Hej!

När min fru hade butik för 2 år sedan och handlade varor från Danmark så fakturerades aldrig någon moms (inom EU). Det skulle däremot bokföras en fiktiv moms som "tar" ut sig själv i bokföringsposten. Någon som vet om man kan slippa momsen i det land man köper ifrån? Icke EU och EU!

Lagavulin

hur fungerar det med momsen ? när betalar man den och hur ? finns det risk att paketet bara kommer hem utan att man behöver betala momsen ?

Chans att paketet kommer hem utan tull menar du..;)
För mig har det varit 50% ungefär o m man fått betala tull eller inte, ett tips är ju att beställa via Ebay då det är lättare att få dem att skriva ner värdet på paketet och på det viset slippa tull.
Har för mig värdet får vara 500 kr ink frakt om man ska slippa tullen helt. Och får man paketet märkt med begagnade verktyg så är det ännu bättre.

Sen är det olika beroende på fraktbolag hur det är med när man betalar tull. UPS har jag för mig kommer till DHL i Sverige och då får man betala när man hämtar paketet (eller får det hemlevererat), USPS kommer med Posten och då får man också betala vid hämtning av paketet.
FedEx får man en faktura typ 1 vecka efter man fått paketet.

Så Fedex är sämst enligt mig får då kan man tro att man slapp tullen och sen dimper det ner en faktura efteråt iaf.

Skummast var en gång jag fick paket och fick hem avi från posten att jag skulle betala 900 kr eller vad det var i tull. Men när jag skulle lösa ut paketet så hittade hon inget om betalning och jag fick paketet ändå. Tänkte att det skulle komma en faktura från Tullen istället efter en stund men det har det inte gjort. Och det var 1 år sen nu,

Tänk på att om ni skriver ner värdet på innehållet gäller givetvis eventuell försäkring från fraktbolaget det angivna värdet. Vad det är värt i praktiken kan man ju dock fråga sig, de brukar väl vara rätt bra på att slingra sig ur ändå...

Jag har aldrig köpt just småmaskiner från USA, senaste köpet därifrån i kategorin maskiner var en cnc-fräs modell större (för mitt företag, bör kanske tilläggas) men ett tips kan vara att om snabb expediering är av nöden (det ska normalt fungera smärtfritt men gör inte alltid det) så ring tullen när du lagt beställningen, förklara vad det är du tar in och få en tullvarukod. Ring sedan fraktbolaget här i Sverige och ge dem trackingnumret och tullkoden, hänvisa vid behov till tullen och gärna den person vid tullverket du talat med.

Som sagt, det fungerar nästan alltid smärtfritt och man betalar helt enkelt vid leverans/pickup, men om det hakar upp sig är det enligt min begränsade erfarenhet oftast för att säljaren i USA (etc) inte angett en varudeklaration som enkelt kan översättas till svensk tullkod, och har man då otur blir paketet liggande några dagar -- är de riktigt överjävliga åker man dessutom på s.k terminalhyra, vilket om leveransen är skrymmande snabbt kan äta upp hela vinsten med att köpa utomsocknes.

Om man inte vill krångla med kontanter/kort vid leverans/pickup så kan man be om en förhandsfaktura från transportbolaget, det skiljer sig något mellan dem men åtminstone UPS (om jag minns rätt) är ok med att maila en sådan som pdf (papperskopia kommer senare på posten) så snart de har trackingen inlagd, så att man kan betala medan paketet är i transit.

Jag har raderat inlägg som inte har med ämnet att göra. Pingler, du har PM från mig, jag tror inte att du uppmärksammade det.

Det verkar nu som om tools-plus har börjar krångla med internationella order. Tidigare gick det bra att batala med kort som vanligt, men nu har de som sagt börjat hitta på underliga regler. Dessutom svarar de inte på e-post.

Länk till Tools-plus nya regler för internationella order:
http://www.tools-plus.com/international-order-info.html

Länk till diskussion där detta missförhållande uppdagades:
http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/78995-tips-svarslaget-pris-pa-gasspikpistol.html

Jag fick en pappspikpistol (Bostitch RN46) från Toolking för ca två veckor sedan. Beställning på onsdag, leverans fredag!!

Dagsnoteringen är alltså att Toolking fungerar, Tools-plus fungerar inget vidare och enligt uppgift från Äppelrum, att Hardware sales inc. fungerar.

Nja de där reglerna har väl funnits på toolsplus ett bra tag, av forumet att döma så har många handlat direkt med kort, att företaget sedan vill ha ett kvittensnummer för att verifiera affären får väl ses som bra.

Kan tänka mig att deras tool-a-rama inte enbart lockar oss svenkar att köpa spikpistol etc, så de sitter nog med en duktig backlog både vad gäller mail och lager. Priset man betalar för 10% är kanske just ngt längre responstid.

Tycker sågningen var lite väl snabb ;-)

Eftersom jag har startat både den här tråden och tipstråden om gasspikpistolen, kände jag ett visst ansvar. Det ledde till att jag ville lägga ut en kommentar i den här tråden. Någon direkt sågning av tools-plus hade jag inte tänkt mig.

Jag har haft ett liknande leveransproblem med toolking, och då tog leveransen ca 6 veckor. Då var jag sur eftersom jag hade betalat för expressleverans. Grejorna kom i alla fall till slut.

Som sammanfattning kan man säga att postorder från utlandet inte lämpar sig speciellt bra när man behöver utrustningen snabbt till en projektstart.

Är tullen bara 1,7% när man importerar från USA? Gäller det även elektronik? Jag hade fått en uppfattning av EU:s strafftullar gjorde import väldigt dyr. Hur är det med Kina då om man importerar direkt från fabrik som företagare? Jag har hört tullsatser på 60% nämnas + moms på tull, frakt och hela rasket. Stämmer inte det?

Carvmeister skrev:
Nja de där reglerna har väl funnits på toolsplus ett bra tag, av forumet att döma så har många handlat direkt med kort, att företaget sedan vill ha ett kvittensnummer för att verifiera affären får väl ses som bra.
Jag handlade för ett par veckor sedan och blev inte ombedd att maila något kvittensnummer ? Kanske det bara gäller vissa bankers kort eller ? Jag betalade med Swedbank´s E-Kort, och det fungerade klockrent.

Nu har det börjat lossna för tools-plus igen. Flera av oss har fått respons.

Jag försökte betala med American Express. Jag fick frågan om kvittensnummer från tools-plus, men när jag kontaktade Amex kunde de inte se nåt sånt!! Nu återstår det att se om tools-plus nöjer sig med att Amex garanterar att pengarna är registrerade på mitt konto. Annars är det heltorsk att handla med Amex-kort!!

En fundering denna afton:o

Om man känner någon om åker bort en tid till USA från Sverige och därmed kan handla inom USA.

Är det då någon ide att snällt be dessa handla till sin adress i USA, för att sedan skicka godset till mig som inofficell beställare fast då som gåva med värde under beskattningsbart tullvärde?

Nu var det främst tryckluftverktyg som intresserade mig eftersom de är rejält mycket billigare och hyfsat smått i storlek.

Det har jag erfarenhet av, och det fungerar utmärkt. Då kan man även beställa av Amazon.com. Man kan betala som vanligt med sitt kort och skicka paketet som present till en annan mottagare. Man måste teckna sig själv som köpare, eftersom de kontrollerar att kortnumret stämmer överens med namnet på kortet.

Kompisen i USA skickar då grejorna med USPS till dig, och skriver på tulldeklarationen "used tools as gift, value 50 USD" Tänk på att tullen har rätt att öppna försändelsen, så det är inget bra att skicka kvitton och liknande handlingar i paketet. Det är också bra om paketen är brutna.

Jag vill påpeka att detta inte är tillåtet. Visserligen kan man genom detta fusk spara in tull och moms om man inte blir ertappad, men man får betala frakten inom USA och amerikansk VAT (om tillämpligt) Vilka påföljderna blir om man blir ertappad vet jag inte.

Så om man öppnar paketet i USA kör lite med maskinen, stoppar sedan ner den och skickar så slipper man moms??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.