22 326 läst ·
19 svar
22k läst
19 svar
Mangelproblem
Sida 1 av 2
Jag har kommit över en bordsmangel av märket Atlas. Den är elektrisk och av designen att döma tillverkad på 60- eller 70-talet. Den är grön i en ljusare och en mörkare ton. Mitt problem är att det inte går att mangla lakan eller andra större saker, det verkar som om valsarna sitter för tätt för det, det tar stopp och den kuggar över innan den stannar helt.
Det jag tänkte höra är om det finns nån som vet om det ska vara så eller om det är nåt som är trasigt eller kan justeras. Varför skulle man över huvud taget tillverka en mangel som inte klarar lakan?
Det här kanske inte är rätt forum för frågan, men här verkar det finnas folk som vet mycket om det mesta, så jag chansar!
Det jag tänkte höra är om det finns nån som vet om det ska vara så eller om det är nåt som är trasigt eller kan justeras. Varför skulle man över huvud taget tillverka en mangel som inte klarar lakan?
Det här kanske inte är rätt forum för frågan, men här verkar det finnas folk som vet mycket om det mesta, så jag chansar!
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag har aldrig studerat en sådan jättenogrannt, och de jag har sett var inte av bordsmodell, men har för mig att det stod atlas på den. Jag har en minnesbild av att det fanns en justering för trycket, att det var någon sorts fjäderbelastning mot lagren och att det fanns en spak eller ev. ratt att vrida på.
Mycket osäker på om jag kommer ihåg rätt, det var inget jag rörde, och det är ca 20 år sedan jag såg en sådan.
Mycket osäker på om jag kommer ihåg rätt, det var inget jag rörde, och det är ca 20 år sedan jag såg en sådan.
Är det svårt att byta kondensatorn, alt är den svår att få tag på? Jag har fått känslan att valsarna sitter för tätt, men det kan ju vara motorn som är svag också. Men svårstartad är den inte.
(Kondensator förresten, finns det på elmotorer också?)
(Kondensator förresten, finns det på elmotorer också?)
Nej det är lätt men kan vara farligt om eftersom kondensatorn kan vara uppladdad och ge en ordentlig stöt trots att maskinen är urkopplad. Är man bara försiktig och har isolerade skruvmejslar så är det relativt säkert att byta men du bör vara medveten om riskerna. Helst bör man ladda ur kondensatorn innan man skruvar loss den. Du kan se om du har en induktionsmotor genom att skruva av höljet kring motorn och leta efter en cirka 5-6 cm lång cylinder som är 2 cm i diameter (kan vara både större om mindre beroende på motor). Skruva loss den och ta med till en välsorterad elektronikhandel så fixar de en ny till dig. Borde kosta runt 100-lappen. I den här livsfarliga videon är kondensatorn till vänster och själva motorn till höger:
http://www.youtube.com/watch?v=GFUa7bjNsZk
http://www.youtube.com/watch?v=GFUa7bjNsZk
Men, den startar ju. Kondensatorn behöv endast för att få ett startmoment. Alla växelströmsmotorer är byggda som 3-fas motorer, om det bara finns tillgång till en-fas används kondensator för att få fasförskjutning mellan faserna. På så sätt går det även att bestämma vilken riktning motorn ska gå. Om kondensatorn tas bort går det ändå starta motorn, om den bara får lite starthjälp. Den går då att starta åt båda hållen.
Felsök annat än motorn.
Felsök annat än motorn.
Svaret är väl sent men kan kanske hjälpa någon i framtiden med samma problem.
Min likadana Atlas-mangel (som också kan heta Electro Helios och kanske Electrolux och andra namn) har också börjat "kugga över".
Efter att ha plockat isär den kan jag konstatera att det i konstruktionen inte finns något som gör att den skall kunna "kugga över". Om den gör det så är det troligen något som har gått sönder.
I transmissionen mellan motorn och den övre valsen (det är bara den som drivs) så sitter det först en kedjetransmission som jag gissar att det sällan blir fel på. Sedan sitter det en kugghjulstransmission bestående av ett litet kugghjul i metall som driver ett stort kugghjul i plast (nylon!?).
I min maskin hade många kuggar i det lilla kugghjulet gått av och då är det inte så konstigt att mangeln "kuggar över"
Per L
Min likadana Atlas-mangel (som också kan heta Electro Helios och kanske Electrolux och andra namn) har också börjat "kugga över".
Efter att ha plockat isär den kan jag konstatera att det i konstruktionen inte finns något som gör att den skall kunna "kugga över". Om den gör det så är det troligen något som har gått sönder.
I transmissionen mellan motorn och den övre valsen (det är bara den som drivs) så sitter det först en kedjetransmission som jag gissar att det sällan blir fel på. Sedan sitter det en kugghjulstransmission bestående av ett litet kugghjul i metall som driver ett stort kugghjul i plast (nylon!?).
I min maskin hade många kuggar i det lilla kugghjulet gått av och då är det inte så konstigt att mangeln "kuggar över"
Per L
Tack för svaret! Jag hittade mangeln på skroten och när jag inte fick den att fungera lämnade jag tillbaka den till skroten. Jag var rädd att jag förhastade mig, men nu när jag läser ditt svar förstår jag att det verkligen var nåt fel på den och att jag inte behöver ha dåligt samvete längre! (I och för sig kanske det finns reservdelar att få tag på, men man kan ju inte rädda alla hushållsmaskiner i alla fall...)
Som jag skrev här ovan började min ATLAS mangel "kugga över" (bla Electrolux och Electro Helios är likadana).
Efter kontakt men Electrolux service fick jag reda på att det sista kugghjulet hade sålts relativt nyligen och inga fler kommer att tas hem. Nu spelade det inte så stor roll för mig då dom hade tagit hutlösa 7-800 kr för denna reservdel så jag hade ändå inte köpt det.
I ställer köpte jag två standardkugghul från en firma i England och satte dit. Det krävdes några speciallösningar för att "få till det" men det var inte värre än att det gick att fixa till hemma i garaget.
Den totala kostnaden för att laga min mangel blev nu knappt 300 kr plus några delar från min egen skrotlåda. En fördel med min lagning blev att det lilla kugghjul som brukar gå sönder i dessa manglar och som är gjutet av någon klen metallegering nu är ersatt av ett riktigt stålkugghjul som kommer att hålla hur länge som helst.
Per L
Efter kontakt men Electrolux service fick jag reda på att det sista kugghjulet hade sålts relativt nyligen och inga fler kommer att tas hem. Nu spelade det inte så stor roll för mig då dom hade tagit hutlösa 7-800 kr för denna reservdel så jag hade ändå inte köpt det.
I ställer köpte jag två standardkugghul från en firma i England och satte dit. Det krävdes några speciallösningar för att "få till det" men det var inte värre än att det gick att fixa till hemma i garaget.
Den totala kostnaden för att laga min mangel blev nu knappt 300 kr plus några delar från min egen skrotlåda. En fördel med min lagning blev att det lilla kugghjul som brukar gå sönder i dessa manglar och som är gjutet av någon klen metallegering nu är ersatt av ett riktigt stålkugghjul som kommer att hålla hur länge som helst.
Per L
Min mangel heter ATLAS KR803 ( http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29 ) och samma mangel finns också under bla namnen ElectroHelios och Electrolux
Kugghjulen köpte jag från Technobots i England http://www.technobotsonline.com
- stålkugghjul 4715-018 med axelhål 15 mm (axelhålet väljs vid best.)
- nylonkuggjul 4715-270 med axelhål 20 mm (axelhålet väljs vid best.)
Båda måste bytas eftersom ovanstående kugghjul inte passar ihop med de gamla kugghjulen
Dessutom använde jag "röret" från en tennsug jag hade hemma (liknande Clas Ohlsons art.nr 40-8224). Vilket rör som helst duger som har har en ytterdiameter på 20 mm och en innerdiameter på 18 mm. Alternativt köper man nylonkugghjulet med axeldiameter 17 mm och svarvar/borrar upp det själv till 18 mm (18 mm axelhål finns inte som köpalternativ)
Bild 1 och 2
Transmissionen sitter på mangelns högra sida och består av en kedja mellan motorn och ett mellandrev bestående av ett stort kedjedrev och ett litet kugghjul som sitter ihop samt ett stort kuggjhul av nylon som sitter på övre trävalsens axel.
Bild 1 visar hela transmissionen efter reparationen
http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29
Bild 2 visar de trasiga dreven före reparationen.
http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29
Bild 3
Här ses mellandrevet med det trasiga lilla kugghjulet. Imitt fall hade de lossbrutna metallkuggarna också delvis förstört det stora nylondrevet.
http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29
Bild 4
Mellandrevets trasiga lilla kugghjul sågas bort från det stora kedjehjulet som skall återanvändas.
http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29
Bild 5 och 6
En bit av tennsugens hölje används som bussning för att det stora nylondrevet skall passa på trävalsens axel. Bild 5 (http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29 ) visar nylondrevet trädd på tennsugens hölje som i sin tur är trädd på axeln. Tennsugens hölje är här inte avsågad till rätt längd.
På baksidan filas uttag för den "pinne" som sitter tvärs igenom trävalsens axel (hålet i axeln för pinnen ses i bild 6 http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29) och som överför vridmomentet från nylondrevet till axeln. För att inte nylondrevet skall "halka ut" från pinnen på sin "axel" (tennsugens rör) måste drevet hållas intryckt på lämpligt sätt. Jag sågade av ytterligare en bit av tennsugens rör som fick sitta mellan den stora metallbrickan och nylondrevet (se bild 1 http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29). I det senare röret sågades ett axiellt snitt på ett ställe för att kunna träs utanpå på det tidigare röret.
Bild 7 och 8
Eftersom det stora kjedjehjulet inte är gjort av ett svetsbart material svetsas ett nav på det nya lilla kugghjulet varefter det stora kjedjehjulet skruvas fast vid det fastsvetsade navet.
http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29
http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29
Mellandrevet och dess axel smörjs rikligt innan monteringen eftersom den inte längre har en smörjfri nylonbussning som i original. Kanske behöver man också smörja någon gång då och då för att inte mellandrevet skall gå torrt mot sin axel.
Per L
Kugghjulen köpte jag från Technobots i England http://www.technobotsonline.com
- stålkugghjul 4715-018 med axelhål 15 mm (axelhålet väljs vid best.)
- nylonkuggjul 4715-270 med axelhål 20 mm (axelhålet väljs vid best.)
Båda måste bytas eftersom ovanstående kugghjul inte passar ihop med de gamla kugghjulen
Dessutom använde jag "röret" från en tennsug jag hade hemma (liknande Clas Ohlsons art.nr 40-8224). Vilket rör som helst duger som har har en ytterdiameter på 20 mm och en innerdiameter på 18 mm. Alternativt köper man nylonkugghjulet med axeldiameter 17 mm och svarvar/borrar upp det själv till 18 mm (18 mm axelhål finns inte som köpalternativ)
Bild 1 och 2
Transmissionen sitter på mangelns högra sida och består av en kedja mellan motorn och ett mellandrev bestående av ett stort kedjedrev och ett litet kugghjul som sitter ihop samt ett stort kuggjhul av nylon som sitter på övre trävalsens axel.
Bild 1 visar hela transmissionen efter reparationen
http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29
Bild 2 visar de trasiga dreven före reparationen.
http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29
Bild 3
Här ses mellandrevet med det trasiga lilla kugghjulet. Imitt fall hade de lossbrutna metallkuggarna också delvis förstört det stora nylondrevet.
http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29
Bild 4
Mellandrevets trasiga lilla kugghjul sågas bort från det stora kedjehjulet som skall återanvändas.
http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29
Bild 5 och 6
En bit av tennsugens hölje används som bussning för att det stora nylondrevet skall passa på trävalsens axel. Bild 5 (http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29 ) visar nylondrevet trädd på tennsugens hölje som i sin tur är trädd på axeln. Tennsugens hölje är här inte avsågad till rätt längd.
På baksidan filas uttag för den "pinne" som sitter tvärs igenom trävalsens axel (hålet i axeln för pinnen ses i bild 6 http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29) och som överför vridmomentet från nylondrevet till axeln. För att inte nylondrevet skall "halka ut" från pinnen på sin "axel" (tennsugens rör) måste drevet hållas intryckt på lämpligt sätt. Jag sågade av ytterligare en bit av tennsugens rör som fick sitta mellan den stora metallbrickan och nylondrevet (se bild 1 http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29). I det senare röret sågades ett axiellt snitt på ett ställe för att kunna träs utanpå på det tidigare röret.
Bild 7 och 8
Eftersom det stora kjedjehjulet inte är gjort av ett svetsbart material svetsas ett nav på det nya lilla kugghjulet varefter det stora kjedjehjulet skruvas fast vid det fastsvetsade navet.
http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29
http://www.ladda-upp.com/bilder/830...tsvarande-electrolux-2C-electro-helios-etc-29
Mellandrevet och dess axel smörjs rikligt innan monteringen eftersom den inte längre har en smörjfri nylonbussning som i original. Kanske behöver man också smörja någon gång då och då för att inte mellandrevet skall gå torrt mot sin axel.
Per L
Redigerat:
Tusen tack för allt arbete och tid du måste ha lagt ner på att beskriva lösningen.Per Lu skrev:Min mangel heter ATLAS KR803 ( [länk] ) och samma mangel finns också under bla namnen ElectroHelios och Electrolux
Kugghjulen köpte jag från Technobots i England [länk]
- stålkugghjul 4715-018 med axelhål 15 mm (axelhålet väljs vid best.)
- nylonkuggjul 4715-270 med axelhål 20 mm (axelhålet väljs vid best.)
Båda måste bytas eftersom ovanstående kugghjul inte passar ihop med de gamla kugghjulen
Dessutom använde jag "röret" från en tennsug jag hade hemma (liknande Clas Ohlsons art.nr 40-8224). Vilket rör som helst duger som har har en ytterdiameter på 20 mm och en innerdiameter på 18 mm. Alternativt köper man nylonkugghjulet med axeldiameter 17 mm och svarvar/borrar upp det själv till 18 mm (18 mm axelhål finns inte som köpalternativ)
Bild 1 och 2
Transmissionen sitter på mangelns högra sida och består av en kedja mellan motorn och ett mellandrev bestående av ett stort kedjedrev och ett litet kugghjul som sitter ihop samt ett stort kuggjhul av nylon som sitter på övre trävalsens axel.
Bild 1 visar hela transmissionen efter reparationen
[länk]
Bild 2 visar de trasiga dreven före reparationen.
[länk]
Bild 3
Här ses mellandrevet med det trasiga lilla kugghjulet. Imitt fall hade de lossbrutna metallkuggarna också delvis förstört det stora nylondrevet.
[länk]
Bild 4
Mellandrevets trasiga lilla kugghjul sågas bort från det stora kedjehjulet som skall återanvändas.
[länk]
Bild 5 och 6
En bit av tennsugens hölje används som bussning för att det stora nylondrevet skall passa på trävalsens axel. Bild 5 ([länk] ) visar nylondrevet trädd på tennsugens hölje som i sin tur är trädd på axeln. Tennsugens hölje är här inte avsågad till rätt längd.
På baksidan filas uttag för den "pinne" som sitter tvärs igenom trävalsens axel (hålet i axeln för pinnen ses i bild 6 [länk]) och som överför vridmomentet från nylondrevet till axeln. För att inte nylondrevet skall "halka ut" från pinnen på sin "axel" (tennsugens rör) måste drevet hållas intryckt på lämpligt sätt. Jag sågade av ytterligare en bit av tennsugens rör som fick sitta mellan den stora metallbrickan och nylondrevet (se bild 1 [länk]). I det senare röret sågades ett axiellt snitt på ett ställe för att kunna träs utanpå på det tidigare röret.
Bild 7 och 8
Eftersom det stora kjedjehjulet inte är gjort av ett svetsbart material svetsas ett nav på det nya lilla kugghjulet varefter det stora kjedjehjulet skruvas fast vid det fastsvetsade navet.
[länk]
[länk]
Mellandrevet och dess axel smörjs rikligt innan monteringen eftersom den inte längre har en smörjfri nylonbussning som i original. Kanske behöver man också smörja någon gång då och då för att inte mellandrevet skall gå torrt mot sin axel.
Per L
Ska med hjälp av detta tillsammans med min son se till att min mangel blir användbar igen.
Än en gång tack för hjälpen.
Kerstin S
