O
Knepig situation, minst sagt. Som många andra varit inne på är det nödvändigt att kolla med berörd kommun och begära planbesked om ekonomin tillåter ett sådant projekt. Då måste kommunen ta ställning och meddela dig huruvida de tänker inleda ett planläggningsarbete eller inte. Som Johan_81 skrev i något inlägg högre upp fanns det förmodligen planer på att dessa verksamheter skulle upphöra och byggnaderna rivas av olika anledningar för att ge plats åt den allmänna platsen och park. Inte sällan blir det som det blivit här; planen genomförs inte fullt ut och framtida fastighetsägare blir "drabbade".

Lov för ändrad användning, handel/lager till bostad, blir nog väldigt svårt i detta fall mot bakgrund av förutsättningarna och lagstiftning. Lov för olika fasadändringar till exempel torde det inte finnas hinder för, hör med berörd kommun och de dem hänvisa till lagrum om de anser att det inte är möjligt med lov för fasadändringar. Så kallat planstridigt utgångsläge hindrar inte alla typer av lovpliktiga åtgärder, du kan läsa mer här på Boverkets hemsida: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...provning_lov_fb/bygglov_inom_dp/planenlighet/

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag vet flera som har övernattningsmöjligheter till sina kontor.
Men frågar man var de bor så...

Försöker få med så många delar som möjligt.

Att det inte kostar något att upphäva en detaljplan är inte sant. Att upphäva eller ändra en detaljplan är samma process som att upprätta en ny detaljplan, och det är inte gratis. Av vad som går att utläsa av fastigheterns läge, byggnader m.m. så lär det ändå krävas en ny detaljplan. Min bedömning är att kommunen gör en väldigt generös tolkning av lagen om de låter dig ändra användning av byggnaden från verksamhet till bostad inom allmän plats.

Kommunen bryter inte mot lagen när de inte har genomfört planen. Genomförandetid innebär inte att detaljplanen SKA genomföras under denna tid (däremot finns det rättigheter kopplade till planen som gör den svårare att ändra under denna tid). På samma sätt innebär inte en detaljplan att fastighetsägare eller kommun är tvingade att genomföra de åtgärder som detaljplanen möjliggör.

Däremot har kommunen en rätt att lösa mark som i detaljplanen är utlagd som allmän plats. Kommunen är också skyldig att lösa in sådan mark om fastighetsägaren begär det. Denna rättighet/skyldighet är inte kopplad till genomförandetiden utan gäller så länge detaljplanen gäller. En detaljplan gäller tills dess den ändras eller upphävs.

Utgår från att detaljplanen har kommunalt huvudmannaskap om den ligger mitt i samhället, men detta är något att kolla upp. Är det enskilt huvudmannaskap är det inte kommunen som kan/ska lösa in den allmänna platsmarken.

Sen måste jag ju även fråga, jag gissar att du inte har ägt huset sedan innan 1945? Dvs huset låg inom allmän plats innan du köpte/ärvde/fick det? Min poäng är att dina möjligheter att hävda att du blivit felaktigt behandlad i kommunens agerande är ju ganska annorlunda beroende på om du blivit fastighetsägare efter att fastigheten planlades som allmän plats. Har du köpt en fastighet planlagd som park så har du köpt en fastighet utan byggrätt annat än vad som medges inom allmän plats park.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
S Elisabet Kristensson skrev:
Huset är inte k-märkt eller liknade. Problemet är allmän platsmark. Detaljplanen saknar helt intresse då den allmänna platsmarken inte är omnämnd.
Vad menar du med att DP helt saknar intresse då den allmänna platsmarken inte är omnämnd?

Det är mycket svårt att hitta information om vad som gäller. Jag äger en fastighet på 1000 kvm med bostadshus mitt i samhället på Storgatan. Tomten styckades av och bebyggdes 1904. 1945 var det något snille som kom på att det skulle vara fint med en park. Ett över 100 år gammalt hus behöver kärlek och vissa åtgärder kräver bygglov. De har aldrig ens påbörjat någon plan för park och plantering och kommer aldrig att göra det. För tillfället är jag mer än lite trött på byggnadsnämnden. I PBL 5 kap står det

Att ändra och upphäva detaljplaner
38 § Det som enligt detta kapitel gäller i fråga om förslag till och antagande av en detaljplan ska också gälla i fråga om förslag till och beslut om att ändra eller upphäva en detaljplan.

38 a § Vid förlängning av genomförandetiden enligt 4 kap. 24 § behöver 18 § första och tredje styckena samt 19-25 §§ inte tillämpas. Samråd enligt 11 § krävs endast med lantmäterimyndigheten och kända sakägare inom det berörda området. Lag (2015:668).

38 b § I fråga om förslag till att upphäva en detaljplan behöver 18 § första och tredje styckena samt 19-25 §§ inte tillämpas när planens genomförandetid har gått ut, och upphävandet av planen
1. är förenligt med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §,
2. inte är av betydande intresse för allmänheten eller i övrigt av stor betydelse, och
3. inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Jag har ingen lust att betala 120 000 kr för ändrad detalj plan men kan jag kräva att den ska upphöra?
Jag har läst dina inlägg och förstår inte vad det är du tycker kommunen gjort för fel (brutit mot lagen)?

"Inga bygglov beviljas på allmän platsmark!!!
Det kan göras undantag för enstaka förändring av verksamhet. I det här fallet lokal till bostad och då ingår fönsterbyte i bygglovet. Vi kan bara lämna in ett bygglov och allt måste vara med. Blir det 2 bygglov så är det inte enstaka."

Du säger i första inlägget dessutom att fastigheten redan har ett bostadshus? Då behöver du väl inte söka lov för ändrad användning.

Det går att göra vissa avvikelser på allmän platsmark, kolla PBL 9kap. §§32-32a. Det känns ju som att avsikten varit att byggnaderna skulle rivas och området bli park, men att planen aldrig förverkligats. Ponera att någon bedrev en verksamhet där, skulle denne inte få lov att hägna in marken för att hindra stöld och liknande? Tror inte att det behövs någon detaljplaneändring här, men anlita en jurist som sätter press på kommunen! Om en plan från 1945 aldrig har förverkligats och användningen i praktiken är något annat så kan man tycka att kommunen antingen får upphäva/ändra planen eller vara lite mer flexibel. Kombinationen Jurist och Tidningen är kanske vägen framåt här.

Nu är ju planen från 45 men nuvarande lagstiftning tillåter inte den sortens flexibilitet. Det är ändring eller ersättningsplan som gäller.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Nu är ju planen från 45 men nuvarande lagstiftning tillåter inte den sortens flexibilitet. Det är ändring eller ersättningsplan som gäller.
Förvisso, men "mindre avvikelser" kan tillåtas, och nämnden har viss frihet att bestämma var den gränsen går. Om byggnaden redan är ianspråktagen som "bostad" så kan den ju t ex ha en hemfridzon. Och ifall det var en "verksamhetslokal" så kan den fortfarande ha en förgårdsmark med en häck och gräsmatta, det är inte bygglovspliktigt att ändra asfalt till gräs eller plantera buskar, det förbättrar dessutom lokalt dagvattenomhändertagande vilket ligger i tiden...

B Buzzword skrev:
Förvisso, men "mindre avvikelser" kan tillåtas, och nämnden har viss frihet att bestämma var den gränsen går. Om byggnaden redan är ianspråktagen som "bostad" så kan den ju t ex ha en hemfridzon. Och ifall det var en "verksamhetslokal" så kan den fortfarande ha en förgårdsmark med en häck och gräsmatta, det är inte bygglovspliktigt att ändra asfalt till gräs eller plantera buskar, det förbättrar dessutom lokalt dagvattenomhändertagande vilket ligger i tiden...
Nej, lagstiftningen är inte speciellt flexibel och detta kan inte tolkas som en mindre avvikelse ens med mycket god vilja. I övrigt förstår jag inte riktigt relevansen i resten av ditt inlägg.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Lagret ska vara kvar som minne från affären. Vet dock inte varför en bostad ska ha 130 kvm lager
Är det kommunen som säger att lagret ska vara kvar?

Jag undrar hur fastigheten kommit i din ägo (du behöver inte svara)? Om du köpt den så har du ju köpt den med de förutsättningar som gäller, att i så fall komma efteråt och skylla kommunen för lagbrott håller inte, det är sånt du borde undersökt innan köp. Om du ärvt/fått byggnaden så får jag säga att det är olyckligt att du inte kan använda den som du vill. Jag bedömer att en planändring krävs för att du ska kunna göra något annat än vad planen säger. Möjligen kan du byta tak och fönster (samma storlek) för att underhålla byggnaden.
Början med att söka planbesked så får du veta om det är något kommunen är villig att arbeta vidare med. Se;

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...jplaneprocessen/starta-planarbetet/planbesked

Om det hade varit så enkelt att det endast varit lösning för att kringgå lagen. Det är för att kringgå enskilda tjänstemäns tolkning av lagen och i mitt fall hade han inte ens stöd av lagen i flera av sina uttalande.

• Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag känner inte till ditt ärende så jag kan inte uttala mig om rätt och fel där. Fick du ditt lov prövat och rätt i högre instans eftersom du vet att tjänstemannens tolkning var den felaktiga?
Jag fick det inte prövat i högre instans utan ringde till chefen på byggnadsnämnden. Han sa att det var fel av handläggaren och att vi behövde en nystart och att en annan handläggare skulle behandla mitt ärende. Att luta sig till baka och i "översittar tonfall" säga, jag kommer inte att bevilja bygglov!! och det för saker som chefen säger saknar lagstöd är inget annat än maktmissbruk.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Jag fick det inte prövat i högre instans utan ringde till chefen på byggnadsnämnden. Han sa att det var fel av handläggaren och att vi behövde en nystart och att en annan handläggare skulle behandla mitt ärende. Att luta sig till baka och i "översittar tonfall" säga, jag kommer inte att bevilja bygglov!! och det för saker som chefen säger saknar lagstöd är inget annat än maktmissbruk.
Ok, förstår, bra att du fick byta handläggare om du inte var nöjd med den första. Det garanterar däremot inte att du får igenom ditt bygglov, men förhoppningsvis blir handläggningen korrekt gjord.

M MetteKson skrev:
Ok, förstår, bra att du fick byta handläggare om du inte var nöjd med den första. Det garanterar däremot inte att du får igenom ditt bygglov, men förhoppningsvis blir handläggningen korrekt gjord.
Att min ansökan ska bli korrekt behandlad är allt jag begär ;)

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.