Med många i familjen som duschar varje dag går det ju åt en del vatten. Jag mätte vattenflödet i vår nuvarande dusch vilket blev ca 11 liter i minuten. Det är ett FM Mattsson 9000E (tvetydliga specifikationer säger både 9 och 12 l/m). Strålen är bra men jag konstaterar att om jag byter ut den till ett som flödar ca 8-9 l/m skulle besparingen bli stor.

Så jag söker nu tips på ett prisvärt duschhandtag som är snålspolande men som ändå har en ok stråle. Annars skulle hela familjen börja gnälla så då är det inte värt de insparade slantarna :) Köper gärna på Biltema, Jula, Clasohlson, Bauhaus etc.

Redigerat:
Jag har denna https://m.clasohlson.com/se/Duschhandtag-Sirio/40-8489

Tycker att den har bra tryck, särskilt jämfört med den som satt innan.
Ganska plastig och lätt, men det var vikten och trycket jag var ute efter.
Enda nackdelen jag har märkt är att vissa av lägena är högljudda i duschkabinen.

Jag är dock långt ifrån att vara expert på duschhandtag.

• Gilla
alostam
  • Laddar…

Bästa svaret

Strypbrickor minskar förbrukningen men du kommer inte att få en av familjen godkänd stråle med sådana monterade. Du behöver ett munstycke som är designat för att vara snålspolande och som dessutom fungerar.

Jag har provat några olika snålspolande duschmunstycken och kastat de flesta pga att det inte varit något tryck i strålen. Det jag är mest nöjd med heter Elless LSP 411. Det beställde jag direkt från tillverkaren. Tyvärr är det vitt och ser lite tråkigt ut. Jag har även haft deras kromade variant, LSP 412 men där lossnade kromet efter något år. Vet inte om det var kvalitetsproblem eller handhavandet i min familj som var problemet.

Det viktiga tror jag är att du väljer ett munstycke med ejektor. Dvs en funktion som blandar in vatten och på så sätt "förstärker" strålen.

Jag har provat en flödesbegränsare men som ni säger så fick den snabbt underkänt av familjen. Trots begränsning av flödet med bara någon enstaka liter i minuter blev komforten klart försämrad och snudd på upploppsstämning i huset.

P peroande skrev:
Det viktiga tror jag är att du väljer ett munstycke med ejektor. Dvs en funktion som blandar in vatten och på så sätt "förstärker" strålen.
Ett duschmunstycke med ejektor låter helt klart som en bra lösning. Tack för detta tips. Kostar den runt 300-400 kr?

Fler tips på bra duschmunstycken mottages tacksamt!

Redigerat:
Jag köpte en Elless LSP 412 (den kromade) som nu har testats i två dagar.

Jag gjorde lite noggrannare mätningar och beräkningar och konstaterade att mitt "gamla" munstycke mätte 9.5 liter per minut. Det nya munstycket mätte 10.5 liter per sekund vilket var en besvikelse. Men efter montering av en enkel flödesbegränsare fick jag ner detta till 8 liter per sekund och med en stråle som fortfarande var helt ok och fick godkänt av familjen. Strålen är betydligt mjukare än det gamla munstycket men känns ändå bra att duscha i.

Så när familjen duschar i snitt totalt 20 minuter (effektiv tid) om dagen ger det ca 18.7% eller 30 liter varmvattenbesparing per dag eller 11 m3 per år. Vattnet här kostar 16 kr per m3 vilket sparar ca 175 kr. Uppvärmningen med el per m3 skulle bli ca (från 8 till 40 grader) 41 kWh och totalt 450 kWh eller ca 500 kr per år. Jag värmer varmvattnet med en frånluftsvärmepump med elpatron avstängd vilket borde ge en SCOP på 2.5, så uppvärmningskostnaden blir då per år 200 kr.

Så jag beräknar årlig besparing för vattenförbrukning och uppvärmning 175+200kr = 375kr.

Jag hann tyvärr köpa munstycket innan rekommendationen av Mora Cera ovan. Om det levererar en familjegodkänd stråle på bara 6 liter per minut skulle ju den vara högst intressant.

Redigerat:
Det står 6-10Liter på den, det står valbar anslutning med eller utan luftinblandning, nån som vet vad detta innebär?

• Gilla
Jilko
  • Laddar…
Vi har Hansgrohe Ecosmart, vårt gamla var 11-12Liter, denna är på 6liter.

Provade precis, strax under 1.5liter på 15sek, alltså strax under 6liter/min.

Sambo/dotter skeptiskt i början, men beställde bara, det väser ganska mycket, och går tydligen bra att spola bort schampo ur tjockt hår..

Jag köpte ett kinesiskt duschhandtag på Aliexpress. Hade inga förväntningar på att det, men det fungerade bra och ger bra duschstråle. Familjen har inte klagat även om jag t.o.m. satte en strypbricka på duschhandtaget. Jag mätte just upp vattenåtgången till drygt 4 liter/min och blev själv förvånad på hur lite det var.

Duschhandtaget kostar 20 SEK på Aliexpress rakt hem i brevlådan så det är ju prisvärt i alla fall. Värt att testa och se vad du tycker. Länkar till ett par av säljarna:

https://www.aliexpress.com/store/pr...ml?spm=2114.10010108.1000023.2.7e2e662esTxyyk

https://www.aliexpress.com/item/Anp...f4-4e02-8a8c-7a76b3f82e46&transAbTest=ae803_3

Skall även tilläggas att jag när jag duschar har jag betydligt mindre än 6liter/min, öppnar man fullt så är detta ganska mycket, jag kör kanske 1/3 av detta..

optimum
Är det inte enklare att lära sig duscha på ett mer ekonomiskt sätt?

Först en kort dusch på 30 sekunder
Sedan tvålar man in sig och schamponerar håret.
Sedan spolar av sig på 1 minut.
Klart!

Då behövs inte massa strypningar mm.
De som gillar stå i duschen en halvtimma kan ju betala uppvärmningen av vattnet.

Alla tänker inte så, tex sambo och dotter, inte lika effektivt/ekonomiskt som son/pappa..

• Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.