Jag undrar om jag råkat göra vad man inte får göra med ett frässtål? Skulle ta bort en borr ur min blå bosch, som suttit i en månad eller så (men det finns ingen rost). Borren är med halvtums fäste (en 3/4 tums forstner bit, använd för att lämna Festool och gå över till tumstandard på hyvelfästen).

Men jag får inte loss borren. Jag har provat med en rörtång, och det går inte då heller. Borren i fråga är tjock i skaftet, i princip fyller den hålet i boschen. Den självlåsande chucken lossnar inte från borren.

Provat med rörtång, provat knacka lite försiktigt, ... Vad kan man göra för att få loss en borr från en chuck där chucken helt verkar ha låst sig?

--- Mats ---
 
Kanske inte löser problemet, men på en äldre Bosch som jag har så måste man ibland slå till chucken ganska hårt med en hammare för att få den att lossna, lustigt nog så har det alltid varit så med den maskinen. Har du testat att smörja med lite tunnt smörjmedel kring den?
 
Redigerat:
Ergo skrev:
Kanske inte löser problemet, men på en äldre Bosch som jag har så måste man ibland slå till chucken ganska hårt med en hammare för att få den att lossna, lustigt nog så har det alltid varit så med den maskinen. Har du testat att smörja med lite tunnt smörjmedel kring den?
Skall prova både smörjmedel och hammare. normalt sett är det en bra väg, så jag har redan slagit lite, men det har inte räckt. Kombinationen kan vara bra.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Skall prova både smörjmedel och hammare. normalt sett är det en bra väg, så jag har redan slagit lite, men det har inte räckt. Kombinationen kan vara bra.

--- Mats ---
Ja, det gjorde susen. Hammare ensamt räckte.

--- Mats ---
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.