Hej,
Vi har köpt en gammal varmvattenberedare Nibe 100L och fick byta ventilpaket.
Nu ser det inte så roligt ut på varmvattensidan på paketet.
Har det med offeranoden (eller rättare sagt avsaknaden av den) att göra? Eller vad kan det annars bero på?

Korroderade kopparledningar och ventiler på en varmvattenberedare med tecken på oxidering och slitning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh

Ser inte ut att läcka från själva beredaren utan från övre varmvattenkopplingen.
Skulle tippa på att klämringskopplingen antingen är lite löst dragen, för hört dragen eller skada i klämringen.

Demmpa Demmpa skrev:
Ser inte ut att läcka från själva beredaren utan från övre varmvattenkopplingen.
Skulle tippa på att klämringskopplingen antingen är lite löst dragen, för hört dragen eller skada i klämringen.
Om du kollar ovanför klämringen så ser du att röret upp mot beredaren har fått någon form av korrosion nära kopplingen.
Jag tyckte vi var noga efter installationen att kontrollera eventuella läckage, den har ju suttit där några månader nu.
Jag är ju orolig över att det är något som äter upp kopparen vid kopplingen och att det kommer börja läcka mer alternativt spricka helt.

Vattnet kommer från beredaren längs röret kände jag nu :(
Blir till att köpa ny, trodde vi skulle klara oss.

Knyt 2 rosetter med hushållspapper runt röret i varsin ände, så ser du varifrån vattnet kommer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.