Claes Sörmland
B Byggsnyggen skrev:
Det är mycket prat här om vem som äger vägen. Jag tänker inte se mig som ägare till vägen eller sluta låta grannen åka. Däremot har jag ingen lust att betala för dikning, längs vägen eller längre upp på min mark. Jag använder ju inte grannens väg. Det var därför jag ställde frågan.
Fördelen med om du är ägaren av vägen är att du helt bestämmer över dess underhåll. Eller frånvaro av underhåll. Det är inte negativt för dig att äga vägen.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A AG A skrev:
I den här situationen tycker jag det verkar enkelt hittills. Jag har inte uppfattat det som om att grannen kräver att du ska bekosta dikning. Däremot är han väl mån om sin väg och önskar ditt medgivande till att han rustar sin väg. Säg bara till grannen att han kan se vägen som sin, och kan rusta bäst han vill, då du inte direkt bryr dig om vägen, eller marken. Grannen kan vara rädd att bekosta vägen, om han inte vet om du har andra planer för marken.
Rent juridiskt kan du dock tvingas att hålla vägen "farbar". Om inte vägen är "dödad" och borttagen ur lantmäteriets vägsystem, så finns vissa skyldigheter. Men vägen ska då fungera för det ändamål den är byggd/brukad som. Att vägen är farbar för häst och vagn, är nog vad som gäller här.
Jo, han antydde att ”mitt” vatten förstör vägen och att jag nog därför behöver dika. Vet inte om han bara testade mig för att se om jag kan tänkas ta kostnaden eller om han verkligen menade det.

Och du har ingen som helst nytta av vägen varken nu eller om 30 år för något skogshygge eller åtkomst av din mark?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför menar du att det är så? Hur ser regleringen lagmässigt ut som ger denna skyldighet? Jag tror alltså inte att det finns någon underhållsskyldighet men kanske har missat något.
Vad gäller lagar och bestämmelser rörande vägar, är lagstiftningen speciell. De flesta lagar är väldigt många hundra år gamla och man blir många gånger chockad över hur de lagarna.
I det gällande fallet kan jag inte ge några källor, då jag egentligen inte är insatt. Utan jag bor bara på landsbygden, där skogar och åkrar är fulla av gamla vägar. Av många finns inte minsta spår, och ingen minns dem. De kommer oftast kännedom vid avstyckningar, bygglovsansökningar etc. Om det visar sig ha funnits en väg där, så ska den vara där, eller "dödas". Att döda en väg är väldigt svårt. Då kvarstår alternativet att göra/hålla den farbar.
Jag svär inte på att jag har helt rätt på alla punkter. Men så har det iallafall gått till här i trakten vid flera tillfällen.

B Byggsnyggen skrev:
Jo, han antydde att ”mitt” vatten förstör vägen och att jag nog därför behöver dika. Vet inte om han bara testade mig för att se om jag kan tänkas ta kostnaden eller om han verkligen menade det.
Men man är ju aldrig skyldig till att vatten faller på sin mark och rinner ut. Jag kan ju exempelvis inte be grannen täckdicka runt min tomt för att vattnet från hans mark vill rinna över min tomt. Detsamma gäller ju "hans" väg. Tycker han att vatten från din mark vill passera vägen så är det ju hans problem. Som trevlig och tillmötesgående markägare, låter du honom rusta på din väg på din mark.

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Vad gäller lagar och bestämmelser rörande vägar, är lagstiftningen speciell. De flesta lagar är väldigt många hundra år gamla och man blir många gånger chockad över hur de lagarna.
I det gällande fallet kan jag inte ge några källor, då jag egentligen inte är insatt. Utan jag bor bara på landsbygden, där skogar och åkrar är fulla av gamla vägar. Av många finns inte minsta spår, och ingen minns dem. De kommer oftast kännedom vid avstyckningar, bygglovsansökningar etc. Om det visar sig ha funnits en väg där, så ska den vara där, eller "dödas". Att döda en väg är väldigt svårt. Då kvarstår alternativet att göra/hålla den farbar.
Jag svär inte på att jag har helt rätt på alla punkter. Men så har det iallafall gått till här i trakten vid flera tillfällen.
Då har det nog handlar om gamla samfällda vägar eller vägar som ligger där med servitut. De är knepiga att ta bort för markägaren. Annars generellt finns ingen underhållsskyldighet av en enskild väg som en markägare har byggt. Den kan både byggas och läggas igen utan någon byråkrati om det inte finns detaljplan eller strandskydd som komplicerar det.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Servitut eller inte så är det grannens väg. Marken tillhör TS, men vägen tillhör den som underhåller den.
Grannen skulle säkert få ett officialservitut (om det är enda lämpliga vägen till hens fastighet) men en förrättning skulle troligen kosta för båda parter. Då är det bättre att agera som om det fanns ett officialservitut, det vill säga att grannen har rätt att underhålla väg och diken till en viss bredd.
Men TS ska inte behöva betala något.
Fel.

• Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
Kempa_swe
B Byggsnyggen skrev:
Vägen till våra grannar går den sista biten över vår mark. Inget servitut finns och vi har inte heller tänkt att det behövs. Allt har varit frid o fröjd och vi har inga planer på att ändra på detta.
Nu har grannen hört av sig och är besvärad av vägen far illa vid kraftigt regn. Då vägen just där är en ganska brant backe följer gruset med vattnet och hamnar ute i naturen.
Då vattnet kommer från vår mark, skog o natur, vill han nu att vi gräver rejäla diken så att regnvattnet inte kan förstöra hans väg.
Vad gäller?
Vi har ingen nytta av vägen. Har därför ingen lust att bekosta dikning samtidigt som man vill kunna fortsätta prata med sina grannar.
Jag hade kommit med 2 alternativ till grannen. 1: Jag kan bekosta det mot att du får betala en avgift varje månad för att bruka vägen över min mark. 2: Hitta en annan väg till din fastighet om du ej är nöjd för detta är min privata mark.

• Gilla
Byggsnyggen och 1 till
  • Laddar…
Då har det nog handlar om gamla samfällda vägar eller vägar som ligger där med servitut. De är knepiga att ta bort för markägaren. Annars generellt finns ingen underhållsskyldighet av en enskild väg som en markägare har byggt. Den kan både byggas och läggas igen utan någon byråkrati om det inte finns detaljplan eller strandskydd som komplicerar det.
Enligt TS kännedom om vägen, så var min tolkning att det inte var hans egna väg för privat bruk. Utan en mycket, mycket gammal väg som kanske tidigare ingått i vägsystemet.
En egenbygt privat väg finns normalt inga krav kring. Dock kan den även göra det "av gammal hävd". Dvs om vägen funnits och brukats av två mansgenerationer.
Men det är en annan historia

• Gilla
vcx
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fel.
Så hur är det då?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
TRJBerg
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Så hur är det då?
En väg på en fastighet som inte är kopplad till något servitut och inte är en publik väg är helt och hållet fastighetsägarens egendom. Vad jag kan se har den inte ens någon egen juridisk existens.

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Det är nog vår Herres vatten och inte mitt eller ditt. Det kommer ju ovanifrån.

Det han kan göra är väl att lägga sandsäckar om det är så att din mark släntar ner till vägen och över den och drar med sig gruset.

Det kostar att fixa diken och en bra väg och det är inte du som kör där så det får han ta på sig.

Här var en som gjorde vid sin väg https://www.byggahus.se/forum/threads/vaegen-rinner-bort.73027/#post-498170

TRJBerg TRJBerg skrev:
En väg på en fastighet som inte är kopplad till något servitut och inte är en publik väg är helt och hållet fastighetsägarens egendom. Vad jag kan se har den inte ens någon egen juridisk existens.
Men som situationen beskrivs så skulle grannen sannolikt få officialservitut och då skulle vägen bli hens förutsatt att hen underhöll den. Så i praktiken är det grannens väg.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Men som situationen beskrivs så skulle grannen sannolikt få officialservitut och då skulle vägen bli hens förutsatt att hen underhöll den. Så i praktiken är det grannens väg.
Nåja, även vid ett beslut enligt 49 § anläggningslagen av Lantmäteriet (ett officialservitut för väg) så ska ju grannen betala ersättning för vägen till fastighetsägaren. Så det blir på intet sätt grannens väg utan en rätt att använda vägen mot ersättning ges av myndigheten.

• Gilla
vickan11 och 1 till
  • Laddar…
Nåja, även vid ett beslut enligt 49 § anläggningslagen av Lantmäteriet (ett officialservitut för väg) så ska ju grannen betala ersättning för vägen till fastighetsägaren. Så det blir på intet sätt grannens väg utan en rätt att använda vägen mot ersättning ges av myndigheten.
Även om det är grannen som underhållit vägen under lång tid?
Hur avgörs ersättningen? Har lantmäteriet någon schablon?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.