6 949 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Problem med Elvita tvättmaskin
Hej,
har en elvita tvättmaskin som börjat strula. Den gav felkod E21 som betyder problem vid tömning. Kollade filtret vid pumpen och det var tomt, gjorde även ren slangen som det var rejält med skit i. Trodde det hade löst problemet, då fick jag felkod E10 istället som betyder problem med att fylla på vatten...
Om avloppsslangen ligger på golvet så det bara rinner ut får jag E10 - problem att fylla på vatten.
Om slangen sitter fastskruvad i bakstycket på tvättmaskinen så den går uppåt och sen vidare får jag E21.
Kan det vara pumpen som är kass? Att den inte orkar pumpa ur vattnet när slangen sitter monterad som vanligt? Ligger den på golvet så rinner det ju bara ut.
har en elvita tvättmaskin som börjat strula. Den gav felkod E21 som betyder problem vid tömning. Kollade filtret vid pumpen och det var tomt, gjorde även ren slangen som det var rejält med skit i. Trodde det hade löst problemet, då fick jag felkod E10 istället som betyder problem med att fylla på vatten...
Om avloppsslangen ligger på golvet så det bara rinner ut får jag E10 - problem att fylla på vatten.
Om slangen sitter fastskruvad i bakstycket på tvättmaskinen så den går uppåt och sen vidare får jag E21.
Kan det vara pumpen som är kass? Att den inte orkar pumpa ur vattnet när slangen sitter monterad som vanligt? Ligger den på golvet så rinner det ju bara ut.
Nej precis, det var ett led i felsökningen.. Jag tänkte att rinner det så är det ju inte stopp i slangen (och jag får felkod att den inte lyckas fylla maskinen med vatten), hänger jag upp slangen så får jag felmeddelande att den inte lyckas tömma maskinen på vatten. Då borde pumpen vara misstänkt va?electroluxaren skrev:
öppna silen och titta på pumpbladen och kör en tömningM Maboz skrev:Nej precis, det var ett led i felsökningen.. Jag tänkte att rinner det så är det ju inte stopp i slangen (och jag får felkod att den inte lyckas fylla maskinen med vatten), hänger jag upp slangen så får jag felmeddelande att den inte lyckas tömma maskinen på vatten. Då borde pumpen vara misstänkt va?
allt är misstänkt på denna kinesiska maskinen
Klicka här för att svara