Paul-Staffanstorp
optimum optimum skrev:
Jag byggde nytt kök 2006 och det blev IKEA.
Om de inte ändrat så var det fantastiskt bra stommar med 18mm material och jäkligt bra kvalitet.
Det märks om man satt ihop andra spånskivelösningar.
Dessutom mycket vinkelräta.

Köket ser nästan nytt ut idag också. Inget har gått sönder. Bara lite skavmärken på bänkskivor av laminat.
Vi var före runt och kikade en hel del på andra kök men blev IKEA för de verkade bäst i den prisnivån. Ja det finns kök som är både 2 till 3 gånger så dyra.
Rätt stort kök och då kostade allt drygt 60.000 på IKEA utan vitvaror som blev Husqvarna. Nu säkert 80-90.000.

Fanns bara en nackdel.
Alla paket med delar var mycket tunga. Kraftiga skåpsdelar väger en hel del.

Skulle jag bygga nytt igen så blir det troligen IKEA.
Nu snackar vi 14år sen och då var det deras gamla Faktum-kök... klart prisvärda...
Dock kan jag inte hålla med dig om att deras "nya" Metod känns så himla stabilt med tunna plåtar som håller ihop bänkskåpens sidor så man knappt kan förflytta skåpen då de inte går att lyfta i... etc. etc.
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
optimum
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nu snackar vi 14år sen och då var det deras gamla Faktum-kök... klart prisvärda...
Dock kan jag inte hålla med dig om att deras "nya" Metod känns så himla stabilt med tunna plåtar som håller ihop bänkskåpens sidor så man knappt kan förflytta skåpen då de inte går att lyfta i... etc. etc.
Aj då.
Jag funderade att så småningom byta kök i vår sommarstuga.
Men då får man kanske göra ny koll på kvalitet.
Tackar för bra info :D
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nu snackar vi 14år sen och då var det deras gamla Faktum-kök... klart prisvärda...
Dock kan jag inte hålla med dig om att deras "nya" Metod känns så himla stabilt med tunna plåtar som håller ihop bänkskåpens sidor så man knappt kan förflytta skåpen då de inte går att lyfta i... etc. etc.
Samtidigt så när väl skåpen står på plats skruvas dom ihop med varandra och sen upp i bänkskivan och då är det lika stabilt som någon annan tillverkare.
Däremot så tycker jag inte om den nya sockeln utan där får man göra en egen lösning.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Jag saknar 50-cm måttet i Ikeas utbud.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
H
A Argastesnickaren skrev:
Vad menar du med egna mått?
Köper du ett Ikea kök så ska väl deras köksdelar passa ihop med deras egna och inte andra.
Dom har lite färre olika storlekar att välja mellan men det är deras affärsidé som tydligen fungerar med tanke på hur många kök dom säljer.
Vitvaror är inga problem att välja andra kolla gärna upp måtten så ser du att det är standard mått.
Köper man andra vitvaror än Ikeas egna så stämmer de andra vitvaror inte överens i höjdmått men det beror ju på hur man vill att det ska se ut rent utseendemässigt. Ett annat problem som jag själv har råkat ut för är att hålen för handtagen ändras lite så skall man byta handtag efter ett antal år så fungerar inte det. jag fick lära in alla handtag för sprutlackering för inga av Ikeas handtag passade
 
H HEM2121 skrev:
Köper man andra vitvaror än Ikeas egna så stämmer de andra vitvaror inte överens i höjdmått men det beror ju på hur man vill att det ska se ut rent utseendemässigt. Ett annat problem som jag själv har råkat ut för är att hålen för handtagen ändras lite så skall man byta handtag efter ett antal år så fungerar inte det. jag fick lära in alla handtag för sprutlackering för inga av Ikeas handtag passade
Hur har du kommit fram till det.
Ikea har samma mått som alla andra på sina vitvaror.
Den enda som man får se upp med är diskmaskinen pga höjden och detsamma gäller för Kvik.
 
På vissa vitvaror så linjerar inte höjden i nederkant med lådfronterna men om man kör integrerade vitvaror så täcker fronten och det fungerar perfekt.
 
H
A Argastesnickaren skrev:
Hur har du kommit fram till det.
Ikea har samma mått som alla andra på sina vitvaror.
Den enda som man får se upp med är diskmaskinen pga höjden och detsamma gäller för Kvik.
Jag vet det, Ikea vill ju sälja sina vitvaror, även om det står ett visst märke på vitvarorna så är det Ikea som sätter kravspecifikation på dessa.
De har den möjligheten pga mängden.
 
H HEM2121 skrev:
Jag vet det, Ikea vill ju sälja sina vitvaror, även om det står ett visst märke på vitvarorna så är det Ikea som sätter kravspecifikation på dessa.
De har den möjligheten pga mängden.
Tyvärr är du helt fel på det.
Ikea har precis samma mått som alla andra vitvaruleverantörer.
Har själv installerat ett komplett Ikea kök med Bosch vitvaror som passade perfekt.
 
  • Gilla
NorraS
  • Laddar…
H
A Argastesnickaren skrev:
Tyvärr är du helt fel på det.
Ikea har precis samma mått som alla andra vitvaruleverantörer.
Har själv installerat ett komplett Ikea kök med Bosch vitvaror som passade perfekt.
Upp till var och en att kolla, speciellt linjeringen i nedre delen av skåp och vitvaror, sen beror det ju på hur man vill att det ska se ut. För min del väljer jag annat märke.
 
Vad gäller stabilitet i Ikeas Metod så är det inga problem. Jag har en lösning hemma med 3 bänkstommar och ett akvarium på 540 liter ovanpå. Det har stått där i över 1 år nu och ännu inte rasat.
 
Paul-Staffanstorp
R rax_72 skrev:
Vad gäller stabilitet i Ikeas Metod så är det inga problem. Jag har en lösning hemma med 3 bänkstommar och ett akvarium på 540 liter ovanpå. Det har stått där i över 1 år nu och ännu inte rasat.
När det väl är ihopmonterat ett antal stommar så är det en sak men nu syftade jag på under resans gång och de är klenare än andra kök och krångligare att montera ihop då det är rena plockepinnet...
Bara benen består av 5 delar som ska monteras ihop och påstå inte för mig att de är lika stabila som andras ben. :dizzy:
Ingen normalstor man kan ens få in armarna under bänkskåpen för att justera de bakre benen. :dizzy:
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
När det väl är ihopmonterat ett antal stommar så är det en sak men nu syftade jag på under resans gång och de är klenare än andra kök och krångligare att montera ihop då det är rena plockepinnet...
Bara benen består av 5 delar som ska monteras ihop och påstå inte för mig att de är lika stabila som andras ben. :dizzy:
Ingen normalstor man kan ens få in armarna under bänkskåpen för att justera de bakre benen. :dizzy:
Sista köket blev inte Ikea för mig men det var ett av mina val.
Om du hänger köket på skenan som Ikea använder så har du inga ben där bak att justera.
Allt är inte svart eller vitt, dom flesta tillverkare har sina fördelar.
Ikeas stora fördel är ju priset och tillgängligheten.
Dom flesta klarar också själv av att montera ett Ikea kök och vill man komplettera då gör man det när man ändå är och shoppar annat för.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Benen på mina skåp är då bara 2 delar, väldigt enkelt och inte heller stommarna är knöliga att montera. Man får iofs in snitsen efter ett par stommar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.