Vi har flyttat in i en lägenhet som är äldre och har märkt av att det smäller i vissa eluttag (de är sotiga inuti en del) det känns otryggt. Vi bor i hyreslägenhet, hyresvärd tillåter inte elektriker som de skickade efter att kontrollera fastighetens elskåp i källaren.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 641 inlägg
Lite svårt att fatta vad du skriver om värden i ditt första inlägg med detta är självklart något som hyresvärden måste ta på allvar och åtgärda. Du får helt enkelt ligga på hos hyresvärden. El ska man vara jävligt försiktig med.
Ett visst "gnistljud" kan uppstå då en datornätdel ansluts till ett eluttag. Ofarligt skulle jag säga.
Det visade eluttaget ser bara slitet ut, där någon under längre tid har haft problem med att stoppa i stickkontakten och har fipplat runt med kontakten=slitmärke i plasten.
Det visade eluttaget ser bara slitet ut, där någon under längre tid har haft problem med att stoppa i stickkontakten och har fipplat runt med kontakten=slitmärke i plasten.
Det är vanligt att både stickpropp och uttag slits, vi som jobbar med detta delar upp det i vad vi kallar mekanisk och elektrisk livslängd... dock vanligast att see detta väl specificerad på reläer...
Den mekaniska livslängden är hur länge något håller rent fysiskt...
Den elektriska livslängden beskriver hur kontaktytorna slits av dom små sljusbågarna som släcks varje gång man bryter, till sist är kontaktytorna förbrukade och har det börjat bli dåligt brukar det gå snabbt.
Finns det täcken på sot kan detta vara indikation på en potentiell brandfara.
kontaktytor slits med tiden och ytornas ledningsförmåga blir successivt mindre... och till sist blir det varmgång och brinner...
Jag råder att ta kontakt med fackmani ditt område snarast.
Den mekaniska livslängden är hur länge något håller rent fysiskt...
Den elektriska livslängden beskriver hur kontaktytorna slits av dom små sljusbågarna som släcks varje gång man bryter, till sist är kontaktytorna förbrukade och har det börjat bli dåligt brukar det gå snabbt.
Finns det täcken på sot kan detta vara indikation på en potentiell brandfara.
kontaktytor slits med tiden och ytornas ledningsförmåga blir successivt mindre... och till sist blir det varmgång och brinner...
Jag råder att ta kontakt med fackmani ditt område snarast.
Det finns inget som kan fela i ett vägguttag om det inte är slitet och glappar. Det är ju en helt mekanisk konstruktion utan några konstigheter. Jag tycker det på bilden bara ser lite smutsigt ut.
Att det låter när du ansluter apparater är helt normalt. Det uppstår en ström vid en sluten krets och då även en seriell ljusbåge när kontakten sätts i uttaget. En startström kan i ett kort ögonblick vara hög.
Vill man undvika det så slår man på apparaten efter man satt i den och inte tvärtom.
Strömbrytaren sluter kretsen betydligt snabbare än man kan sätta i stickproppen.
Hyresvärden ansvarar annars för starkströmsanläggningen och att den är säker. Det inkluderar uttaget.
Hyresgästen för sina produkter som ansluts till anläggningen.
Vill inte hyresvärden göra något kan du vända dig till hyresnämnden alternativt direkt till Elsäkerhetsverket. Bägge fungerar.
Är du medlem i Hyresgästföreningen kan de hjälpa till också.
Att det låter när du ansluter apparater är helt normalt. Det uppstår en ström vid en sluten krets och då även en seriell ljusbåge när kontakten sätts i uttaget. En startström kan i ett kort ögonblick vara hög.
Vill man undvika det så slår man på apparaten efter man satt i den och inte tvärtom.
Strömbrytaren sluter kretsen betydligt snabbare än man kan sätta i stickproppen.
Hyresvärden ansvarar annars för starkströmsanläggningen och att den är säker. Det inkluderar uttaget.
Hyresgästen för sina produkter som ansluts till anläggningen.
Vill inte hyresvärden göra något kan du vända dig till hyresnämnden alternativt direkt till Elsäkerhetsverket. Bägge fungerar.
Är du medlem i Hyresgästföreningen kan de hjälpa till också.
Nu har jag fått så skilda svar så jag vet inte vad ska jag göra. Uttaget är inte smutsigt det ser ut så efter att ha smällt flera gånger. Du säger det kan brinna menar du genom nåt glapp i väggen? Visar pluggen något särskilt?K KenNo skrev:Det är vanligt att både stickpropp och uttag slits, vi som jobbar med detta delar upp det i vad vi kallar mekanisk och elektrisk livslängd... dock vanligast att see detta väl specificerad på reläer...
Den mekaniska livslängden är hur länge något håller rent fysiskt...
Den elektriska livslängden beskriver hur kontaktytorna slits av dom små sljusbågarna som släcks varje gång man bryter, till sist är kontaktytorna förbrukade och har det börjat bli dåligt brukar det gå snabbt.
Finns det täcken på sot kan detta vara indikation på en potentiell brandfara.
kontaktytor slits med tiden och ytornas ledningsförmåga blir successivt mindre... och till sist blir det varmgång och brinner...
Jag råder att ta kontakt med fackmani ditt område snarast.
Som jag sa, mitt uttag där jag i princip varje dag pluggar in och drar ur brödrosten (ej under last) ser ut EXAKT som ditt. Det har inget med att det "smäller" eller "sprakar" att göra, det sker inuti uttaget och inte utanpå plasten.P Pirijo-Emelli skrev:
Jag är elektriker, KenNo är jag ganska säker är elektriker, avh67f vet jag inte riktigt, jag tror det är en elektriker, hen uppvisar åtminstone ett kunnande som en sådan, här på forumet.
Det finns fler elektriker som häckar här, men redan nu har du napp från några.
Jag kan säga att det finns inget i dina bilder som avslöjar något fel, uttag kan se ut sådär och vara helt schyssta. Det är bara lite slitage och smuts då.
Möjligen kan det vara sot också, vilket ev skulle kunna indikera att det även blivit elektriskt slitet (som KenNo skrev om). Men det är inte alls säkert, jag tycker det mest bara ser vanligt mekaniskt slitet ut.
Att det "smäller", är ju svårt att veta vad det betyder, det är ju otroligt subjektivt, smäller det som en kinapuff, pistol eller 155 mm artillerigranat.
Eller smäller det som när man slår med en flugsmälla, eller smäller ner triss i tior på bordet vid en pokerafton, eller låter det mest som ett av poppen när havregrynsgröt kokar?
Det är verkligen inte ovanligt att det låter när man kopplar i eller ur en elektrisk utrustning i ett uttag, i alla fall om den är igång (drar ström direkt vid inkoppling), men det ska ju inte låta som ett pistolskott i alla fall.
En sak du kan göra är att fylla vattenkokaren full med kallt vatten, köra den tills det kokar, sen direkt dra ur stickproppen och känna på den om den har blivit varm.
Liten småljummen, kanske typ 30-35°, bör vara OK, men blir den varmare så är det en indikation på uttaget börjar vara elektriskt slitet och bör bytas.
Det finns fler elektriker som häckar här, men redan nu har du napp från några.
Jag kan säga att det finns inget i dina bilder som avslöjar något fel, uttag kan se ut sådär och vara helt schyssta. Det är bara lite slitage och smuts då.
Möjligen kan det vara sot också, vilket ev skulle kunna indikera att det även blivit elektriskt slitet (som KenNo skrev om). Men det är inte alls säkert, jag tycker det mest bara ser vanligt mekaniskt slitet ut.
Att det "smäller", är ju svårt att veta vad det betyder, det är ju otroligt subjektivt, smäller det som en kinapuff, pistol eller 155 mm artillerigranat.
Eller smäller det som när man slår med en flugsmälla, eller smäller ner triss i tior på bordet vid en pokerafton, eller låter det mest som ett av poppen när havregrynsgröt kokar?
Det är verkligen inte ovanligt att det låter när man kopplar i eller ur en elektrisk utrustning i ett uttag, i alla fall om den är igång (drar ström direkt vid inkoppling), men det ska ju inte låta som ett pistolskott i alla fall.
En sak du kan göra är att fylla vattenkokaren full med kallt vatten, köra den tills det kokar, sen direkt dra ur stickproppen och känna på den om den har blivit varm.
Liten småljummen, kanske typ 30-35°, bör vara OK, men blir den varmare så är det en indikation på uttaget börjar vara elektriskt slitet och bör bytas.
Det smäller ganska högt och huvudvsäkringen har även gått några gånger när man kopplat in något i uttagetMikael_L skrev:
Jag är elektriker, KenNo är jag ganska säker är elektriker, avh67f vet jag inte riktigt, jag tror det är en elektriker, hen uppvisar åtminstone ett kunnande som en sådan, här på forumet.
Det finns fler elektriker som häckar här, men redan nu har du napp från några.
Jag kan säga att det finns inget i dina bilder som avslöjar något fel, uttag kan se ut sådär och vara helt schyssta. Det är bara lite slitage och smuts då.
Möjligen kan det vara sot också, vilket ev skulle kunna indikera att det även blivit elektriskt slitet (som KenNo skrev om). Men det är inte alls säkert, jag tycker det mest bara ser vanligt mekaniskt slitet ut.
Att det "smäller", är ju svårt att veta vad det betyder, det är ju otroligt subjektivt, smäller det som en kinapuff, pistol eller 155 mm artillerigranat.
Eller smäller det som när man slår med en flugsmälla, eller smäller ner triss i tior på bordet vid en pokerafton, eller låter det mest som ett av poppen när havregrynsgröt kokar?
Det är verkligen inte ovanligt att det låter när man kopplar i eller ur en elektrisk utrustning i ett uttag, i alla fall om den är igång (drar ström direkt vid inkoppling), men det ska ju inte låta som ett pistolskott i alla fall.
En sak du kan göra är att fylla vattenkokaren full med kallt vatten, köra den tills det kokar, sen direkt dra ur stickproppen och känna på den om den har blivit varm.
Liten småljummen, kanske typ 30-35°, bör vara OK, men blir den varmare så är det en indikation på uttaget börjar vara elektriskt slitet och bör bytas.


