2 639 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Problem med DSL-modem
När jag surfar och någon lyfter telefonluren sån tappar modemet uppkopplingen till internet. Efter ett tag så hoppar det igång. Samma sak händer när luren läggs på. Någon som har några idéer?
Telefon och modem sitter i samma jack. Splittern sitter längst in.
Telefon och modem sitter i samma jack. Splittern sitter längst in.
Standard fråga :
Sitter splittern & modemet i första jacket ?
I information som jag fick med mitt bredband står det att om man har en trådlös tel i samma jack som modemt kan det blir störning av den. Sjäv har jag trådlös tel och modem i samma utan problem, så det är väl från fall till fall då antar jag.
Prövat en annan splitter hade jag gjort, eller haft tel i ett annat jack
Sitter splittern & modemet i första jacket ?
I information som jag fick med mitt bredband står det att om man har en trådlös tel i samma jack som modemt kan det blir störning av den. Sjäv har jag trådlös tel och modem i samma utan problem, så det är väl från fall till fall då antar jag.
Prövat en annan splitter hade jag gjort, eller haft tel i ett annat jack
Jag sätter en femma på att ditt första jack är paralellkopplat istället för seriekopplat, kolla denna instruktion:
http://www.telia.se/privat/link.do?channelId=-76930&tabId=3&OID=202024&type=EDITORIAL&showavatar
Hur funkar det om du kopplar ur telefonen i samma jack en tid och svarar i en annan, funkar det utan avbrott då ?
http://www.telia.se/privat/link.do?channelId=-76930&tabId=3&OID=202024&type=EDITORIAL&showavatar
Hur funkar det om du kopplar ur telefonen i samma jack en tid och svarar i en annan, funkar det utan avbrott då ?
japp. Det brukar vara den orsaken men iom att det bara fanns ett jack här så blev det lite klurigare. Normalt ska den sammanbyggda grenkontakten splittern ta signalen till modemet och sen filtrera bort adsl signalerna innan den lägger ut signalen på sina kontakter igen.
Är det inte en ihopbyggd splitter/grenkontakt så måste man kolla att det är en gren av primod typ dvs att den först skickar signalen till modularjacket och sen till uttaget på "ryggen". Det vanliga är tvärtom men det funkar ju inte med adsl
Är det inte en ihopbyggd splitter/grenkontakt så måste man kolla att det är en gren av primod typ dvs att den först skickar signalen till modularjacket och sen till uttaget på "ryggen". Det vanliga är tvärtom men det funkar ju inte med adsl
Kompisen adsl la av varje gång nån ringde till honom, visade sig vara en dålig luftledning till huset.
Jag har för mig han sa så iaf. Som om trådparet kanske var nött och när nån ringde blev det nån störning....vad vet jag
Jag har för mig han sa så iaf. Som om trådparet kanske var nött och när nån ringde blev det nån störning....vad vet jag
Klicka här för att svara