Byggahus.se

Prisskillnaden mellan ikea och HTH?

1. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 382 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Nu snackar vi 14år sen och då var det deras gamla Faktum-kök... klart prisvärda...
    Dock kan jag inte hålla med dig om att deras "nya" Metod känns så himla stabilt med tunna plåtar som håller ihop bänkskåpens sidor så man knappt kan förflytta skåpen då de inte går att lyfta i... etc. etc.

2. optimum
    Medlem · 5 298 inlägg
    Aj då.
    Jag funderade att så småningom byta kök i vår sommarstuga.
    Men då får man kanske göra ny koll på kvalitet.
    Tackar för bra info :D

3. A
    Byggveteran · Skåne · 648 inlägg

Argastesnickaren

Byggveteran
    Samtidigt så när väl skåpen står på plats skruvas dom ihop med varandra och sen upp i bänkskivan och då är det lika stabilt som någon annan tillverkare.
    Däremot så tycker jag inte om den nya sockeln utan där får man göra en egen lösning.

4. B
    Allvetare · Stockholm · 7 651 inlägg

b8q

Allvetare
    Jag saknar 50-cm måttet i Ikeas utbud.

• Laddar…
  5. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 391 inlägg

HEM2121

Medlem
    Köper man andra vitvaror än Ikeas egna så stämmer de andra vitvaror inte överens i höjdmått men det beror ju på hur man vill att det ska se ut rent utseendemässigt. Ett annat problem som jag själv har råkat ut för är att hålen för handtagen ändras lite så skall man byta handtag efter ett antal år så fungerar inte det. jag fick lära in alla handtag för sprutlackering för inga av Ikeas handtag passade

6. A

Argastesnickaren

Byggveteran
    Hur har du kommit fram till det.
    Ikea har samma mått som alla andra på sina vitvaror.
    Den enda som man får se upp med är diskmaskinen pga höjden och detsamma gäller för Kvik.

7. A

Argastesnickaren

Byggveteran
  8. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 814 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    På vissa vitvaror så linjerar inte höjden i nederkant med lådfronterna men om man kör integrerade vitvaror så täcker fronten och det fungerar perfekt.

9. H

HEM2121

Medlem
    Jag vet det, Ikea vill ju sälja sina vitvaror, även om det står ett visst märke på vitvarorna så är det Ikea som sätter kravspecifikation på dessa.
    De har den möjligheten pga mängden.

10. A

Argastesnickaren

Byggveteran
    Tyvärr är du helt fel på det.
    Ikea har precis samma mått som alla andra vitvaruleverantörer.
    Har själv installerat ett komplett Ikea kök med Bosch vitvaror som passade perfekt.

• Laddar…
  11. H

HEM2121

Medlem
    Upp till var och en att kolla, speciellt linjeringen i nedre delen av skåp och vitvaror, sen beror det ju på hur man vill att det ska se ut. För min del väljer jag annat märke.

12. R
    Medlem · Skåne · 18 inlägg

rax_72

Medlem
    Vad gäller stabilitet i Ikeas Metod så är det inga problem. Jag har en lösning hemma med 3 bänkstommar och ett akvarium på 540 liter ovanpå. Det har stått där i över 1 år nu och ännu inte rasat.

13. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 382 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    När det väl är ihopmonterat ett antal stommar så är det en sak men nu syftade jag på under resans gång och de är klenare än andra kök och krångligare att montera ihop då det är rena plockepinnet...
    Bara benen består av 5 delar som ska monteras ihop och påstå inte för mig att de är lika stabila som andras ben. :dizzy:
    Ingen normalstor man kan ens få in armarna under bänkskåpen för att justera de bakre benen. :dizzy:

14. A

Argastesnickaren

Byggveteran
    Sista köket blev inte Ikea för mig men det var ett av mina val.
    Om du hänger köket på skenan som Ikea använder så har du inga ben där bak att justera.
    Allt är inte svart eller vitt, dom flesta tillverkare har sina fördelar.
    Ikeas stora fördel är ju priset och tillgängligheten.
    Dom flesta klarar också själv av att montera ett Ikea kök och vill man komplettera då gör man det när man ändå är och shoppar annat för.

15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 814 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Benen på mina skåp är då bara 2 delar, väldigt enkelt och inte heller stommarna är knöliga att montera. Man får iofs in snitsen efter ett par stommar :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.