M MetteKson skrev:
Ber om ursäkt, jag antog att du skulle skriva din egen kontrollplan eftersom du inte vill anlita en KA.
Kan du tala om för mig vad du anser är fel i mina kommentarer, eftersom du tycker att jag inte har en aning om vad jag pratar om?
se inlägget ovan

Claes Sörmland
S Elisabet Kristensson skrev:
Jag trodde att handläggaren skulle upplysa om vad som krävs för ett godkännande men går inte det så kan jag googla mig fram till vad som krävs.
Har du testat att begära ut byggnadsnämndens skriftliga rutiner för handläggning av ärenden om ändrad användning. Du kan vara anonym. Är kommunens bygglovsavdelning ett kaos så kan detta nog saknas men då vet du i alla fall vad du har att vänta.

Du kan också begära ut t ex de tio senaste handlingarna gällande ärenden om ändrad användning, från ansökan till beslut. Då får du se svart på vitt hur kommunen har handlagt dessa och grunden för deras beslut.

Men detta borde naturligtvis vara helt onödigt. Kommunen har enligt förvaltningslagen en serviceskyldighet att hjälpa dig med att tillvarata dina intressen.

Är det smutskastning man ska ägna sig åt här. Jag har bett hjälp om tolkning av lagen

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du testat att begära ut byggnadsnämndens skriftliga rutiner för handläggning av ärenden om ändrad användning. Du kan vara anonym. Är kommunens bygglovsavdelning ett kaos så kan detta nog saknas men då vet du i alla fall vad du har att vänta.

Du kan också begära ut t ex de tio senaste handlingarna gällande ärenden om ändrad användning, från ansökan till beslut. Då får du se svart på vitt hur kommunen har handlagt dessa och grunden för deras beslut.

Men detta borde naturligtvis vara helt onödigt. Kommunen har enligt förvaltningslagen en serviceskyldighet att hjälpa dig med att tillvarata dina intressen.
Nej jag har inte kommit dit men tack för dina råd.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter som en balansakt vad gäller lagligheten. KA ska har en självständig ställning i förhållande till den som utför den åtgärd som ska kontrolleras (PBL 10 kap 10 §). Då är det inte lämpligt att sälja konsulttjänster till TS före denne utses till KA. Just anställningsförhållandet tas upp i förarbetena som olämpligt.
På gränsen, jag vet. Liten kommun, lite kunder för KA. Då uppstår den situationen. KA utökar sina tjänster för att få det gå runt.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Det som är mitt problem är att eftersom det är allmän platsmark så säger de att det endast går att bevilja bygglov för ytterligare bostad och inte utökande av bostad.
Sedan har jag klagat över att de kan/vill inte motivera sina beslut

• Gilla
kest
  • Laddar…
Det som är mitt problem är att eftersom det är allmän platsmark så säger de att det endast går att bevilja bygglov för ytterligare bostad och inte utökande av bostad.
Sedan har jag klagat över att de kan/vill inte motivera sina beslut
Men det hindrar dig väl inte från att söka det du vill och få din sak prövad. Då får du också beslutet motiverat och möjlighet att driva det vidare.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Detta är direkt förolämpande och tyder på att @MetteKson inte har en aning om vad hon pratar om
Är det mindre förolämpande att skriva ”uppenbarligen handläggare som inte vet vad hon pratar om” utan att ha en aning om vad jag sysslar med? Du har även använt ord som maktmissbruk, idioter, inkompetenta mm om en hel yrkesgrupp och varav du har dålig erfarenhet av en person. Är det inte förolämpande att dra alla över en kam utan att ha en aning om hur resten är?

Jag tycker du ska skicka in din ansökan för prövning och få en handläggare tilldelad, det är svårt att ge något annat än generella svar innan det finns ett faktiskt ärende. Komplettera efter hand om du är osäker på om du fått med allt. Dessutom får du en handläggare tilldelat dig, och om det råkar vara personen du inte gillar, be att få byta.

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter mest som att du behöver anlita en fastighetsjurist som kan hitta de paragrafer som kan göra att du får som du vill.
Detta stämmer för ingenstans i lagen jag hitta något om bygglov på ett bostadshus som är en privatägd fastighet på allmän mark. Det verkar som att det inte existerar. Men det handlar inte om att jag ska göra som jag vill. Jag vill göra det som är rimligt. Jag har en bostad på ovanvåningen och vill inte ha kök en trappa upp. Jag vill fortfarande ha mitt sovrum på ovanvåningen men det går inte att genomföra om jag inte ska bo i 2 bostäder.
Varför ska jag tvingas att göra det så komplicerat?
Är det detta du menar med att göra som jag vill?
Vill inte alla bygga de antal rum och kök de vill ha?
Du vill bygga ett hus på 230 kvm men kommunen säger nej det kan vi inte bevilja lov till du måste bygga 300 kvm!!!
Jag tycker att det är tråkigt att jag ska behöva anlita en fastighetsjurist för detta

Du är som sagt inte ensam att ogilla systemet med KA. Har vi tur, och det blir något av SOU 2019:68 Modernare byggregler, är de borta till halvårsskiftet 2022. Idag är det dock som det är, kommunen bestämmer om det behövs eller ej.

Men KA verkar inte vara ditt främsta problem, så jag uppmanar dig igen att fokusera på det som är viktigt, nämligen vilka ändringar du vill och kan få igenom.

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Detta stämmer för ingenstans i lagen jag hitta något om bygglov på ett bostadshus som är en privatägd fastighet på allmän mark. Det verkar som att det inte existerar. Men det handlar inte om att jag ska göra som jag vill. Jag vill göra det som är rimligt. Jag har en bostad på ovanvåningen och vill inte ha kök en trappa upp. Jag vill fortfarande ha mitt sovrum på ovanvåningen men det går inte att genomföra om jag inte ska bo i 2 bostäder.
Varför ska jag tvingas att göra det så komplicerat?
Är det detta du menar med att göra som jag vill?
Vill inte alla bygga de antal rum och kök de vill ha?
Du vill bygga ett hus på 230 kvm men kommunen säger nej det kan vi inte bevilja lov till du måste bygga 300 kvm!!!
Jag tycker att det är tråkigt att jag ska behöva anlita en fastighetsjurist för detta
Sök bygglov som du vill ha det, om du får avslag, överklaga och anlita då en jurist. I detta läge när det inte ens finns lovansökan inne som kan prövas anser jag inte att det är någon idé att vidtala jurist. Lägg krutet på överklagandet istället.

• Gilla
Stenmärket
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Men det hindrar dig väl inte från att söka det du vill och få din sak prövad. Då får du också beslutet motiverat och möjlighet att driva det vidare.
Jag kan tycka det är fel i systemet om jag måste lämna in ett bygglov för att få motiverat vad som är fel. Kan jag inte få all information innan och göra det rätt från början?
Vem vet jag kanske kommer få det motiverat. Mitt senaste brev är fullt med lagparagrafer. Troligen så kommer min handläggare att lämna det vidare till jurist. Det är inte lätt för henne eller för någon i kommunen eftersom det är en icke existerande företeelse. Hur ska lagparagrafer som inte finns tolkas?

I ett så här speciellt fall kan du nog inte räkna med mycket till svar utan en faktisk ansökan.

Dels är det ju det som själva bygglovsprocessen går ut på, att pröva en specifik ansökan. Dels är det närmast ogörligt att svara på alla hypotetiska frågor, vare sig det är före eller efter att ansökan lämnas in; frågan måste avgränsas på något vis.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Jag kan tycka det är fel i systemet om jag måste lämna in ett bygglov för att få motiverat vad som är fel. Kan jag inte få all information innan och göra det rätt från början?
Vem vet jag kanske kommer få det motiverat. Mitt senaste brev är fullt med lagparagrafer. Troligen så kommer min handläggare att lämna det vidare till jurist. Det är inte lätt för henne eller för någon i kommunen eftersom det är en icke existerande företeelse. Hur ska lagparagrafer som inte finns tolkas?
Nej, det är väl självklart att handläggare inte kan uttala sig så utan att först få en ansökan och sedan utreda ärendet. Det är ju det bygglovsprocessen är. Du vill att de ska utreda och motivera ditt ärende utan att inkomma med det. Du talar ju emot dig själv hela tiden. Dels förstår du att ärendet är komplext och behöver tas vidare, samtidigt kräver du att de ska ge dig full info innan du ansöker? I samma andetag kan du samtidigt inte förstå varför du inte bara får göra vad du anser är rimligt.

Du verkar också beskylla handläggaren, som du inte har fått utsedd, men varit i kontakt med? Handläggaren kan ju komma med krav först när hen har blivit tilldelad ditt ärende, som du ännu inte inkommit med.

Jag tror att du har mycket att vinna på att acceptera att ditt ärende kanske inte är vad du anser rimligt, och försöka lyssna på handläggaren och vara lite mer öppen för att hitta alternativa lösningar.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Som sagt jag hade planerat att lämna in ett ärende med alla papper klara för att slippa kompletteringar. Det är inget vanligt ärende så jag får antagligen skicka in handlingarna så de kan börja att utreda. Får jag nej kommer det att kosta mig 15 000 kr, vilket jag försöker undvika. Fast det kommer troligen att bli billigare eftersom jag inte behöver ansöka om ändring av hela bottenvåningen för att byta fönster.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.