10 598 läst ·
25 svar
11k läst
25 svar
Prisvärd/funktionell vattenburen handdukstork?
Bumpar upp/lånar den här tråden då jag är i ungefär samma sits. Jag tänkte ha en vattenburen handdukstork istället för radiator i ett badrum på ca 6m2 som jag också har golvvärme i. Tycker att torkarna är lite dyra för vad man får men jag har ju iofs tjänat in radiatorn också... Har någon tips på prisvärda inköpsställen?
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Biltema har för under tusenlappen.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Nix, den var eldriven och har slutat säljas. Vattenburen värme blir väl aldrig varmare än vattnet i den, så att den skulle sätta eld på något tror jag inte.
Jag har en lågbudgethanddukstork från JULA. Den har gjort jobbet bra i ett par år nu. Jag vet inte riktigt vad som skulle kunna vara fel med en vattenburen handdukstork - det skulle väll i stort sett vara att de läcker. Hurvida de är gjorda av undermåligt material och korroderar bort får väll tiden utvisa. Men med ett välskött värmesystem så ska det ju inte finnas mycket syre som kan orsaka korrosion heller...
Om Biltemas handdukstork står det att den endast får kopplas till elementslinga. Inte till syresatt vatten som tex varmvattnet. Skulle kanske bero på att den inte har ett 100% korrisionsskydd, men det finns knappast något syre i vattnet som cirkulerar i elementen.
jag har Biltemas tork nu. Den större modellen. Funkar fin-fint och ger en jämn och fin värme, som går att justera med
ventilerna man får köpa till. Klart prisvärd då en liknande kostar ~3-5kkr mer...
/
M
ventilerna man får köpa till. Klart prisvärd då en liknande kostar ~3-5kkr mer...
/
M
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Thomas: på typ alla handdukstorkar står det att de endast får anslutas till radiatorslinga, utom vissa specialmodeller.
Precis! Jag har gjort exakt lika.SteffeM skrev:
Radiatorsystemet kan jag stänga av separat och bara driva handdukstorken sommartid. Jag har ju alltid en tank varm för VV även på sommaren.
Men det är svårt att få till det så om man inte tänker till från början!
Klicka här för att svara