Jag har en äldre mangel av märket Asea där ett lager i drivmotorn har gått sönder. För ett tag sedan köpte jag en begagnad mangel av samma modell. Så nu vill jag demontera den ena, slänga stommen och spara reservdelar som jag kan använda i den andra mangeln.
Men nu är det så att på den mangel jag vill demontera sitter ett större kugghjul av metall som jag har problem med att få loss. Den ser ut såhär:
[se bifogad bild nedan]
På mangeln jag vill behålla sitter ett kugghjul av plast, så det är bara en tidsfråga innan den måste bytas ut, och därför vill jag ta tillvara på kugghjulet av metall som ser ut att vara omöjlig att få loss från valsen utan att man gör sönder något.
Men nu är det så att på den mangel jag vill demontera sitter ett större kugghjul av metall som jag har problem med att få loss. Den ser ut såhär:
[se bifogad bild nedan]
På mangeln jag vill behålla sitter ett kugghjul av plast, så det är bara en tidsfråga innan den måste bytas ut, och därför vill jag ta tillvara på kugghjulet av metall som ser ut att vara omöjlig att få loss från valsen utan att man gör sönder något.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Är troligen pressat på axeln så en avdragare borde väl funka ?
Kanske i kombination med värme...
/K
Kanske i kombination med värme...
/K
Jag fick tummen ur häromdagen och gav mig på mangeln. Med hjälp av en tvåarmad avdragare och en distans fick jag loss kugghjulet. Det verkar som att kugghjulet var ditsatt med någon grå, seg massa. Utseendet fick mig att tänka på molybdenfett men det måste röra sig om någon form av klistermassa.
Klicka här för att svara
