3 078 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Prisvärd 5G1,5 samt 3G1,5 för utomhus?
Jag söker en 25m 5G1,5 som kommer ligga i ett kabelskyddsrör i mark. samt en 25-50m 3G1,5 som kommer att fästas på L-stöd för belysning samt konstantström och kommer ligga i mark (fylle).
Tipsa mig gärna med länkar.
Tack på förhand
Tipsa mig gärna med länkar.
Tack på förhand
För kablar i mark så gäller antingen N1XV eller EKKJ. Priserna är rätt lika mellan de stora nätbutikerna. Kolla t. ex. elbutik.se, eldirekt.se, elgrossisten.se, billigtvvs.se eller någon av många andra liknande butiker.
Vad menar du med konstantström? Är det två olika kablar du beskriver i andra delen?
Vad menar du med konstantström? Är det två olika kablar du beskriver i andra delen?
Skall dra 5g1,5 från huset fram till en kopplingsdosa på l-stöden vid uppfarten sen separata 3g1,5 för belysningen (samma som fasadbelysningen)som är kopplat från proppskåpet med tidur och uttag för motorvärmare högtryckstvätt etc 

KABEL EKLK 5G1.5 25M
Art. nr: 403015
Ord. pris
549,-
Totalt
549,-
KABEL EKLK 3G1.5 50M
Art. nr: 403070
Ord. pris
799,-
Totalt
799,-
KOPPLINGSDOSA NEDGRÄVNING
Art. nr: 402107
Ord. pris
299,-
Totalt
299,-
Sant men den skall sitta klammad på baksidan l-stöden sen läggs det ju på fylle bakom l-stöden, tänkte mest på att kabeln skall klara att ligga i mark men inte bry mig om skyddsrör då det ej kommer ske att någon risk att gräva av den.tommib skrev:
Och då svarar jag att EKLK är inte godkänt för det. Risken för avgrävning är inte intressant i sammanhanget.
Kan du använda den så? Säkert, men du frångår tillverkarens anvisningar. Det är onödigt att göra det när godkända alternativ finns.
Kan du använda den så? Säkert, men du frångår tillverkarens anvisningar. Det är onödigt att göra det när godkända alternativ finns.
Särskilt som det inte heller är typ dyrare att välja de bättre.tommib skrev:
Nima brukar ha bra pris på N1XV
https://www.nimaab.se/jordkabel-fr-n1xvpg-1002638.html
Jag tror att man kan kliva in i valfri swedol-butik och beställa hem utav Nima's sortiment.
MEN, jag anser att du måste kolla upp ifall du kan ha sådär långa kablar i bara 1,5mm2. Du kanske måste ha 2,5mm2, eller gå ner i säkring till 6A.
Redigerat:
Klicka här för att svara