För det första, ber om ursäkt för den oerhört oproffsiga ritningen som följer... 
Har haft elektrikern hemma någon vecka innan jul och fått lite el gjort till övervåningen. I hallen på denna övervåning ska vi ha en taklampa + en fönsterlampa. Nere i trappen finns en brytare till taklampan, uppe i hallen finns en dubbelbrytare, dels till taklampan, dels till fönsterlampan.
Men, det finns alltid ett men, antingen så är det jag som inte fattar (inte helt otroligt) eller så har elektrikern kopplat någon tåt fel. Brytaren till fönsterlampan funkar OK, men jag får ingen ordning på taklampan. Kan någon vänlig själ ta en titt på nedanstående ritning för att se vilka trådar som ska användas för taklampan? Alternativt kanske också se om det är feldraget någonstans?
Har haft elektrikern hemma någon vecka innan jul och fått lite el gjort till övervåningen. I hallen på denna övervåning ska vi ha en taklampa + en fönsterlampa. Nere i trappen finns en brytare till taklampan, uppe i hallen finns en dubbelbrytare, dels till taklampan, dels till fönsterlampan.
Men, det finns alltid ett men, antingen så är det jag som inte fattar (inte helt otroligt) eller så har elektrikern kopplat någon tåt fel. Brytaren till fönsterlampan funkar OK, men jag får ingen ordning på taklampan. Kan någon vänlig själ ta en titt på nedanstående ritning för att se vilka trådar som ska användas för taklampan? Alternativt kanske också se om det är feldraget någonstans?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 918 inlägg
Du måste ha ritat av fel.
Fönsterlampan ser ut att vara kopplad mellan (trolig) nolla och skyddsjord, utan att styras av någon brytare.
Fönsterlampan ser ut att vara kopplad mellan (trolig) nolla och skyddsjord, utan att styras av någon brytare.
Trappkopplingen till taklampan är uppenbarligen sparkopplad, tändtråden till taklampan är den gråa eller den svarta, men det går inte att avgöra vilken då du inte har gjort någon närmare beskrivning på anslutningarna på dubbeltrapp-brytaren.
Möjligt att jag ritat av fel eller att ritningen missförstås. Jag har granskat dragningen igen och tycker att det stämmer med ritningen dock. Kopplingen i dosan till fönsterlampan kanske inte är helt tydlig, men så här ser det ut i verkligheten:hempularen skrev:
Logga in
Skapa konto
Vilken ytterligare beskrivning behövs? Tänk på att ni har att göra med en som inte är speciellt hemma på dettasnaggletooth skrev:
Posta bilder på brytarna bakifrån så att man ser anslutningarna och även inifrån dosorna hur det är kopplat.
Är det verkligen en elektriker som gjort kopplingen? det är minst sagt udda med blå nolla och blå tändtråd dessutom tycker jag det ser ut som om han blandat 1,5mm2 och 2,5 mm2. jag har svårt att tro att det är en fackman som utfört arbetet.
Jo då det är en fackmanelmont skrev:
Foton (A - E) enligt bild nedan:snaggletooth skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men den bild jag visade i förra inlägget var till fönsterlampan, och den funkar utan problem.DjAlbert skrev:
Logga in
Skapa konto
Dubbeltrappen är felkopplad, den svarta ska flyttas till andra sidan till den lediga anslutningen. Svart är dessutom tändtråd till taklampan.
Klicka här för att svara