haddirajan skrev:
Såklart, och då ska den ju monteras i golvnivå förstås för att ersätta annan uppvärmning.:thumbup:
Jag vet inte om du försöker vara rolig? :eek:
En större handdukstork hamnar av naturliga skäl nära golvet.

Bumpar upp/lånar den här tråden då jag är i ungefär samma sits. Jag tänkte ha en vattenburen handdukstork istället för radiator i ett badrum på ca 6m2 som jag också har golvvärme i. Tycker att torkarna är lite dyra för vad man får men jag har ju iofs tjänat in radiatorn också... Har någon tips på prisvärda inköpsställen?

Som tidigare sagt så brukar det gå att hitta på byggahemma.se emellanåt.

Biltema har för under tusenlappen.

Fred vom Jupiter skrev:
Biltema har för under tusenlappen.
Det var väl inte den som de visade på nyheterna som tände eld på handduken?
Jag tror bestämt att den var från Biltema.

Nix, den var eldriven och har slutat säljas. Vattenburen värme blir väl aldrig varmare än vattnet i den, så att den skulle sätta eld på något tror jag inte.

Jag har en lågbudgethanddukstork från JULA. Den har gjort jobbet bra i ett par år nu. Jag vet inte riktigt vad som skulle kunna vara fel med en vattenburen handdukstork - det skulle väll i stort sett vara att de läcker. Hurvida de är gjorda av undermåligt material och korroderar bort får väll tiden utvisa. Men med ett välskött värmesystem så ska det ju inte finnas mycket syre som kan orsaka korrosion heller...

Om Biltemas handdukstork står det att den endast får kopplas till elementslinga. Inte till syresatt vatten som tex varmvattnet. Skulle kanske bero på att den inte har ett 100% korrisionsskydd, men det finns knappast något syre i vattnet som cirkulerar i elementen.

jag har Biltemas tork nu. Den större modellen. Funkar fin-fint och ger en jämn och fin värme, som går att justera med
ventilerna man får köpa till. Klart prisvärd då en liknande kostar ~3-5kkr mer...
/
M

Thomas: på typ alla handdukstorkar står det att de endast får anslutas till radiatorslinga, utom vissa specialmodeller.

Krilleman
SteffeM skrev:
Det beror ju på hur man har kopplat, jag har mina handdukstorkar på en egen slinga så stänger man av värmen kan man fortfarande ha värme på handdukstorken
Precis! Jag har gjort exakt lika.

Radiatorsystemet kan jag stänga av separat och bara driva handdukstorken sommartid. Jag har ju alltid en tank varm för VV även på sommaren.

Men det är svårt att få till det så om man inte tänker till från början!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.