Hej
Hoppas någon här kan hjälpa mig.
På min otroliga paint-bild har jag illustrerat hur antennkabeln är förlagd i huset, den röda punkten är en splitter med 2 utgångar och 1 ingång där kabeltvn kommer in via koax i marken (analog).
Jag hade innan renoveringen av huset uttag lite överallt men numera bara 2 st som illustreras av den blå och den gröna linjen. den blå linjen är ca 7 meter lång och den gröna ca 17 meter. innan ombyggnad hade jag bra bild på alla uttag men efter så har jag bara bra bild på den blå, på den gröna har jag lite halvgrumlig bild på de flesta kanaler och lite flimrig på någon. uttagen är terminerade, kabeln hel och tvn som sitter på det gröna uttaget helt ny samsung lcd medans den som sitter på de blå uttaget är en lite äldre lcd, det enda jag inte provat ännu är att skifta plats på skärmarna. Någon som har nåt tips på vad som kan vara fel? och kanske tips på en lösning
Hoppas någon här kan hjälpa mig.
På min otroliga paint-bild har jag illustrerat hur antennkabeln är förlagd i huset, den röda punkten är en splitter med 2 utgångar och 1 ingång där kabeltvn kommer in via koax i marken (analog).
Jag hade innan renoveringen av huset uttag lite överallt men numera bara 2 st som illustreras av den blå och den gröna linjen. den blå linjen är ca 7 meter lång och den gröna ca 17 meter. innan ombyggnad hade jag bra bild på alla uttag men efter så har jag bara bra bild på den blå, på den gröna har jag lite halvgrumlig bild på de flesta kanaler och lite flimrig på någon. uttagen är terminerade, kabeln hel och tvn som sitter på det gröna uttaget helt ny samsung lcd medans den som sitter på de blå uttaget är en lite äldre lcd, det enda jag inte provat ännu är att skifta plats på skärmarna. Någon som har nåt tips på vad som kan vara fel? och kanske tips på en lösning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, ska prova det, Kan nämna att splittern inte är ny och har använts tidigare, dock vet jag inte kabellängden som har suttit på den utgången tidigare som numera är den gröna linjen
som nämnts koppla först direkt på inkommande blir de dåligt där oxå så är de kabeln.
Va händer om du byter plats på kablarna i splittern? Kan behövas en förstärkare när de blir lite kabellängd men borde inte vara några problem med 17 m.
Va händer om du byter plats på kablarna i splittern? Kan behövas en förstärkare när de blir lite kabellängd men borde inte vara några problem med 17 m.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Splittern kan vara felvänd, alltså inkommande kan sitta på den ena utgången vilket innebär att bara den ena TV:n får bra bild. Du kan möjligtvis även ha kortis på den ena kabeln, alltså jordflätan ligger mot mittledaren. Det kan ibland vara väldigt svårt att se.
tack för era tips, får se vad jag kan åstadkomma i helgen
Klicka här för att svara