Nyinflyttad och rookie på hus så monterade jag en vindstrappa där det tidigare bara suttit en lucka upp till kallvinden.

Då visste jag inget om vad ångspärr är förnågot... Vilket antagligen var ett misstag, har jag upptäckt.

Runt vindstrappan upptäckte jag igår en del iskristaller, det antyder för mig att det är en del fuktig luft som läcker upp på vinden. Misstänker att det är p.g av den saknade ångspärren...

Jag funderar på att borra hål uppifrån i taket med 5-10cm avstånd och spruta in byggskum som tätningsmeddel istället för ångspärren i form av plast.

Är det bra eller förvärrar jag bara problemet? Naturligtvis tar jag det försiktigt, sprutar små mängder i många omgångar så att det inte expanderar och spränger isär taket... Tänkte vänta tills det är plusgrader också...

Eller finns det annan metod som är smartare?

Taket är uppbyggt på detta sätt:
Golvspånskiva (med massa saker på...)
ca1-2cm luftspalt
15cm stenulls isolering
Tjärad papp (?)
Råspont
Plåtregel
Plast (ångspärr)
Gips

Är trappan sån att man viker ihop den och stänger taket när man inte använder den? i så fall kanske det bara är luckan som är otät? Finns det tätningslister? och verkar de fungera?

Ja, en viktrappa, listen ser ren och ok ut. Möjligtvs att den varit lite skitig... Har försökt rensa listen, men jag upplever den inte sliten.

En enklare skiss på problemet.
vindslucka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röda rutan är gammla luckan
Svarta rutan är nya vindsluckan med stegen.
Blå sträck är isbildning yup kristaller...
Blåa ytan är mindre isbildning på isoleringen
Gula ramen är yta med mindre sporadisk isbildning, synns knappt.
Gröna pilen visar på platsen jag upptäckte isen p.g av isbildning på fjädermekanismen till trappan.

vindslucka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(blev något fel på bilden förra posten...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.