Ok tack för all hjälp.

Men varför i så fall går att tända och släcka med en vanligt brytare ?

tommib
För att dimmern kan vara styrd med 0-10V. 0V=0% lyse, 10V=100% lyse (eller tvärt om i vissa gamla dimmerpackar från Strand). Om du har en vanlig brytare kan du styra 0 eller fullt på.
Är detta en hemmainstallation eller är det ute på lokal? Det känns ovanligt med 27 st armaturer på en och samma brytare i ett hem.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det måste finnas någon märkning på dimmern som anger fabrikat och modell, det kan i sin tur ge ett kopplingsschema. Annars behöver förklara hela kretsen för oss eftersom ingenting här liknar en standard.

Jag gissar att det är Helvar grejer, en enpolig brytare med potetiometer
Visa bilaga dim.bmp

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är en helvar K1K2 C0C1C2

Då är frågan hur du kan mäta upp 230 V på dessa trådar? Jag tror du behöver ta hem någon som kan reda ut detta.

Jag mätte med vanligt multimeter mellan ingående fasen (den första brun tråd) och dem andra trådarna och fick 230v bara på en av de bruna ..

Det är en lokal med stor tak som 27st lampor

tommib
Lite knepigt att det verkar vara blandat 230V och 10V. Vilken av de bruna var det? Gissar på den som sitter på K2. Då skulle i alla fall C0-2 vara separata och då vara klenspänningsdelen (är det så enkelt som potentiometer med kontakt i vardera ända + mitten?) Eller så blev det 230V mot jord i klenspänningsanläggningen...
Det här är en bra bit utanför normala hemmakopplingar med el. Du har med all sannolikhet en dimmer någonstans som denna styr. Den sitter sannolikt i en kapsling, kanske i en av elcentralerna. Om du ska reda upp detta själv är det lättast att köpa en exakt likadan styrenhet och koppla in exakt likadant. Det är ytterst viktigt att kontrollera vilken kabel som är vad. Lita inte på färgerna. Det är farligt om du kopplar ihop vanliga 230V och styrsignaler som väntar sig 0-10V. Resultatet kan bli brand, personskada mm.

Jag får forska vidare och helt enkelt leta efter nåt likadan om det går att hitta...

Redigerat:
Tack i alla fall.

tommib
Hör av dig till en elektriker, de kan säkert hitta något som är likvärdigt med det du har så att du inte behöver byta ut hela anläggningen. Framför allt kan de kolla att det du har är gjort på ett säkert sätt med tanke på att du ändå kunde mäta upp 230V. Lycka till!

tack för all hjällp.

Hej igen..finns det nån som känner igen den här dimmer..Helvar 15442 20141231_150454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.