Fiskarhedenvilla byggde mitt hus som färdigställdes under december 2018. Kort efter slutbesiktningen visade sig att ett rum blev inte riktigt varmt. Trots att problemet hade anmälts till Fiskarhedenvillan för ungefär 5 månader sedan och de redan hade erkänt att det var förmodligen ett konstruktionsfel, har de inte kommit med någon idée hur det kunde åtgärdas.

Vad gör man som köpare i så fall för att få det löst?

Griffeltavlan
Vad är de för uppvärmning då?

Det är golvvärme med Frånluftsvärmepump.

Griffeltavlan
Kan vara luft i den slingan då till de rummet. Vet du vilket ställdon som styr de rummet?
Är slingan strypt mer än andra rum?

S
Kolla så det inte var som hos mig, fel ställdon på fel slinga och massor med luft.

Ställdonet hade jag kollat. Man kunde se att flödesmätaren visade hög flöde hela tiden. Vi har även plockat bort donet helt. Jag skrev att de redan hade erkänt att det var ett konstruktionsfel. Effektbehovet i rummet är ungefär dubbelt så stort än projekterat. Problemet är att detta rummet var tänkt att hyra ut till någon student och att det finns rätt mycket luftomväxling i ventilation per kvadratmeter som kyla ner rummet när det är kallt ute.

• Gilla
sir_erken
  • Laddar…
K
Vad var konstruktionsfelet då?

Griffeltavlan
M marvin123 skrev:
Ställdonet hade jag kollat. Man kunde se att flödesmätaren visade hög flöde hela tiden. Vi har även plockat bort donet helt. Jag skrev att de redan hade erkänt att det var ett konstruktionsfel. Effektbehovet i rummet är ungefär dubbelt så stort än projekterat. Problemet är att detta rummet var tänkt att hyra ut till någon student och att det finns rätt mycket luftomväxling i ventilation per kvadratmeter som kyla ner rummet när det är kallt ute.
Mät in flödena då? Tilluften kan du säkert strypa lite ;)

Det ser ut som ett konstruktionsfel, ja. Jag tycker att Fiskarhedenvillan ska lösa det, men det gjorde de inte under förra 5 månaderna. Vad gör man i så fall kom köpare?

Klart blir det lite bättre när man reducera luftomväxlingen, men det är ingen riktigt lösning. Det kan inte vara frågan: "Tillräcklig syre eller tillräcklig värme".

Men VAD är det för konstruktionesfel?

Felet är förmodligen att golvvärmen är dimensionerad för svag för att kunna kompensera ventilationen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.