Hej undrar om någon vet vad som kan vara felet med mitt astrour eller mig. Jag har precis fått ett Eldon ETDA21 installerad. Det tänder inte på astrofunktionen vid solnedgång.

Om jag manuellt tänder på kvällen så släcker den som den ska vid utsatt tid på natten och tänder vid utsatt tid på morgonen. Den Släcker även vid astrofunktion soluppgång, men sen vill den inte tända på astro solnedgång igen. Någon som har en ide?

Min elektriker har inte satt något astrour tidigare men hade köpt ett likadant till sig själv så vi testade även det med samma resultat. Han skulle kolla runt på sitt jobb om någon hade en ide, men jag tänkte höra här under tiden. Han har sagt att han skaffar nya från ett annat märke om vi inte får det att funka men det ska ju inte behövas. All input uppskattas.

Mvh Gustaf

Jag kan säga så här att det skiljer en hel del mellan olika fabrikat. Vissa är det nästan plug-and-play på, medans andra kräver att precis allt ställs in. En kollega har just försökt installerat ett billigare astrour och nästan slitit av sig allt sitt hår...

Ditt astrour har jag ingen personlig erfarenhet av så jag kan inte uttala mig något om det.

//Patrik

Inga idéer mer än att läsa manualen om och om igen... Har själv bara programmerat Theben-ur och det är allt annat än självklart hur det går till...

Info från ELDON........

Det har visat sig att det smugit in sig en "bugg" i astro ur av typ ETDA21 och ETDA22 och som är tillverkade under 2009 och fram till vecka 6 under 2010. Nya Ur tillverkade vid senare datum har alltså inte detta fel..
Uren är datumstämplade strax ovanför de nedre terminalerna .
(Exempel: står det 1003 så är detta 2010 och vecka 3)

Problemet uppstår när man programmerar uret för att slå TILL vid solnedgång och sedan gör en
programmering att det skall stängas på natten av någon gång efter kl: 00:00.

Exempel på vanlig programmering som kan ställa till det...
Astro PÅ vid Solnedgång
Natt AV kl: 00:30
Natt PÅ kl: 05:00
Astro AV vid Soluppgång.

Uret kommer ej att slå till vid solnedgång eftersom man har programmerat att det skall stängas av efter kl: 00:00
Felet rättas väldigt enkelt till genom att man helt enkelt ändrar frånslagstiden,
Natt AV , till kl: 23:59.
Då kommer uret att fungera som det ska....

Det kan sedan ställas för att slå till igen vid valfri tid på natten/morgonen och kommer sedan att
automatiskt slå ifrån vid soluppgång. ( förutsatt att man programmerat uret för detta så klart... )

• Gilla
Puttrix_73
  • Laddar…
"rättas"... det borde stå "kringgås".

Jag stjäl den här tråden. :P

Ni som har installerat astrour, vilket fabrikat kan ni rekommendera? Jag föredrar plug and play framför plug and pray ;).

Glöm inte bort att man nog ofta blir rek att använda en kontaktor ihop med dessa kopplinsur. Jag är i alla fall rek detta av "min" elektriker.

Hagers astrour har jag satt upp en gång, men inte så mycket om det mer än jag tänkte att det var lite krångligt. Den har en liten "nyckel" som man kan sätta in i datorn och programmera i datorn, men då krävs det något program av något slag. Aldrig gjort det själv, bara hört talas om det.

Schneider electrics astrour har jag satt upp en gång och den tyckte jag var ganska enkel. När jag upptäckte att den hade ett litet fack bredvid, under luckan som förvaring för manualen så höll jag på att skjuta i byxorna! Smartare än så kan det inte bli! Slippa lägga manualen ovanför centralen eller dyl, blir dammig osv osv.

http://www.elektroskandia.se/Popup/KatalogPopup.aspx?rid=363142&sok=1315206

//Patrik

Tack för hjälpen!

Bastens lösning fixade problemet, dock krävdes att man gjorde fabriksåterställning innan man programmerade om det.

Om man bortser från buggen i det uret jag fick så verkar det lätt att programmera. Så nu när buggen är fixad så är jag jätte nöjd med uret =)

Mvh Gustaf

• Gilla
Puttrix_73
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.