Fadai
C claym skrev:
Håller med hemmapularen: inte säkert en besiktningsman skulle sett detta. Kan dessutom tycka att många, merparten , av besiktningsmännen är kassa.
Vi hade 2 olika besiktningsmän som kolkade på vårt hus och jag tycker inte de gjorde ett bra jobb. Skulle jag köpa hus idag skulle jag plocka in fackkunniga på varje område i hopp om att minimera riskerna. Hellre en byggnadsingenjör än en besiktningsman. Visst de kan missa saker, de är ju inte mer än människor men ändå större chans att de hittar saker inom sitt område än en besiktningsman som är lite allt i allo...
En riktig besiktningsman är byggingenjör. Min var det, annars hade jag anlitat ngn annan.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
En riktig besiktningsman är byggingenjör. Min var det, annars hade jag anlitat ngn annan.
Vad säger att en byggnadsingenjör skulle vara bättre än en utbildad besiktningsman ? Konstigt.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Fadai
R RoBo skrev:
Vad säger att en byggnadsingenjör skulle vara bättre än en utbildad besiktningsman ? Konstigt.
Jag litar på att en byggn.ingenjör har kunskaperna som krävs för en proffsig besiktning. Säger inte att andra inte kan göra jobbet.

Ger inte mycket för teoretiker.

• Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
med tanke på att ni säger nybyggt och ser snarare ser gammalt ut, hur pass nybyggt är detta ?

• Gilla
Per g h
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag skulle gissa på att plattan inte var riktigt brunnen innan flytspackel kom på plats. Plattan har sedan dragit ihop sig med följd att flytspacklet spricker.
Du har skrivit svaret på problemet

H hempularen skrev:
OK, på gjuten platta. Om det vore rätt gjort så skulle det inte kunna se ut sådär. Jag tror på fel i underlaget. Men det är svårare att förstå vad som kan vara fel, för det borde inte finnas något i underlaget som kan svikta eller svälla/brytas ned.

Det man möjligen kan tänka sig, är att det finns flytspackel (normalt) som utsatts för vatten under längre tid (i så fall fel på tätskiktet). Flytspackel tillverkas för att vara extremt snabbtorkande, det görs genom en tillsats som "äter" vatten. Det vatten som finns i blandningen binds kemiskt till spacklet. I vanlig betong binds en del vatten, resten måste torka bort, vilket kan ta månader. Flytspackel är torrt för ytbeläggning inom timmar. Men om det sedan fortsätter att tillföras vatten, så mättas den här torkfunktionen, och spacklet bryts ned och förlorar sin hållfasthet.
Beror på om plattan har torkat ordentligt efter flyttpackel, vägghörn, ska vara mjukfogade, 15mm plyfaärkrav bakom, kanske han satte osb skiva, Lp50 vinkel, fins den som förstärkning i hörn?

D dulle85 skrev:
Beror på om plattan har torkat ordentligt efter flyttpackel, vägghörn, ska vara mjukfogade, 15mm plyfaärkrav bakom, kanske han satte osb skiva, Lp50 vinkel, fins den som förstärkning i hörn?
Finns inga krav på 15 mm plyfa.

• Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Brukar man inte vilja att plattan ska torka färdigt innan flyttspackel? Känns som det alltid väntas med att spacklas tills plattan brunnit klart. Stora byggen kanske är annorlunda pga just tiden

T twoody skrev:
Finns inga krav på 15 mm plyfa.
Kanske inte vid villaygge men på storbygge är det krav.

• Gilla
Aahusen
  • Laddar…
Ser inte ut att finnas en enda mjukfog, innerhörn och mellan golv och vägg ska ju vara mjukfog just för att det ska kunna absorbera rörelse och INTE orsaka sprickor.

Du kan inte ta dit någon annan att åtgärda felen och skicka fakturan till säljaren. Du måste gå till säljaren vilken jag förstår är en byggfirma som sålt ett nybygge till er och reklamera, även om ni haft dispyter under byggets gång. Säljaren måste få skälig tid att åtgärda felen och att nåt är fel ser ju vem som helst med blotta ögat. Orsaken till varför dom uppstått måste så klart fastställas så felen åtgärdas så dom inte uppstår igen. Anlita gärna av en opartisk besiktningsman som båda parter kan godkänna, annars anlitar ni en själva.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Betong krymper. Därav troligen plattsläpp. Nån som haft bråttom med bygget.
Kontakta byggaren. Har han firma ör han definitivt ansvarig med garantier.. Även om det hade vart privatperson som gjort det så har säljaren ett ansvar vid villaförsäljning

I Ibruks skrev:
Ser inte ut att finnas en enda mjukfog, innerhörn och mellan golv och vägg ska ju vara mjukfog just för att det ska kunna absorbera rörelse och INTE orsaka sprickor.
Njaa. Rekommendationen är att undvika mjukfog, speciellt i vägg/golv vinkeln. Silikon där kan hindra vatten bakom kaklet att rinna ned till under klinkerplattorna och vidare mot brunnen.

Men detta är Off Topic i denna tråd. Teorin om att det kan bero på för kort torktid för betongplattan låter rimlig.

Hoppas vi får veta vad besiktningsmannen kommer fram till.

R RoBo skrev:
Ger inte mycket för teoretiker.
Nej, varför ta någon med mer kunskaper! Gå på lite känsla istället... det är nog bra!

• Gilla
Lassebo och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.