Ett medelstort skåp som gått i baklås trots upprepade försök med de nycklar vi äger. Det är ingen elektronik utan ett rent mekaniskt lås. Är två kolvar som håller dörren låst. Är inte superviktigt att få det funktionellt igen men vore kul att återse dess innehåll.

Hur kommer vi billigast undan med att få upp skåpet om det ens är lönt att ge sig på det själv?
Vad kan man förvänta sig betala för att få upp en sån här pjäs?

Någon med erfarenhet som vill dela med sig med tips så vore det tacksamt.

• Medelstort mekaniskt låst skåp med nycklar i låset som inte öppnar det.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara ide att prova knacka försiktigt med en hammare bredvid låset samtidigt som du vrider på nyckeln?

• Gilla
Smeafan och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Är det ett äldre skåp? Går nyckeln allts inte att vrida om helt? Nyckeln påminner om en till en låstyp som inte går att byta ut eftersom det är en gammal hålbild på låskistan. Jag har varit med om samma som du, fast jag hade tur att dörren var öppen.
Ofta finns ett sabotageskydd som gör att kolvarna låser om man ger sig på låset.
Om du ska lyckas själv så är det nog till att Såga upp ryggen eller sidan på skåpet med vinkelslip. Är det ett dokumentskåp med brandskydd så är det dubbla väggar så papper i skåpet brinner inte upp ditrekt.

• Gilla
vemvardetsomkasta
  • Laddar…
Nyckeln går att vrida ett kvarts varv. Känns som den inte bottnar riktigt men jag är osäker på om den gick in längre när låset fungerade.

Skåpet har nog rätt många år på nacken.

Fiskade lite med låssmed angående pris för att få upp skåpet. Kunde dra iväg uppåt ett par tusen om det är dokumentskåp, kassaskåp var avsevärt billigare. Antar att det är med brandskyddet och göra.

Jag trodde att man körde med vinkelslipen dörrspringorna där resp kolv går in? Ingen direkt erfarenhet av sånt här dock

• Nyckel från Abloy hängande med detaljerad syn på skärets form och utskärningar.
    Skapa konto
  • Nyckel med texten "Safe" och "Norway" i närbild mot vit bakgrund, eventuellt till ett äldre skåp.
    Skapa konto

Bästa svaret

Jag har råkat ut för en liknande sak med den typen av nyckel tidigare. Då har "någon" in stoppat in nyckeln för lite och vridit om vilket har fått låset ur position. För det lösa det hela har jag vridit om nyckeln så långt det går för att sedan samtidigt som jag trycker på nyckeln vrida den motsols upprepade gånger och på så sätt försöka få tillbaka låset i sin ursprungsposition.

• Gilla
Rowah och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Är låset likt Abus skivlås på något sätt så kan det hända precis som @NoOne2k skriver, någon del hamnar ur position. Då måste man stoppa in en platt metallbit och röra runt så att alla delar hamnar i synk igen, annars kan en lägre liggande skiva vara ur fas och nyckeln bottnar inte när man vrider, dvs man snurrar bara de yttersta delarna men inte de inre.

Exempel:

OBS! LockpickingLawyer är extremt duktig på att dyrka så det är inte alls lika lätt som det kanske verkar, särskilt med lite enklare lås.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Då var skåpet åter i funktion. Tackar för goda råd. Vred om nyckeln medurs tills det tog stopp. Tryckte därefter nyckeln inåt och vred moturs. Upprepade detta ett antal gånger och till slut vreds nyckeln runt och skåpet öppnades.
Provade innan med att försöka pilla rätt de bakre skivorna som hamnat i fel läge med ett platt litet järn. Vet inte om det kombinerat med förstnämnda strategi var det som löste problemet kanske?

• Gilla
  • Älska
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Om du ska lyckas själv så är det nog till att Såga upp ryggen eller sidan på skåpet med vinkelslip. Är det ett dokumentskåp med brandskydd så är det dubbla väggar så papper i skåpet brinner inte upp ditrekt.
Just det där skåpet ser inte så extremt gammalt ut, men innan man sätter vinkelslipen i det ska tänka på att det inte var ovanligt med asbest som brandskydd fram tills det blev förbjudet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.