Y
åkte många mil för att köpa en bosch till lägst pris.
väl inne i butik så kostade den något helt annat och jag ifrågasatte ifall de hade olika priser i butik kontra internet men icke... Bittert köpte jag den ändå...

Komhem, läste tråden och insåg att jag inte bara hade gått in i fel affär utan den rätta affären låg i samma byggnad som den jag handlade i... suck...

Men nu är jag ägare till en bosch iaf, och efter att varvat ner lite nu så ska jag nog ta och testa den :)

Jag är Makitafrälst, har inte de någon multimaskin i sin 10,8-voltsserie på gång?

En fråga, ni som köpt lite dyrare multiverktyg - låter dessa mindre än tex den gröna boschen (som faktisk är en av de bullrigaste maskinerna jag har)?

Jag uppgraderade min gröna Bosch PMF-180 till en Fein Multimaster 250Q eller vad nu värsting-Feinen heter. Tycker Feinen är tystare och stabilare men den väsnas ändå så mycket att jag gärna har hörselskydd.

Har precis köpt en Bosch PMF 180E på blocket, får väl hoppas den är så bra som ni säger... :)

Det är hörselkåpor på som gäller även för de dyrare maskinerna.

Jag har både PMF180 o GOPen

Sladdstället bytte jag direkt i PMFen och använder den alltid till slipning.

GOPen är tystare o stadigare och det är skönt o slippa sladden.

Slipplattan som följde med PMFen är skräp men den som följde med GOPen funkar kanon.

falegname
MathiasS skrev:
En fråga, ni som köpt lite dyrare multiverktyg - låter dessa mindre än tex den gröna boschen (som faktisk är en av de bullrigaste maskinerna jag har)?
Jag är inne på min tredje Fein och har inget annat verktyg som lever mer fan än det. Samtidigt så är det nästan det mest använda verktyget. Tilläggas bör att jag är inne på mina sjätte hörselkåpor :). Har aldrig prövat något annat då min första fein ägde hela marknaden.

Jag har kört boschen ett tag nu och den är helt ok. Lite tveksam till bladen som verkar bli slöa men det kanske är samma på fein.

Kan varmt rekommendera Bosch PMF 10,8 för 1500 spänn. Sladdlös och driv av 10,8v litium batteri. Hade bestämt mig för en PMF 180E när jag såg denna på CO. Tyckte inte det var värt mellanskillnaden till den blåa sladdlösa för 2500 kr, men när den gröna dök upp så kunde jag inte motstå :-)

Bild på PMF 10,8

• 40-7669.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Spackelspaden skrev:
Bild på PMF 10,8

Hur mycket tillbehör följde med den?

Har hittat Bosch GOP för 2000 kr på en tysk sida och där följer med en massa blad och slippapper samt två batterier.

eller så köper man ett monsterkit för 3k o får med 3 batterier, GSR, GDR, GWI lampa o en lboxx

Det låter billigt. Med PMF:en följer endast ett batteri, "rakt" träblad och "cirkelformat" trä-/metallblad och slipplatta med ett gäng papper. Jag behövde min omgående så jag kollade aldrig på utländska sajter. Sen hade jag bestämt mig för PMF-180E för 899, så 1500 var nog lite smärtgränsen för mig. Men kan du tänka dig att lägga 2k så är det inget att tveka på. Två batterier känns nästan nödvändigt om den ska användas i lite större utsträckning.

ska du ha den o slipa med så behöver du sladden, den blå varianten finns med sladd för runt tusenlappen annars

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.