Sommarvatten som kopplas in och ur en gång varje år.
Nu har denna koppling börjat läcka nedanför muttern, alltså inte i själva gängan.
Hann tyvärr inte fota medan vattentrycket var på men pilen visar var det sprutar ut.
Vad är bästa åtgärden?
Har försökt googla och kolla youtube men hittar inget användbart för detta problem.
Nu har denna koppling börjat läcka nedanför muttern, alltså inte i själva gängan.
Hann tyvärr inte fota medan vattentrycket var på men pilen visar var det sprutar ut.
Vad är bästa åtgärden?
Har försökt googla och kolla youtube men hittar inget användbart för detta problem.
Byt den svarta muttern och kapa slangen något. Den är inte gjord för att kopplas loss. Du vill förmodligen ha en ventil ovanför eller en unionkoppling istället för att koppla bort där du gör det nu.
Tack för svar! 😊
Det är inte jag som byggt ihop detta från början så jag har bara fortsatt enligt samma rutin.
Antar att den kopplas ur för att förhindra frostskador, men vet egentligen inte.
Ska dock kolla på alternativ då.
Får väl börja med att googla på unionkoppling.
Det är inte jag som byggt ihop detta från början så jag har bara fortsatt enligt samma rutin.
Antar att den kopplas ur för att förhindra frostskador, men vet egentligen inte.
Ska dock kolla på alternativ då.
Får väl börja med att googla på unionkoppling.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Ingen gängtape på de kopplingarna. Den goda nyheten är att muttern ser inte ut att vara dragen i botten. Om så, är det dags att dra åt lite till. Men eftersom du låssar den varje år skulle jag bara dragit den så hårt att det slutar läcka och inte i botten som sig bör.A Anders_123 skrev:
Som redan sagt ovan, gängtejp på PRK ska det aldrig vara.
Ta bort den och dra åt muttern igen.
Köp denna koppling och montera vid min gröna pil. För visst är det 16mm PEM? 🤔
Då har du ett lätt sätt att lossa detta efter varje sommar via den lekande muttern med planpackning. 👍
https://www.rinkabyror.se/artikel/forkr-rak-koppl-g15-utv-xg15-lekande/
Ta bort den och dra åt muttern igen.
Köp denna koppling och montera vid min gröna pil. För visst är det 16mm PEM? 🤔
Då har du ett lätt sätt att lossa detta efter varje sommar via den lekande muttern med planpackning. 👍
https://www.rinkabyror.se/artikel/forkr-rak-koppl-g15-utv-xg15-lekande/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack alla för tips!
Och ja, det är 16 mm PEM.
Läckaget nu åtgärdat, det räckte att skippa tejpen och verkligen trycka in röret ordentligt.
Men ska fixa en sån där koppling i metall, verkar onekligen vara lite tåligare mot skruvandet. 😊
Och ja, det är 16 mm PEM.
Läckaget nu åtgärdat, det räckte att skippa tejpen och verkligen trycka in röret ordentligt.
Men ska fixa en sån där koppling i metall, verkar onekligen vara lite tåligare mot skruvandet. 😊
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden