Byggahus.se

Problem med canvac q-smart-outblow centraldammsugare

1. Ahlfro
    Medlem · 5 inlägg

Ahlfro

Medlem
    Hej har ett problem som jag Inte redigt kan få kontroll på. Dammsugaren tappade effekt för ett tag sedan och då trodde jag att påsen var full. Fast inte! Däremot såg jag att luckan gått sönder vid packningen på ena sidan. Jag tejpade och då fungerade det ett tag fast sedan sög den så att den tjuvade luft där igen.
    Idag kom en ny frontlucka fast det känns som den som den ska fast jag upplever att lådan vill dra ihop sig och är rädd att även denna luckan skall ge med sig.

frågan är vad som kan vara fel? Motorn fått fnatt eller är det något som täpper in eller utluft.

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 916 inlägg

MathiasS

Medlem
    Det ska vara ett kraftigt sug när alla sughål är stängda. Låter normalt?

3. optimum
    Medlem · 4 825 inlägg
    Har du kollat så det inte är täppt i något rör till centraldammsugaren.
    Alltså i rörsystemet

Har hänt hos oss och fick rensa bort en del så funkade det bra igen.

4. Ahlfro
    Medlem · 5 inlägg

Ahlfro

Medlem
    Fast känns som att locket vill sugas in på centralenheten. Jag har kört med tryckluft i systemet och kan inte uppleva som att det sitter något där. Jag har inte tittat på hur den ser ut tidigare så kanske gör locket detta vid användning. Kan inte förstå varför den gick sönder innan. Surt om detta nya locket med ger upp om det är något annat som är fel.

5. J
    Medlem · 5 407 inlägg
    Det med att blåsa tryckluft i rören fungerar inte, att det suger sönder något beror på att maskinen inte får luft,utan att det blir vacum. är otroligt starkt, kan ha kommit något in, strumor/nästduk/ eller annat som fastnat i en krök, hos oss så for det in en större trasa och den satta sig i ljuddämparen, tvärnit på luften, annars går det med en avloppsrensfjäder 15 meter med krokspiral på från jula för ett par hundralappar

6. MathiasS

MathiasS

Medlem
    Jag förstår inte logiken i resonemanget ovan.

När allt fungerar som det ska och alla uttag är stängda SKA det dra så att locken bågnar. OM ett lock fortfarande går att öppna enkelt har man stopp i det röret.

Jag läser ingenting här som indikerar fel eller föranleder felsökning? Har du fortfarande problem med en packning, fixa det permanent. Det behövs väldigt lite läckage för att helt förstöra sugkapaciteten via andra uttag.

När du drar ur slangen ska maskinen själv stanna efter några sekunder - gör den det?

7. J
    Medlem · 5 407 inlägg
    Det med att öppna ett lock, maskinen ska inte kunna starta utan ett lock eller en slang är ansluten, kan den det så rusar rotorn upp och kan slänga ur sig lindningen om man otur, en dammsugare ska alltid suga mot öppna rör

8. MathiasS

MathiasS

Medlem
    Har den startat utan slang?

Jag menar att man får testa detta precis efter att man dragit ur slangen.

9. J
    Medlem · 5 407 inlägg
    Vet inte om det är felet, men något stopp är det på linjen för enligt TS så suger den in plåtar/kåpor. klart grovt vacum

10. MathiasS

MathiasS

Medlem
    Ok, jag tror TS får bättre förklara vad det är som händer och inte.

11. Ahlfro
    Medlem · 5 inlägg

Ahlfro

Medlem
    När man startar dammsugaren det man att lådan vill dra ihop sig. Mellan locket och lådan märker man detta och det var där den slet sönder plasten i locket (där lockpackningen sitter).

När jag stänger av den uppstår det ett ljud från rören som ett vinande. Har inte haft tidigare.

12. MathiasS

MathiasS

Medlem
    Har du bra sug i slangen?

13. Ahlfro
    Medlem · 5 inlägg

Ahlfro

Medlem
    Ja det tycker jag. Har idag kört igenom röret med vajer utan bättre lycka. Har förvisso inte kommit runt i hela system då skarvar har stoppat.
    När jag har dammsugaren lös utan kopplat till systemet går den helt som den ska. Ljuddämparen sitter väl på utgående rör som leder ut luften från motorn?!

14. larry78
    Medlem · 418 inlägg

larry78

Medlem
    Kör du den löst och den suger bra låter de som stopp. Med lite flyt och lång slang kan du suga från andra hållet med samma maskin o få de släppa om allt är kopplat isär. Annars är de nog in med något för att rensa med. Du kanske kan suga genom ett starkt snöre som du fäster något på för att dra förbi punkten där det sitter skräp. Går ju ta tunnare snöre först och sedan dra tillbaka med något grövre. Så fick jag lös skit i våra rör.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.