4 030 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Problem Hammer N4400
Tack, tittade på filmen.Ola C skrev:
Kan vara två saker eller en kombination av dessa.
1. Bladet trackar inte i centrum på hjulen.
2. Anhållet/bordet är inte ställt i rätt vinkel då nummer 1 är uppfylld.
Det där med att jiddra med anhållet ska man undvika efter man fått rätt på det första gången. Vid bladbyte ställer man vinkeln på övre hjulet tills sågen sågar parallellt med anhållet snarare än att justera anhållet.
[media]
På min 4400 är hjulen inte bomberade, alternativt så lite att jag inte kan mäta det. Jag brukar lägga bladet ungefär mitt på övre hjulet, så blir det bra. Å andra sidan kör jag i stort sett uteslutande med slipade hårdmetallblad, och de kanske presterar annorlunda mot tandspetshärdade blad.
Var köper du dessa hårdmetallblad?mattiasp skrev:
De kommer från spectrumsupply.com
Hammern skall ha 13 fot jämnt. Jag använder ett Tri-master 3/4" med 3tpi som allroundblad för raka snitt och ett Woodmaster CT för grövre dimensionering. Böjda snitt gör jag ytterst sällan, och då kör jag med vanliga tandspetshärdade blad. Jag kör på samma hårdmetallblad, utan skärpning sedan 9 år. Notera att jag är hobbyanvändare, men några spikar har jag i alla fall sågat av misstag utan skador. Woodmaster CT är egentligen för brett för Hammer 4400 utan modifiering.
Hammern skall ha 13 fot jämnt. Jag använder ett Tri-master 3/4" med 3tpi som allroundblad för raka snitt och ett Woodmaster CT för grövre dimensionering. Böjda snitt gör jag ytterst sällan, och då kör jag med vanliga tandspetshärdade blad. Jag kör på samma hårdmetallblad, utan skärpning sedan 9 år. Notera att jag är hobbyanvändare, men några spikar har jag i alla fall sågat av misstag utan skador. Woodmaster CT är egentligen för brett för Hammer 4400 utan modifiering.
Klicka här för att svara