4 026 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Problem att lägga tarkett 2-lock
Finner det mycket svårt att få bräderna att låsa ordentligt, på längden (noten och fjädern). Själva klicklåset på kortänden är inga problem. När man tittar på instruktionsvideon är det ingen ansträngning alls. Så, är det ett handhavandefel från min sida och har någon isf tips? Eller kan det vara så att träet har svällt i värmen? Det har legat inomhus men svår sol och stora fönster gör att rummet är väldigt varmt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Det kan finnas restriktioner på temperatur och fuktighet i rummet. Kan du hitta något sånt bland Tarketts information för ditt golv?
Har du kollat om det är lättare att förstå det med en skriftlig läggningsinstruktion?
Om inte annat så kanske lättare att se om noten och fjädern inte längre passar ihop.
https://konsument.tarkett.se/sv_SE/sok/dokument-arkiv?filter-doc-role[]=Läggningsanvisning
Har du kollat om det är lättare att förstå det med en skriftlig läggningsinstruktion?
Om inte annat så kanske lättare att se om noten och fjädern inte längre passar ihop.
https://konsument.tarkett.se/sv_SE/sok/dokument-arkiv?filter-doc-role[]=Läggningsanvisning
Nej, jag har inte hittar några såna restriktioner och har även läst den skriftliga instruktionen. Det går lite bättre nu, men jag behöver använda ganska mycket kraft, inte direkt det enkla enhandstrycket i videonBirgitS skrev:
Det kan finnas restriktioner på temperatur och fuktighet i rummet. Kan du hitta något sånt bland Tarketts information för ditt golv?
Har du kollat om det är lättare att förstå det med en skriftlig läggningsinstruktion?
Om inte annat så kanske lättare att se om noten och fjädern inte längre passar ihop.
[länk]
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 611 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 611 inlägg
Jag är inte uppdaterad på alla olika låsningssystem för parkett men kommer ihåg att senast jag la så krävdes ett himla bankande. Och allra jävligast var sista brädraden mot väggen, där man inte längre kan banka normalt. Höll på att bli galen på den. När jag la i rum 2 så "preparerade" jag sista radskarven innan genom att först banka ihop med spillbitar (och ta isär igen) vilket gjorde det klart lättare.
Klicka här för att svara