jag gjorde en egen felsökning. Då hittade jag en kontakt till tilluften som glappade och tappade styrningen. Drog åt med ett buntband sen funkade grejerna bra.
Dock så behöver jag byta lager och rem till vv.
Jag sparade +50k på det. 😆 En fläkttekniker var hemma hos mig och " felsökte " . Han sa att aggregatet var slut , bara att köpa nytt. Jag gjorde en egen felsökning. Då hittade jag en kontakt till tilluften som glappade och tappade styrningen. Drog åt med ett buntband sen funkade grejerna bra.
Snygg lösning, ska testa nästa gång den börjar strula igen. Lite lättare om man ser vad som faktiskt händerJ JoekSter skrev:Jag gjorde en bygel och tryckte i där " piggarna " går i luckan. Då får man en tydlig bild av vad som händer.
Bra tips 👍 Beställde samma lager. Borrade bort alla nitar. Hamrade ur lagren ( de såg inte fina ut ) . I med nya lager , fettade in för lättare montering. Nya nitar. Nu snurrar den fint igen.Jonte019 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden