Jsg har köpt en Hammer N4400 och lyckas inte få sågen att såga parallellt med anhållet. När jag använder anhållet vill bladet vandra till höger. Några idéer?

Tack för svar. Jag har innan jag skrev frågan justerat anhållet parallellt med "miter-slot" och därefter justerat bordet. Det blev då bättre men inte bra. Att bladet vill vrida ut sig till höger lyckas jag inte få bort. Bladet är sträckt korrekt

N NickFaldo skrev:
Tack för svar. Jag har innan jag skrev frågan justerat anhållet parallellt med "miter-slot" och därefter justerat bordet. Det blev då bättre men inte bra. Att bladet vill vrida ut sig till höger lyckas jag inte få bort. Bladet är sträckt korrekt
Har du testat med flera olika blad?

Du kan ha en samverkan av flera olika fel. Ett blad som är skränkt för mycket åt ena hållet. För stort avstånd mellan övre och undre bladstyrning, (ska vara så nära som möjligt). Bladet kommer åt att "fladdra" mellan sidostyrningarna/ryggstödet. För smalt blad. Ovanligt vrång träbit. Jag har 40 års erfarenhet av bandsågar för metall och kan inte tänka mig att det gäller andra lagar för träsågar.

• Gilla
NickFaldo
  • Laddar…
Kan vara två saker eller en kombination av dessa.

1. Bladet trackar inte i centrum på hjulen.

2. Anhållet/bordet är inte ställt i rätt vinkel då nummer 1 är uppfylld.

Det där med att jiddra med anhållet ska man undvika efter man fått rätt på det första gången. Vid bladbyte ställer man vinkeln på övre hjulet tills sågen sågar parallellt med anhållet snarare än att justera anhållet.

• Gilla
NickFaldo
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:

Det där med att jiddra med anhållet ska man undvika efter man fått rätt på det första gången. Vid bladbyte ställer man vinkeln på övre hjulet tills sågen sågar parallellt med anhållet snarare än att justera anhållet.

[media]
Det är bladstyrningarna som håller reda bladet mellan hjulen. Däremot kan man undra om hjulen är bomberade, dvs. har en svag bågformning på mitten? Denna bågformning gör att bladet automatiskt ligger på mitten av hjulen. Sedan ställer man bladstyrningarna efter detta. Den här sågen är mycket lika Mössner-Rekord för metallsågning, så lika att man kan tro att den är ett plagiat.

V vedklyv skrev:
Det är bladstyrningarna som håller reda bladet mellan hjulen
Ja? Men bladstyrningarna har noll med att göra att snittet vandrar höger eller vänster.

• Gilla
NickFaldo
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ja? Men bladstyrningarna har noll med att göra att snittet vandrar höger eller vänster.
Läs mitt inlägg nr #5, där har jag nämnt flera orsaker. men jag lutar åt att bladet är för mycket skränkt åt ena hållet. Det är skillnad på blad och blad. Helblanka blad brukar vara sämre än de som har anlöpningsfärger, de senare är spetshärdade och anlöpta. Du kan jämföra med de billiga bågsågbladen från Rusta eller Biltema. Köper du ett dyrare blad från fackhandeln är det betydligt bättre.

V vedklyv skrev:
Läs mitt inlägg nr #5, där har jag nämnt flera orsaker. men jag lutar åt att bladet är för mycket skränkt åt ena hållet. Det är skillnad på blad och blad. Helblanka blad brukar vara sämre än de som har anlöpningsfärger, de senare är spetshärdade och anlöpta. Du kan jämföra med de billiga bågsågbladen från Rusta eller Biltema. Köper du ett dyrare blad från fackhandeln är det betydligt bättre.
Jo jag har läst det. Vanligaste orsaken att ett snitt vandrar är att bladet ligger fel på hjulen. Ett blad som ligger för långt fram kommer snittet vandra åt höger, blad för långt bak tvärtom. Detta är förutsatt att hjulen är bomberade vilket de är på en sprillans ny 4400.

Gjorde en snabbskiss i cadden. Här ligger bladet medvetet för långt bak. Om man ser detta blad rakt framifrån kommer det att peka snett, insida blad gul, utsida grå. Sågar man med bladet så här kommer snittet dra åt vänster.

CAD-skiss av sågblad på bandsåg med felaktig positionering som drar åt vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ola C Ola C skrev:

[media]
Håller helt med om detta, avseende fel på sågen/inställningen. Men det kan vara fel på bladet också. Slött är vanligast. Men det kan också ha fel skränkning. Och ibland känns det som att de helt enkelt är felsvetsade eller ngt från fabrik. Har råkat ut för blad som jag aldrig har fått rätt på oavsett hur jag har justerat. Och sen med ett bladbyte är maskinen bra igen.

• Gilla
NickFaldo
  • Laddar…
Då får man ge sig på att justera axellutningen på det övre hjulet.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Håller helt med om detta, avseende fel på sågen/inställningen. Men det kan vara fel på bladet också. Slött är vanligast. Men det kan också ha fel skränkning. Och ibland känns det som att de helt enkelt är felsvetsade eller ngt från fabrik. Har råkat ut för blad som jag aldrig har fått rätt på oavsett hur jag har justerat. Och sen med ett bladbyte är maskinen bra igen.
Först borde vi ha frågat TS om sågen är ny eller begagnad. Vi vet egentligen ingenting om sågens skick. Men vilketsom går det att åtgärda, så kom igen med svar.

Sågen är nyinköpt. Vid nästa körning ska jag berätta hur det går

Frustrator Frustrator skrev:
Har du testat med flera olika blad?
Ja,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.